www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

فائزه هاشمی:

رئیسی را جلو انداختند

تا او را برای آینده بسوزانند!

 
 
 
 

مصاحبه فائزه هاشمی با روزنامه قانون را اندکی – تا آنجا که به نکات اساسی و اصلی آن لطمه وارد نیآید- خلاصه کرده ایم که می خوانید:

 

- درباره نقش زنان در جامعه و حکومت؟

- با تقسیم بندی انسان به مرد و زن و نسبت‌ دادن برخی ویژگی‌های خاص به یك جنس، که همیشه نیز قابل اثبات نیست مخالفم. در طول تاریخ همواره زنانی حضور‌داشته اند كه در برابر مردان از صلابت و وجاهت بیشتری برخوردار بوده‌اند.  حدود 50 درصد جمعیت کشور را خانم تشکیل می‌دهند، چرا وقتی به سطوح مدیریت در سطح میانی و عالی می‌رسیم زنان باید این‌قدر سهم کمی داشته باشند. در ستادها، انتخاباتها و هر جایی که پیاده نظام می‌خواهند، خانم ها کمتر از مردان نیستند اما زمانی که نوبت به انتخاب ژنرال ها می‌رسد خانم ها را کنار می گذارند و می گویند زود است و باید یک کار دیگری کرد و بعد آقایان همه کاره می شوند. این نوع رفتار نمونه بی عدالتی است.

 

- چرا خانم ها به طور طبیعی و بدون لیست رای نیاورند؟

- در بیشتر جوامع همین اتفاق افتاده است و حتی کشورهای پیشرفته که در حال حاضر جزو کشورهای توسعه یافته قرار دارند با احتساب سهمیه برای بانوان در لیست‌های مختلف کار خود را شروع کردند تا جامعه فعلی آن ها امروزه به یک تعادل و توازنی رسیده است و بعداز آن، باور نسبت به خانم ها در جامعه شکل گرفته است. در حال حاضر کشورهای توسعه یافته سهمیه جداگانه برای بانوان ندارند اما می بینید تعداد خانم ها در مجلس بسیار زیاد است و تعداد وزرای زن در کابینه‌ها کم نیست و بالای 30 الی 40 درصد از کابینه را زنان تشکیل داده اند. در کشوری مانند سوئد، کابینه زنانه شده (در کشور مثل آلمان وزیر دفاع زن است) یعنی تعداد خانم ها حتی از آقایان نیز در کابینه بیشتر شده است. تجربه نشان داده جامعه به فرد یا افرادی رای می‌دهد که اسم او را مرتب شنیده باشد، حال این شنیده و دیده شدن ممکن است در قامت یک ورزشکار و هنرمند باشد. گاهی اوقات برای جامعه اهمیتی ندارد که این فرد ورزشکار یا هنرمند چه نوع تفکر سیاسی و چه توانایی در حل معضلات شهری دارد. صرف اینکه نام او شنیده و تصویر وی را دیده اند و آن فرد را می شناسند به او رای می‌دهند. ولی ما می بینیم زن های متخصصی که کاندیدا شده اند کمترین اقبال نصیب‌شان شده و دلیلش نیز این است كه خانم های ما فرصت دیده شدن و عرضه توانایی‌های خود را ندارند. شما رسانه‌ها را ورق بزنید، سایت ها را مرور کنید، وزیر و استاندار، معاون رییس جمهور، نماینده مجلس همگی آقا هستند. شما در هر سمتی، می‌بینید همه آقایان هستند که دارند سخن می‌گویند و رسانه‌های ما پر از آقایان است. پس زنان جامعه ما چگونه باور کنند که خانم ها می توانند به عنوان نماینده مجلس یا عضو شورای شهر تاثیرات مهمی در سطح سیاست کلان داشته باشند. به دلیل انتصابات مردانه و با تفکر مرد سالارانه، سقف‌های شیشه ای خانم ها را اتوماتیک حذف می کند. فرصت زیادی برای دیده شدن در اختیار خانم ها قرار نمی گیرد. البته بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در این زمینه فرقی وجود ندارد یعنی هردو وقتی به موضوع زنان می رسند دارای یک تفکر هستند.

 

- در آینده نزدیک تحولی در تغییر تعریف رجل سیاسی صورت خواهد گرفت؟

- به نظر من همین حالا نیز برای ارائه تعریف مشخص از رجل سیاسی بسیار دیر شده و این یک ظلم است که تعریف صحیحی از رجل سیاسی ارائه نمی شود. تا کنون شورای نگهبان به آن وظیفه واقعی خودش عمل نکرده و با یک نگاه مردانه به این قضیه می‌نگرد.

به نظر من این مسائلی که برخی به اسلام منتسب می‌كنند در واقع اسلام را زیر سوال می‌برند. این در حالی است كه وقتی خود قرآن می‌آید از ملکه بلقیس در سوره سبا و حکومت ‌داری او تعریف می‌کند، از صفاتش می گوید و مردم داری، منطق و نگاه شورایی در اداره امور حکومت او را به عنوان یک حاکم و پادشاه زن تحسین می کند، پس دلیلی ندارد برخی، اظهاراتی را به كار ببرند كه با این نوع رویكرد همخوانی نداشته باشد.

 

- آیت‌ا...‌هاشمی به زنان می‌گفتند تقصیر خودتان است كه در مناصب مختلف حضور ندارید، اگر خود خانم ها بخواهند به همجنس‌هایشان رای بدهند مجلس زنانه می شود؛ چون خودتان به خودتان رای نمی دهید از حضور در بسیاری از عرصه‌ها محروم هستید.

- این حرف درست است و من پاسخ آن را به این شکل دادم که چون خانم ها، خانم ها را نمی شناسند و در مدیریت ها و صداهایی که شنیده می شود حضور ندارند. در دانشگاه آزاد که آیت ا... هاشمی در شکل گیری آن نقش اساسی داشت وقتی در دوره جدید، آقای میرزاده مدیریت را برعهده گرفت، پنج خانم را به عنوان روسای واحدهای دانشگاه آزاد منصوب کرد.

- افزایش حضور زنان در این دوره از مجلس نیز دیده شد اما به نظر ما زنان مجلس نتوانستند اثر گذاری قابل قبول و چشم گیری را ارئه دهند،نظر شما چیست؟

- با این حرف موافق نیستم. من چون موضوعات و فعالیت زنان را در مجلس دنبال می کنم، معتقدم آن ها فعالیت خوبی دارند. ولی به دلیل تعداد بالای آقایان در مجلس، صدای این زنان كه در اقلیت هستند شنیده نمی‌شود و تصور می‌كنید فعالیت زنان کمتر است. در این دوره خانم ها، سخنگوی کمیسیون ها، دبیر و نایب رییس شده اند. در کمیسیون های قبل خانم های ما این سمت ها را نداشتند. معتقدم خانم‌‌های این دوره با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از آن ها دور اولی هستند ولی نسبت به اولین تجربه‌شان، فعالیت خوبی دارند و من فکر می کنم که روند آن‌ها مناسب است.

- در خصوص پیروزی دوباره لیست امید در تهران و اول شدن مقتدرانه محسن هاشمی چی فکر می کنید؟

- این سیر صعودی جریان امید و اصلاحات از سال‌های قبل آغاز شد. آیت ا... هاشمی رفسنجانی قبل از رحلت، جمله ای مطرح کردند و گفتند:« به نظر می‌آید مردم بسیار آگاه شده‌اند و من با خیال راحت می‌توانم بروم» و ما در عمل دیدیم که این اتفاق افتاده است. حتی می توانم بگویم که مردم از خود اصلاح‌طلبان نیز جلوتر بودند. لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر خوب بسته نشد ولی مردم با شعور و بلوغ به همان لیستی که خودشان نیز به آن اعتراض داشتند رای دادند. اگر تفرقه ایجاد و شرایط به گونه‌ای شود که هر فرد معترضی به یکی از افراد لیست رای ندهد، نتیجه این می شود که رای ها شکسته و یکی دیگر جایگزین اعضای لیست شده و در نتیجه باعث شکست اصلاح طلبان می‌شوند. در خصوص اول شدن محسن نیز باید بگویم که چهار عامل مهم در رای او تاثیرگذار بود.نخست نام آقای هاشمی رفسنجانی بدون شک تاثیرداشت، دوم سابقه و تجربه او در مترویی که مردم به طور روز مره از آن استفاده می کنند و رضایت دارند، كمك كرد. سوابق محسن در قسمت های مختلف شهرداری نیز برای مردم روشن است و در لیست قرارگرفتن و سرلیست بودن و همچنین حضور و مشارکت بالای مردم نیز از دیگر دلایلی است که موجب شد اختلاف بارزی میان رای او و رای نفر دوم پدید آید.

- شهرداری آینده تهران؟

- به نظر من موضوع شهردار تهران مساله‌ای است که باید خود اعضای شورای شهر روی آن تصمیم بگیرند و جریان های بیرونی نباید بر آن تاثیر گذار باشند. ما نباید از بیرون ماجرا را به سمت خاصی هدایت کنیم یا منحرف کنیم و فشار بیاوریم. اعضای شورای شهر باید بنشینند و با اجماع، آن گزینه‌ای را که فکر می‌کنند برای شهر مناسب است انتخاب کنند و شهر را به دست فردی بسپارند که از بین کاندیداها، بیشترین توانایی و سابقه را داشته یا بیشترین نتیجه و عملکرد مثبت را در زمینه فعالیت‌های شهری دارد.

بنابراین در این عرصه ورود نمی‌کنم ولی این نکته را می خواهم بگویم فارغ از اینکه محسن شهردار باشد یا فرد دیگری، باید خود شورای شهر تصمیم بگیرد و من خودم را در جایگاهی نمی بینم که اظهارنظر کنم.

- اقدامات خانم مولاوردی در امور زنان ؟

- به نظرم خوب حركت می‌كند ولی قصد ندارم در رابطه با این موضوع و اشخاص سخن بگویم. دولت روحانی نقاط مثبت خوبی داشت، امیدواریم در این دوره جدید آقای روحانی چند کار انجام دهند، كه یکی از آن‌ها انتخاب وزیر زن است و ما خانم ها طالب این قضیه هستیم که این کار انجام شودهرچند در دوره اول نیز این اتفاق نیفتاد و اشتباه بود. دوم اینكه روحانی باید كابینه را آسیب شناسی کند و وزرایی را كه كارآیی نداشتند تغییر دهد. مردم با امید بیشتر و با وجود آنكه مشکلات را می دانستند رای دادند؛ نباید مردم را ناامید کرد. باید به مطالبات بحق مردم احترام گذاشت و به وعده‌ها عمل کرد.باید میانگین سنی كابینه کاهش پیدا کند و افراد جوان با تجربه را به كار گیرد.

اینها سهم خواهی نیست، یک جریان خاصی می‌خواهد کارشکنی کند. اگر منابع قدرت را بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم و بگوییم مجموعه قدرت دست چه جریانی قراردارد، میتوان گفت نزدیک 70 درصد دست اصولگرایان‌است و نهادهای انتخابی، قدرت آنچنانی ندارند و در سر راه آن‌ها فیلترهایی وجود دارد که موانع خود را ایجاد کند.

دست آقای روحانی آن‌گونه كه باید باز نیست. قانون مهم است و در مسائلی مانند كنسرت‌ها یا ورود زنان به ورزشگاه، قوانین اجرا نمی‌شود. با وجود آنكه روحانی ابزار بسیاری از اقدامات را ندارد ولی باید به گونه ای عمل كند كه همه در جایگاه قانونی خودشان قراربگیرند. وقتی مجوزی برای کنسرت صادر می شود، یک عده فراقانونی میروند کنسرت را برهم می زنند و باید تلاش كرد كه با اینتفكر و جریان برخورد شود تا دیگر بسیاری اتفاقات رخ ندهد. البته مراکزی که باید به این تخلفات رسیدگی کند نیز در دست روحانی نیست.

- چرا رئیسی نامزد انتخابات شد؟

- پیش از هر چیز باید در نظر گرفت که رئیسی رای خیلی بالایی آورد و آن میزان رای، کم نیست. اگر او برای جایگاه دیگری انتخاب شده بود نباید در عرصه انتخابات ریاست جمهوری شرکت میکرد. زیرا با شرایط فعلی، رئیسی برای سایر منصب‌ها نیزسوخت.. رای بالایی که او آورد به دلیل شعار یارانه‌ها و وعده‌ها بود و همچنین برای تخریب‌هایی كه علیه دولت صورت گرفت و بسیاری از آن نیز صحت نداشت. من معتقدم یک جریانی از اصولگرایان آقای رئیسی را وارد میدان کرد که ایشان را بسوزاند. حتی برای رای نیاوردن رئیسی بسیاری رفتند به آقای روحانی رای دادند. در انتخابات ریاست جمهوری چهره خوبی از او برای مردم ارائه نشد. من نمیدانم چرا آقای رئیسی ورود به این رقابت را قبول کرد. صوتی که در دوران تبلیغات پخش شد و در آن اظهاراتی از آقای منتظری مطرح شد، ذهنیتی را در جامعه ایجاد کرد که به نفعش تمام نشد. این خودش یعنی اینکه پایه اولیه رای برای او وجود نداشت و چقدر تلاش باید می کرد تا آن ذهنیت را در جامعه از بین ببرد. از سوی دیگر سابقه قوه قضاییه رئیسی به ضرر او بود تا اینكه به نفعش. اگر ما فرض بگیریم که قوه قضاییه در این سال‌های بعد از انقلاب به طور كامل عادلانه و درست عمل کرده و تمام حکمهایش درست بوده، باز همیشه نصف جمعیتی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند، چه به‌عنوان شاکی و چه به‌عنوان متهم، ناراضیاند. زیرا رای به ضررشان صادر شده و هیچ‌کس حاضر نیست قبول کند كه خلاف كرده و می گویند رای بد صادرشده‌است.

- خودسرها، دیگر مزاحمتی برای شما ایجاد نمی‌كنند؟

- بعد از داستان سعید تاجیك، دیگر از این اتفاق‌ها نیفتاد. ولی به دلیل سخنرانی‌‌ها و مواضعی كه گرفتم مرتب به دادگاه می‌روم. در انتخابات در هیچ یك از شهرستان‌ها به من اجازه سخنرانی داده نشد و این در حالی بود كه محكومیت‌ قضایی من پنج‌ ساله بود و سال 95 به پایان رسید.

- مدیریت دانشگاه آزاد دز زمان آقای ولایتی بهتر خواهد شد؟

- آقای ولایتی چند شغل دیگر نیز دارند، او دانشگاهی نیست. اگر آقای ولایتی شخص آزادی بود شاید گزینه خوبی به حساب می‌آمد ولی وی را برخی جریان‌ها هدایت می‌كنند.

- مجلس دهم ؟

- به هر حال مجلس دهم را می توانیم یک مجلس اصلاح طلب بدانیم. شاید اصلاح طلبان اکثریت بالای 50 درصد را در مجلس ندارند ولی بی شک اکثریت قوی و تاثیرگذار در مجلس برای آنهاست و این اصلاح‌طلبان هستند که نقش تعیین کننده‌ای دارند. در زمان شروع به کار مجلس دهم، بسیاری از نمایندگان، تازه وارد و کم تجربه بودند و سابقه کار سیاسی آنچنانی نداشتند ولی در شرایط کنونی خودشان را پیدا کرده‌اند و خوب کار می کنند. من جریان مجلس و به ویژه عملکرد زنان در مجلس را مثبت ارزیابی می کنم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: