ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اردیبهشت ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه تاج زاده با علیرضا رجائی

انتخابات ریاست جمهوری

با جانشینی رهبر گره میخورد؟ 
 
 
 
 

 

گزیده گفتگوی علیرضا رجایی و فروزان آصف نخعی با مصطفی تاج زاده که در ماهنامه "ایران فردا" منتشر شده است. علیرضا رجایی از طیف ملی مذهبی هاست که در انتخابات مجلس ششم برای مجلس از تهران رای آورد اما احمد جنتی پا را در یک کفش کرد و صلاحیت او را بعد از انتخاب رد کرد و به جای او حداد عادل را به مجلس تحمیل کرد. بعدها علیرضا رجائی را حتی به زندان انداختند!

تاج زاده که طولانی ترین زندان را پس از کودتای 88 متحمل شد دراین مصاحبه می گوید:

1- اصلاحات به گونه ای پیش رفته که شعار ایران برای همه ایرانیان در همه جریانها مقبولیت یافته است.  البته هنوز جریانی درصدد است که فضا را امنیتی نگاه دارد تا نظام حزبی تقویت نشود و حزب پادگانی دست بالا را داشته باند. نظام ما نیمه انسدادی- نیمه باز است و ما هنوز امکان سیاست ورزی علنی و قانونی داریم. پس اصلاحات ممکن است.

2- دولت پنهان (بیت رهبری و سپاه) نمی خواهد پاسخگو باشد و تا زمانی که اختیارات مقامات با پاسخگویی آنها هم سنگ نشود، جوهره اصلاحات همچنان سیاسی خواهد ماند و همچنان  دموکراتیزاسیون تعریف خواهد شد و مادام که در جمهوری اسلامی ایران بینش نظامی و امنیتی حرف اول را بزند، اقتصاد رونق نمی گیرد و سرمایه گذاران خارجی و داخلی حاضر به سرمایه گذاری کلان نخواهند شد. این نظریه که در جمهوری اسلامی ایران تا قدرت پاسخگو نشود، حتی اقتصاد ما نیز رونق نمی گیرد خوشبختانه در قشرهای وسیعی از مردم پذیرفته شده است.

3- با فضای مجازی موجود، دیگر مانند سال ۷۶، دغدغه توقیف فله ای روزنامه ها را ندارم. انحصار اطلاع رسانی شکسته است. بستن روزنامه ها و تعطیلی احزاب دیگر از دستور خارج شده است جون فایده ندارد.

4- اکنون هیچکس توهم این را ندارد که رقیب از بین رفتنی است. به باور من دکتر روحانی رای قاطعی می آورد و رقیب را پشت سر می گذارد.

5- بعضی به اشتباه فکر کردند منظور خاتمی از طرح آشتی ملی این است که ما را به درون حکومت راه دهند، در صورتی که ما پیش از این با اختیار گرفتن دولت و مجلس به درون حکومت راه یافته ایم.

6- توازن قوایی در جمهوری اسلامی شکل گرفته که پایه دموکراسی است. وقتی من از گسترش گفتمان دموکراسی خواهی و اصلاحات صحبت می کنم، می بینید که حتی احمدی نژاد نیز امروز از آزادی دم می زند و مخالف بسیج دنیا علیه ایران است.

7-  تضاد احمدی نژاد با مهندسی انتخابات اگر از ما بیشتر نباشد کمتر نیست. احمدی نژاد نمی دانست فقط تا زمانی که علیه اصلاح‌طلبان و اقای هاشمی صحبت می کند مورد تایید است و هنگامی که جهت فلش را عوض کند او را کنار می زنند.

8- در زندان به بازجوها می گفتم که می توانید مهندسی انتخابات کنید ولی نمی توانید کشور را اداره کنید، بنابراین دیر یا زود برای ما فرش قرمز پهن می کنید. تنها نگرانیم آنست که دیر پهن کنید.

9- انتخابات این دوره بر خلاف همه ادوار نیم نگاهی به وضعیت رهبری دارد، زیرا ممکن است ریاست جمهوری در این دوره با مساله جانشینی مواجه شود .


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: