سرمقاله 723

بدرقه سلیمانی را، مردم

به‌نمایش وحدتملی تبدیل‌کردند

 

نگاهی به فرازهای مهم سخنان رهبر

ایران و امریکا

فیتیله جنگ را پائین کشیدند!

(پیک هفته ۱۰۹)  19 دی ماه 1398 -  9 ژانویه 2020

 pyknet100@gmail.com


17-18 دی

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


17-18 دی

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


17-18 دی

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


17-18 دی

منتخب اخبار
شهرستان ها


17-18 دی

منتخب اخبار ورزشی


17-18 دی

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 19 دیماه

سیاست بلاتکلیف نگهداشتن

کشور به بن بست رسیده !

ترور موشکی قاسم سلیمانی و پاسخ موشکی متعادل ایران، یک بار دیگر بن بست سیاست خطرناک "نه جنگ و نه مذاکره" را نشان داد. مشکل در اینجاست که سیاست "نه جنگ و نه مذاکره" یک سیاست مقطعی یا تاکتیکی نیست، بلکه یک راهبرد و سیاست استراتژیک است که خود در چارچوب وسیعتر حکومتی، یعنی از این ستون به آن ستون و بلاتکلیف نگه داشتن دائمی و همیشگی کشور قرار دارد که روش حکومتی رهبر جمهوری اسلامی است.

نه اینکه تکلیف مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا سی سال است حل نشده، تکلیف دوچرخه سواری یا رفتن و نرفتن زنان به ورزشگاه هم حل نشده، همانطور که تکلیف تهاجم فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، سند 2020، فاتف و شورای نگهبان و مجلس و نظارت استصوابی و مجمع تشخیص و اصولگرا و اصلاح طلب و انتخابات و نهادهای انتصابی و مالیات و بودجه و برنامه ریزی و قانون اساسی و هرچیز دیگری که نگاه کنید از کوچک یا بزرگ در این کشور روشن نشده است و تا راهبرد « نه این و نه آن » در این کشور حاکم است روشن نخواهد شد.  

بنابراین راهبرد نه جنگ و نه مذاکره در عرصه سیاست خارجی، راهبرد آقای خامنه‌‌ای و اتاق فکر بیت رهبریست. اتاق فکر این راهبرد به هیچوجه دنبال جنگ و اصلا اهل جنگ نیست. فقط می خواهد جامعه بطور مدام در تنش و بلاتکلیفی باشد تا مردم یک روز خوش نداشته باشند که بخواهند به روزهای خوشتر فکر کنند، تا هیچکس دربرابر هیچ چیز پاسخگو نباشد. مشکلی که پیش آمده آن است که کنترل و مهار این راهبرد در عرصه سیاست خارجی به سادگی سیاست داخلی نیست. راهبرد بلاتکلیفی و نه جنگ و نه مذاکره مستلزم آن است که کشور همیشه در حالت نیمه جنگی باشد. برای نگه داشتن کشور در حالت نیمه جنگی نیاز به گروه‌های "آتش به اختیار" هست که همیشه با شعار و تنش و هوچیگری کشور را در حالت نیمه جنگی حفظ کنند، از دیوار سفارت عربستان بالا بروند، در سرکوب ها شرکت کنند، علیه دولت شعار بدهند. به این نیروها نمی توان همچون یک الت دست صرف نگاه کرد که هر موقع خواستند آنها را به میدان بیاورند و هر موقع  نخواستند بیرون کنند. اینها گاه نقشی را که برعهده شان گذاشته شده باور می کنند و اوضاع را از کنترل خارج و به سمت جنگ هدایت می کنند.

در دوره احمدی نژاد همین شعارها ایران را به زیر فصل هفتم سازمان ملل کشاند که می توانست به تحریم جهانی و سرانجام حمله نظامی به کشور ختم شود. بیرون آمدن از زیر این خطر مستلزم مذاکراتی بود که به تصویب برجام ختم شد. ولی برای رهبری کشور برجام وسیله و مرحله‌‌ای بود در چارچوب راهبرد بلاتکلیفی نه جنگ و نه مذاکره و نه اینکه بخواهد تکلیف را روشن کند و حکومت از این راهبرد خارج شود. نتیجه میدان دادن به کارشکنی دربرابر برجام و بی خاصیت کردن آن انجامید، شیوه ای که هم اکنون در برابر تصویب فاتف دارد. در این شرایط به مشکل آتش به اختیارهای داخلی، روی کار امدن دولت ترامپ هم افزوده شد که نمی خواست و نمی خواهد تن به ادامه نه جنگ و نه مذاکره بدهد. تحریم ایران و حوادثی که سرانجام آن به ترور موشکی سردار سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه امریکا در عراق انجامید در چارچوب این تقابل قابل فهم است. اگر ایران تکلیف خود را با آمریکا روشن می کرد، می توانست تکلیف خود با بقیه جهان را هم روشن کند ولی این بلاتکلیفی اجازه آن را هم نمی دهد. به همین دلیل رابطه ایران با بقیه کشورهای جهان و متحدان بالقوه یا بالفعل استراتژیک ایران نیز ناروشن است. 

سیاست نه جنگ و نه مذاکره اکنون به بن بست رسیده است. ادامه این سیاست فقط خطر آتش به اختیارها در شعله ور کردن آتش جنگ را روز به روز افزایش می دهد. هرقدر زودتر از این سیاست بازگشت شود بسود ایران است.


امریکا میدانست و ایران میخواست امریکا بداند

موشک های ایران

حامل پیام خاتمه انتقام بودند!


پرواز مرگ بر فراز آسمان آماده حمله امریکا

82 ایرانی در میان

 180 قربانی سقوط هواپیما


شیرینی زبانی های "بوش"

به دهان "ترامپ" خوش آمده!

راشا تودی ترجمه رضا نافعی


در انتظار آرامش درعراق نباید بود!

آنتون وِسِلف بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه - کیوان خسروی


راه توده 723 منتشر شد

هفته نامه راه توده شماره 723 (پنجشنبه 19 دیماه 98) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت  این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به نتایج داخلی و منطقه ای ترور سردار سلیمانی و مراسم بدرقه ابدی او در ایران دارد. بخش دوم بررسی تاریخ احزاب سیاسی در ایران، نوشته پرفسور عبدالحسین آگاهی نیز دراین شماره منتشر شده است. در این شماره همچنین مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

باید کاری کرد که امریکا بدون جنگ از منطقه برود، فرماندهان رجز خوان سپاه در جبهه تهدید مردم، د رایران هیچ حکومتی از حکومت قبلی نمی آموزد، توطئه برای نابودی ایران، بدرود فرمانده، جهان به دو جبهه تقسیم می شود، ایران در کدام جبهه باید بایستد؟، سلطنت صفویه باعث تقابل ایران باهمسایگانش شد، درانتظار آرامش در عراق نباید بود و بالاخره شرحی بر عکس کفش های مردمی که در تشییع جنازه سردار قاسمی در کرمان کشته و مصدوم و مجروح شدند.


منتخب اخبار روزهای گذشته


گزارش دوم از کرمان

راهپیمایان معترض شعارها بودند

اما دعوت به آرامش می شدند!


 مراسم تشییع سردار سلیمانی
مرزهای خودی و غیر خودی شکست


یادداشت سردبیری- عنوان اول پیک نت 18 دیماه

دستآوردهای یک‌ بدرقه‌ تاریخی


مردی که به "حذف" می اندیشد!

عکس اول از سایت ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگرفته شده و عکس دوم، عکسی است که خبرگزاری  های  داخلی منتشر کرده اند. هر دو عکس مربوط به نماز میت برای قاسم سلیمانی است. آینده رئیسی در جمهوری اسلامی تابع چرخش های سیبی است که هنوز در آسمان می چرخد و به زمین نرسیده است. او که ظاهرا قاضی القضات است و خواب رهبری و یا لااقل در گام اول بدست گرفتن سکان ریاست جمهوری بعد از روحانی را هر شب می بیند و صدا و سیما سنگ تمام او را تبلیغ می کند، دارای این منش و تفکر است. منش و تفکری که ادامه حضور در هیات سه نفره قتل عام زندانیان سیاسی است: حذف!

امروز(پشت دولت سایه و تمام شعارها و سخنرانی هائی که یاران و هوادارانش در تشییع قاسم سلیمانی ایراد کردند و حتی روحانی و ظریف را عامل لو دادن و کشتن سلیمانی معرفی کردند) حذف روحانی از عکس و فردا اگر به قدرت برسد حذف خیلی ها از روی زمین!


مصاحبه علی اکبر ولایتی

قاسم سلیمانی نزدیک ترین

رابطه را با ولادیمیر پوتین داشت!


گفتگو با مرضیه برومند

مردم ایران نشان دادند

پای یک وطن پرست می ایستند


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

بیشترین مخاطب را با 23 هزار و 660 خواننده روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) گزارش اختصاصی و دریافتی از کرمان درباره کشته شدن دهها مشایعت کننده سردار سلیمانی داشت که با شنیدن فریاد "بمب" در میان جمعیت ناگهان متوحش شده و در جستجوی پناهگاه به یکی از خیابانهای فرعی مسیر راه پیمائی گریخته و دهها کودک و بزرگ، زن و مرد و سالمند و جوان زیر دست و پا کشته و چند برابر آن مجروح و مصدوم شدند. این گزارش در 18 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران