ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اعلام نتیجه همه پرسی قانون اساسی ترکیه

49 در صد مخالف -51 در صد موافق

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

نتایج همه پرسی قانون اساسی ترکیه از سوی دولت این کشور اعلام شد. به موجب این اعلام رسمی، شمار آراء مثبت بیش از آراء منفی بوده و همه پرسی به سود طراح آن، یعنی رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" تمام شده است.

تقریبا کلیه نیروهای اپوزیسیون دولت معتقدند که بدون تخلف در همه پرسی چنین نتیجه ایی غیر ممکن بود. بر اساس ارقام "خبرگزاری آناتولی" و "شورای عالی انتخابات" آرای "آری"  51.3% و آراء "نه" 48.7% بوده است. بعبارتی اختلاف در حد 1.6%. این درصد و تقریبا معادل 800 هزار رای است که در کشور مانند ترکیه جابجا کردن این مقدار رای کار ساده ایست! این نظر را اطلاعیه رسمی دولت مبنی بر در آمدن 900 هزار رای باطله از صندوق ها تائید می کند! 

فعلا احزاب اپوزیسیون دولت اعتراض کرده اند و باید منتظر نتیجه ماند. حزب دمکراتیک خلق ها که رهبر "دمیرتاش" زندانی است به نتیجۀ دوسوم از کل صندوق ها اعتراض کرده است. این حزب که در پارلمان ترکیه 51 کرسی نمایندگی دارد، بلافاصله پس از اعلام نتایج همه پرسی طی اطلاعیه ای اعلام داشت:" بر اساس صورتجلسه های کل شعب اخذ رای درصد واقعی رای "نه" 56.2% می باشد.

نکتۀ بسیار مهم اینست که در پنج شهر بزرگ ترکیه (استانبول. ازمیر. آنکارا. آدانا و دیاربکر) درصد اعلام شده رای "نه" بیشتر از شهرهای دیگر بوده و این نشان میدهد که پیروزی در همه پرسی بر شانه شهرهای کوچک و روستاهای ترکیه استوار بوده است. در کشورهایی چون آلمان، هلند، فرانسه و اطریش نیز آراء "آری" اعلام شده درصد بالایی دارد.

تا اینجا نظر اپوزیسیون و مخالفان تغییر قانون اساسی از پارلمانی به ریاست تخلفات بسیار گسترده بوده است. تخلفات همراه است با بی نظمی در جمع آوری آراء. برای مثال صدها مسئول  صندوق های رای در نقاط مختلف استانبول با گونی های رای منتظرند که آرا را به شورای عالی انتخابات تحویل بدهند و مقامی برای دریافت نیامده است.  اردوغان پیش از اعلام نتایج قطعی همه پرسی در یک سخنرانی شتابزده از مردم ترکیه بابت رای آرای به تغییر قانون اساسی تشکر کرد.

حزب کمونیست ترکیه نیز با صدور بیانیه ای نتایج اعلام شده را غیر مشروع اعلام کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: