ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 اسفند ماه  1397

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در منطقه مسلمان نشین "سین کیانگ"

چین با کوچکترین غفلت

به دام جنگ مذهبی- قومی می افتد

 
 
 
 
 

 

در نوامبر سال 2018،  13 کشور غربی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شروع به بررسی ظلم و تضییقات علیه مسلمانان چین کردند. در گزارشی که توسط دو سیاستمدار آمریکایی تهیه شده گفته می شود که «بیش از یک میلیون اویغور و نمایندگان دیگراقلیت‌های قومی مسلمان (در سین کیانگ چین) بازداشت شده اند و بسیاری مجبور شده اند از اعتقادات خود چشم پوشی کنند». سازمان عفو بین الملل این اتهامات را به عاریت گرفته و گزارش داد که «تا یک میلیون مسلمان در اردوگاه های "سین کیانگ" در شمال غربی چین در بازداشت نگه داشته می‌شوند».

چین شناس مشهور روسیه «یوری تاورووسکی» معتقد است که رویدادها در «سین کیانگ» چین هرچه بیشتر اوضاع سالهای دهه 1990در چچن روسیه را بخاطر می آورند. در"سین کیانگ"« تاکتیک بی ثبات سازی همه مناطق مهم استراتژیکی درحال شکل گیری هستند، کانال های انتقال تروریستها و اسلحه و گسترش تبلیغات مخرب ایجاد می شوند». همان اندازه که تسلط بر ونزوئلا به علت ذخایر بسیار غنی نفت آن برای آمریکا مهم است، جدا کردن«سین کیانگ» از چین نیز برای آمریکایی ها مهم است به این علت که دراینجا بزرگترین ذخایر اورانیوم و دیگر مواد معدنی که سه چهارم کل منابع معدنی چین را تشکیل می‌دهند وجود دارند. درباره اهمیت ژئواستراتژیکی منطقه خود مختار«سین کیانگ- اویغور» لازم نیست زیاد صحبت شود: این منطقه بزرگترین مساحت منطقه ای– اداری واحد چین با جمعیتی بیش از 23 میلیون نفر با هشت کشور از جمله با سه کشور سابق اتحاد شوروی- قیرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و فدراسیون روسیه هم مرز است (بخش غربی مرز روسیه و چین حدود 45 کیلو متر است).

علاوه بر بازداشتن کنترل چین بر ذخایر معادن «سین کیانگ» آمریکا به حوضه دریای خزر از جمله قزاقستان نیز چشم دارد. «چین 60 درصد از سومین میدان بزرگ نفتی جهان در نزدیکی «آق تپه» را خریده است (استان آق تپه در قزاقستان.مترجم) و خط لوله نفت را از قزاقستان به مرکز اداری «سین کیانگ – اورومچی» کشیده است. "لوتز کلومان" نویسنده و روزنامه نگار آلمانی در کتاب «بازی بزرگ جدید" می نویسد: جدا شدن «سین کیانگ» از چین و هرج و مرج در این منطقه خود مختار چین برای آمریکا بازی بزرگ سده بیست و یک  و جنگ برای هژمونی جهانی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: