سرمقاله راه توده 647

حکومت بر سر دو راهی

نجات خویش از بحران حاکم!

 

"دیپلماسی نظامی"

استراتژی ترامپ برای جهان

اومانیته- جعفر پویا

(پیک هفته ۱۰۹) 10 خرداد  1397 برابر با 31 مه 2018 

 pyknet100@gmail.com


پر مخاطب ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) خبر تفسیری مربوط به حکم رهبر درباره تجاوز به دانش آموزان در یک مدرسه بود که با عنوان "ریشه های اجتماعی تجاوز به پسر بچه ها درمان نمی شود" منتشر شد و روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت جععا 11 هزار خواننده داشت و در 10 فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد


8-9 خرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


8-9 خرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


8-9 خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


8-9 خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


8-9 خرداد

منتخب اخبار ورزشی


8-9 خرداد

منتخب اخبار اقتصادی


عنوان اول پیک نت 10 خرداد

عراق شاید دوست ایران بماند

اما متحد و دنباله رو ایران نه!

انتخابات پارلمانی عراق و ترکیبی که به مجلس این کشور راه یافت نشان داد که عراق می تواند بعنوان یک همسایه با ایران دوست باقی بماند اما متحد سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی باقی نخواهد ماند، چه رسد به آن که دنباله رو جمهوری اسلامی در منطقه باشد. هر نوع دخالت و ماجراجوئی جمهوری اسلامی برای داشتن دست بالا در عراق به نتایجی وخیم تر از مناسبات کنونی عراق با ایران خواهد انجامید. عراق یک کشور عربی است و گروه خونی اش با عرب های منطقه یکی است، حتی اگر شیعیان آن در اکثریت باشند. بویژه حوزه مذهبی نجف هم از دیر باز اساسا تشییع در ایران و حوزه های علمیه قم و مشهد را قبول ندارد و در گذشته روحانیون وقتی می خواستند میخ خود را در حوزه های مذهبی ایران بکوبند یک دوره ای به نجف رفته و در بازگشت به سالهای اقامت در نجف اشاره افتخار آمیز می کردند. بر این نکات، باید این را هم افزود که مرجع تقلید اعظم شیعیان نه شیخ محمد یزدی و یا احمد جنتی و یا شبیر زنجانی و یا هر آیت الله دیگری در قم، بلکه آیت الله سیستانی است که در سالهای اخیر نشان داده از زیرکی سیاسی نیز علاوه بر تسلط فقهی برخوردار است. چنان که توانسته است در عراق آشفته که کشتی سیاسی در آن روی امواج حادثه حرکت می کند نه تنها موقعیت خود را حفظ کند بلکه بر آن بیافزاید. برخوردش با روحانیت ایران با فاصله است و کاری به کار رهبر جمهوری اسلامی هم ندارد. او در چند رویداد مهم توانست زیرکی سیاسی خود را نشان بدهد که نمونه آخر آن انتخابات پارلمانی اخیر عراق بود و پیش از جنگ با داعش و موضع ملایمی که در باره همه پرسی کردهای عراق اتخاذ کرد. در انتخابات اخیر خط و نشان برای احزاب و گرایش های سیاسی نکشید و چنان رفتار کرد که معنای آن جز این نبود که مردم عراق هر چه و هر کس را انتخاب کنند مطلوب اوست. اینها وزن و اعتبار او را درعراق افزایش داده است. حتی با روحانیون سیاسی و حکومتی مانند عمار حکیم و یا مقتدا صدر نیز فاصله را حفظ می کند همچنان که فاصله خود را با نخست وزیران و روسای جمهور عراق حفظ می کند و این درست خلاف رفتار رهبر جمهوری اسلامی و روحانیون حکومتی در ایران است که در هر کاری دخالت کرده و خود را جلو می اندازند و موجب سقوط اعتبار روحانیت در ایران شده اند. چنان سقوطی که مردم از هر رویدادی که نتیجه آن بیرون انداختن روحانیت از حکومت باشد استقبال می کنند. با عربستان شاخ به شاخ نشده و  احترام خود را حفظ کرده است، معترض مقتدا صدر نشده که با حزب کمونیست عراق یک جبهه ملی تشکیل داده با شعار استقلال عراق. یعنی هم علیه دخالت امریکا در عراق و هم علیه دخالت جمهوری اسلامی درعراق. سکوت آیت الله سیستانی تائید این شعار مقتدا صدر است. شعاری که امروز هیچیک از دولتمردان عراق نمی توانند با آن مخالفت کنند.

روحانیون ایران خواهند آموخت؟


لاورف وزیر خارجه روسیه:

سیاست خارجی امریکا

غیر قابل پیش بینی شده است


با هشدار به عدم مداخله امریکا و ایران درامور عراق

مقتدا صدر، حمله به دفتر حزب

کمونیست عراق را محکوم کرد


همایش بزرگ اقتصادی روسیه

و سکوت رسانه های غربی!

ترجمه و تدوین- ایرج گلفام


مرور مطبوعات 9 خرداد

حاج "سعید طوسی" نمونه بومی

اجرای سند 20- 30 در ج. اسلامی!


نسل جوان پیش کشیده می شود

کنکور 200 هزار نفره

در روسیه برای کسب مدیریت


لهستان با آلمان رقابت می کند

لشگر کشی ناتو به شرق اروپا

برای دندان نشان دادن به روسیه


راه توده 647 منتشر شد!

هفته نامه راه توده- شماره 647 (پنجشنبه 10 خرداد 1397) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و تلگرام راه توده نیز قرار گرفت.

سرمقاله این شماره اختصاص به سقوط پایگاه حکومت در میان مردم و ادامه زمینه های یک شورش اجتماعی دارد. در مرور تاریخ ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 به سالهائی رسیده ایم که رضا شاه دست به اصلاحات اجتماعی زده اما درعین حال پایه های حکومت استبدادی خود را تحکیم می کند. فایل صوتی یکی دیگر از سخنرانی ها و پرسش و پاسخ های دانشگاهی را دراین شماره منتشر کرده ایم که در اردیبهشت ماه انجام شده و موضوع آن شناخت تهران بعنوان پایتخت است و در آن اطلاعاتی درباره نقش دکتر مهندس کیانوری در ساختمان سازی عدالت محور در ایران و شکل گیری محلات جدیدی مانند نازی آباد و ... مطرح می شود. نگاهی به آنچه نئولیبرال هائی نظیر محمد قوچانی در مطبوعات ایران می نویسند و نقد کوتاهی بر یکی از خاطرات مهندس لطف الله میثمی، بازشناسی روسیه، بخش دیگری از خاطرات زندان 25 ساله تقی کی منش در زندانهای شاه، اتحادیه اروپا بر لب پرتگاه، گفتگو با سفیر روسیه در اروپا، افزایش بودجه جنگی در امریکا، همایش بزرگ اقتصادی در سن پترزبورگ و نقش ترکیه در تقابل های کردها با داعشی ها در اردوگاه های یونان از دیگر مقالات و ترجمه های این شماره است.


منتخب اخبار روزهای گذشته

عنوان اول پیک نت 9 خرداد

بیان این واقعیات
میخی است برتخته و یا آهن؟


حکم رهبر هم که درباره فاجعه جدید اجرا شود

ریشه های اجتماعی تجاوز

به پسر بچه ها درمان نمیشود


سخنان سحر مهرابی در برابر خامنه ای

رهبر ج. اسلامی بالاخره

تصمیم به تغییرات خواهد گرفت؟


حمایت از فعالان صنفی

زندانی معلمان و کارگران


معاون وزارت کشور اعلام کرد

حضور 3 میلیون پناهنده

غیرقانونی در شهرهای ایران


به تازگی فاش شده

نظامی های دو تابعیتی در ارگان های ج. اسلامی


تازه ترین گزارش وزیر ارتباطات

75 در صد کاربران ایرانی

"تلگرام" را ترک نکرده اند


عنوان اول پیک نت 8 خرداد

اعتماد فرو ریخته مردم
چگونه میتواند بازسازی شود؟


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کانال تلگرام

اعضای تلگرام پیک نت

 از 16 هزار و 800 گذشت


صفحه فیسبوک

روزنت پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران