www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 خرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

برج ساختن برج ميلاد تپه‌هاي گيشا شخم زده شد

قالیباف تهران را شخم زد

و 400 برج باقی گذاشت!

 
 
 
 

روزنامه شرق با "پیروز حناچی" یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی شهرداری تهران در باره شهرداری و شهردار و تهران مصاحبه مفصلی کرده که ما سعی کردم چکیده ای از آن را استخراج کرده و منتشر کنیم:

 

«در سال‌های ٩٠ تا ٩٢ حدود صد میلیون مترمربع پروانه صادر شد و حالا نزدیک به ٥٠٠ هزار واحد مسکونی خالی در تهران. الویری شهردار اسبق تهران که حالا عضو منتخب شورای شهر تهران شده می گوید: شهردای وقتی من آن را ترک کردم، ٤٥ هزار نیرو داشت و حالا اعلام می‌شود عدد رسمی‌ای که قابل استناد هم نیست ٦٥ هزار نیرو دارد و حتما بیشتر است.

شهرداری سازمان پیچیده‌ای است و مستعد فساد است و به همان اندازه که از نظم دور می‌شود به عدم شفافیت نزدیک می‌شود. این موضوع نه در تهران، بلکه در همه شهرداری‌ها و سیستم‌های مدیریتی ممکن است اتفاق بیفتد.

در شهرداری واحدی به‌عنوان دیوان محاسبات وجود ندارد تا اگر شهرداری اعتباری را در بودجه تصویب، اما در جای دیگری خرج کرد بتوان به آن ایراد گرفت.

کسانی که قائل به نظم و نگاه برنامه‌ای نباشند و حوزه‌های تخصصی در شهر را نشناسند نمی‌توانند برای این شهر کاری زیربنایی کنند.

مثال واضح این موضوع دو پروژه پل طبیعت و برج میلاد هستند؛ پل طبیعت را که اجرای آن نتیجه پیگیری‌های ما در نوسازی عباس‌آباد بود با برج میلاد مقایسه کنید. شاید یک‌صدم برج میلاد هزینه برده و بهره‌وری بیشتری دارد و آسیب کمتری به طبیعت می‌زند و استقبال بیشتری ازسوی مردم و گردشگران از آن شد و به‌تنهایی تبدیل به یکی از جاذبه‌های تهران شد. این پروژه کمترین عارضه را برای آن محدوده داشت، درحالی‌که برای برج میلاد تپه‌های گیشا شخم زده شده است.

دو نگاه است که یکی دنبال پروژه‌های سنگین و پول‌خور و پرعارضه است که معلوم نیست بازگشت سرمایه داشته باشد و یکی دیگر نگاهی است که با معماری و ظرافت‌های خلاقانه پروژه‌های کوچک‌تر و محدودتر تولید ثروت می‌کند. این روند و نگاه، آدم‌های خودش را می‌خواهد.

یکی از مهم‌ترین موضوعات و آسیب‌های تهران در سال‌های اخیر موضوع باغات بود. از سوی دیگر شاهد هستیم که قانون برج باغ اجرا می‌شود و قوانین اصلاحی باغات کنار گذاشته می‌شود و برای تخریب زمان خریده می‌شود و متخلفان هم جریمه‌ای ندارند!

ایمنی در بندمرتبه‌ها مطرح است و اینکه آیا در این ساختمان‌ها ایمنی داریم (همه اینها قبل از حادثه پلاسکو بود) و در شریان‌ها اصلا کشش چنین بارگذاری‌هایی را داریم؟ مثلا برج ٥٣ طبقه‌ای در الهیه داریم که در دو معبر هفت‌ و ١٢ متری قرار دارد. مجوز برای بیش از ٤٠٠ برج در تهران صادر شد.

٢٥٠ برج از این تعداد در معابر کمتر از شش تا ٢٠ متر است و اصلا ماشین‌های آتش‌نشانی نمی‌توانند خدمات بدهند و مانور بدهند. حادثه پلاسکو نشان داد اساسا به نسبت افزایش تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه هوشمندی و آمادگی در شهر افزایش نیافته و تجهیزات لازم نیز و آمادگی ساکنین از وضعیتی که دارند و ...

 

حالا مردم در این برج‌ها در حال زندگی هستند، یعنی آنچه نباید اتفاق می‌افتاده، رخ داده است!

درباره ١٠١ برج که در حریم گسل‌های تهران بالا رفته اند واقعا نمی‌دانم چطور باید با مردم صحبت کرد و آگاهی داد.

درباره منطقه ٢٢ و جمعیتی که برای این منطقه پیش‌بینی و بارگذاری شد، اشتباهات و تخلفاتی وجود دارد که بارها گفته شده است اما موضوع این است که در شرایط فعلی نمی‌توان این اشتباهات را به نفع مردم اصلاح کرد؟

وقتی خارج از قاعده بارگذاری می‌شود، چه اصلاحی می‌توان کرد؟ در طرح جامع تهران برای منطقه ٢٢، ٢١٠ هزار نفر سقف جمعیتی را پیش‌بینی و تصویب کرده بودیم که در طرح تفصیلی این رقم را ٣٥٠ هزار نفر کردند درحالی‌که حق نداشتند و در منطقه ٢٢ قرار بود در بخش‌های مسکونی سیاست ریاضتی را اتخاذ کنیم و زمین‌های باقی‌مانده را برای عملکردهای ملی و فراملی اختصاص می‌دادیم اما این اتفاق رخ نداد. شهردار منطقه در آخرین صحبتی که داشت می‌گفت حدود ٥٠٠ هزار نفر جمعیت بارگذاری شده و برآورد ما بیشتر از این رقم است.

علاوه بر این در منطقه ٢٢ پروژه‌های با بارگذاری به شدت سنگین ایجاد و شروع شده است که نگران‌کننده هستند. مثلا در مقابل پروژه هزارویک شهر و پروژه تجاری ایران‌مال است که به اعتقاد من نه‌ تنها مردم تهران که مردم ایران را به این محدوده جذب می‌کند در‌حالی‌که در بیشتر ساعات به‌ خصوص ساعات پیک ترافیک اتوبان کرج و اتوبان‌های اطراف این مجموعه بزرگ همین حالا قفل هستند و حتی در برنامه‌های آتی یک ایستگاه مترو در این منطقه دیده نشده؛ چرا؟ چون براساس طرح جامع تهران که برنامه‌ای هماهنگ ‌کننده است، حرکت نشد.

یکی از نقاط ابهام و البته اتهام نسبت به شهردار تهران این بوده است که چه میزان تراکم مجاز و غیرمجاز در تهران صادر شده و چقدر از زمین و آسمان تهران را تا چند سال دیگر فروخته‌اند. برای این نگرانی هیچ عدد و رقمی حتی حدودی وجود دارد؟

وقتی می‌گوییم شهرداری حرکت برنامه‌ای نداشته است.

- پس هیچ‌ وقت نمی‌توان فهمید چه میزان تراکم مجاز و غیرمجاز در حال خریدوفروش و انتقال است؟

- تا زمانی که اطلاعات شفاف نشود، امکان ندارد. قاعدتا جایی ثبت می‌شوند اما چون می‌دانند به محض ارائه این اطلاعات باید درباره مسائل دیگری هم جواب دهند، منتشر یا ارائه نمی‌شود.

در این سال‌ها توقع مردم و گروه‌های مختلف از شهردار تهران بالاتر رفته است و به همین دلیل انتخاب شهردار در شرایط فعلی سخت‌تر می‌شود و باید دید گزینه‌های مناسب برای انتخاب داریم.

کسی که می‌خواهد شهردار تهران شود باید سابقه مدیریت کلان را داشته باشد و باید از چالش‌های تهران و کلان‌شهرها آگاهی داشته باشد و تیم مناسب و کافی را برای این مدیریت و به‌خصوص در پست‌های کلیدی داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه بدنه شهرداری او را قبول کنند و قدرت تعامل با دولت و سطح بالای نظام را داشته باشد.

- معتقدید کسی یا کسانی با این ویژگی‌ها در حال حاضر داریم؟

- حتما اعضای شورای شهر پیدایش می‌کنند. اصلی‌ترین وظیفه آنها همین است و با توجه به شناختی که از تعدادی از آنها دارم، می‌دانم تجربیات خوبی در سطوح مدیریت کلان و استراتژیک دارند.

- شما به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی مسئولیت شهرداری تهران مطرح شده‌‌اید، خودتان تمایلی دارید؟ با شما صحبتی نشده؟

- در واقع تمایلی ندارم چون مشکلاتش و وضعیت امروز تهران را می‌دانم. وجود شورای همراه با شهردار امتیاز خوبی است اما همه موضوعات این نیست و شهرداری شرایط سختی را امروز دارد، ازدست‌دادن سرمایه‌های اجتماعی شهر و بدهی ٦٠ هزارمیلیاردی در این شرایط اقتصادی کشور اتفاق بدی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 29 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: