سرمقاله راه توده 714

دست های ج. اسلامی

در لبنان و عراق قطع‌می‌شود؟

 

اروپای غیر متحد را

کدام‌کشور رهبری‌خواهدکرد؟

راشیا تودی - ترجمه رضا نافعی

(پیک هفته ۱۰۹) 9 آبان ماه  1398 - 31 اکتبر 2019

 pyknet100@gmail.com


8-5 آبان

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


8-5 آبان

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


8-5 آبان

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


8-5 آبان

منتخب اخبار
شهرستان ها


8-5 آبان

منتخب اخبار ورزشی


8-5 آبان

منتخب اخبار اقتصادی

 

عنوان اول پیک نت 9 آبان

شایعه اعزام 7 هزار

نیروی نظامی از ایران به عراق

آنچه درباره نقش واحدهای نظامی اعزامی سپاه به عراق برای سرکوب شورش مردم بصورت شایعه مطرح است، کم کم با آمار بیان می شود. آیا تقلیدی از آنچه در ابتدای تظاهرات مردم در سوریه روی داد درجریان است؟ گفته می شود اگر نبود توصیه به سرکوب از سوی ایران و اگر بود درایت دولت مرکزی، ای بسا امریکا و اسرائیل فرصت نمی کردند در سوریه فاجعه بیآفرینند.
یک موسسه تحقیقاتی متمایل به چپ در روسیه بنام "بنیاد فرهنگ استراتزیک" در تازه ترین تحلیل خود از رویدادهای عراق و لبنان نوشته است:
«اوضاع عراق با شایعاتی درباره ورود 7000 نیروی سپاه پاسداران از ایران به عراق و گزارشاتی درباره تغییر مکان استقرار حدود هزار نیروی نظامی آمریکایی از مناطق شمال شرقی سوریه به استان «انبار» عراق روز به روز متشنج تر می شود. اکنون سه نفر برای جانشینی نخست وزیر«عادل المهدی» نامزد شده‌اند. نامزدها مدعی توافق با رهبر بلوک «فتح» یعنی «هادی العامری» شخصیت رادیکال شیعه هستند که او را دست نشانده جمهوری اسلامی میدانند.»
سفر شتابزده مقتدا صدر به ایران و بازگشت فوری اش به کربلا و همسوئی اش با طرح انتخابات زودرس نیز سئوال برانگیز است. آیا او امید به پیروزی مطلق در چنین انتخاباتی دارد؟ آیا او هم به این نتیجه رسیده که با تجدید انتخابات می توان جلوی شورش کور و غرق شدن دوباره عراق در یک جنگ و آشوب داخلی را گرفت؟ آیا این نتیجه ایست که او در ایران به آن رسید و یا با این طرح به ایران آمد و بی نتیجه و توافق بازگشت؟ از آنجا که وی به طرفداران انتخابات زودرس پیوسته و از جانشینی "العامری" به جای "عادل المهدی" حمایت نکرده می توان حدس زد که وی دست خالی از تهران به کربلا بازگشته و به تظاهرات پیوسته است.
در ایران، درحالیکه تاکنون طبل مارش اربعین در کربلا را می زدند و مردم را تشویق به رفتن و پیوستن به این مارش می کردند، حالا از ایرانی ها خواسته شده که اکیدا از سفر به عراق خودداری کنند. بخشی از این تاکید باز میگردد به حوادث و خطراتی که در شهرهای این کشور جریان و وجود دارد اما بخشی از آن هم باز می گردد به شایعات مربوط به نقش واحدهای نظامی و اعزامی جهموری اسلامی در تیراندازی و سرکوب تظاهرات مردم عراق. دولت عراق می گوید واحدهای عراقی دستور تیراندازی به سوی مردم را ندارند و این خبر را مرتب از رادیو و تلویزیون پخش می کند. اما عده ای با گلوله جنگی کشته شده و می شوند. پخش همین خبر شایعات مربوط به حضور نیروهای نظامی غیر عراقی که تابع فرامین دولت و فرماندهان ارتش نیستند و برای مقابله با تظاهرات مردم به سوی آنها تیراندازی می کنند را تقویت می کند و شایعات مربوط به نقش ایران را پر رنگ. به شایعه وسیعا در عراق دامن زده شده و بر کینه و انتقام عراقی ها از ایرانی ها افروده می شود.


نظام مافیائی حاکم، مثل افعی

روی گنج خوابیده است

نظامی که مرتب آقای خامنه ای از آن صحبت می کند، یک سیستم مافیائی – اختاپوسی است که روی گنج خوابیده است. این سخنرانی حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی گوشه ای از این سیستم و نظام را برای دانشجویانی که با دهان باز حرف های او را می شنوند بیان می کند. آشنا توصیه دقیقی به دانشجویان می کند وقتی میگوید: از آنها که می آیند برای شماها سخنرانی می کنند بخواهید تا بگوید و یا اگر نمی دانند بروند کسب اطلاع کنند و بیایند پاسخ بدهند که ردیف های بودجه چیست و به کجاها بند است. قدرت در زیر این لحاف خوابیده است.


مرور مطبوعات

کارتن خواب ها

روزنامه کیهان را اشغال کنید


87 میلیون متر پارچه چادری وارد می شود

مافیای واردات پارچه سیاه

و پیوندش با حجاب و چادر سیاه


راه توده 714 منتشر شد

هفته  نامه راه توده – شماره 714 (پنجشنبه 9 آبان 98) منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی فیسبوک و کانال تلگرام راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره به حوادث لبنان و عراق و آینده حضور نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در این دو کشور اختصاص دارد. خلاصه ای از کتاب خاطرات محسن رفیقدوست را برای دو شماره راه توده تهیه کرده ایم که بخش او را در همین شماره می خوانید و بخش دوم را در شماره آینده راه توده. در این شماره مطالبی می خوانید با این عناوین:

صد سالگی شاه و انقلاب 57، مردم را برای انتخابات مجلس باید بر محور یک برنامه بسیج کرد، بحران کنونی حکومت و جامعه ناشی از 3 دهه بازی رهبر با مردم است، خودی و غیر خودی با بستن دانشگاهها آغاز شد، البغدادی ترامپ را در کاخ سفید نگه میدارد؟، واحدهای صنعتی را باید تعاونی های کارگری بدست بگیرند، شورش مردم در عراق یک انقلاب است؟، یکصد سال فعالیت دشوار احزاب درایران، زمینه ها و دلائل شکست اولین جنبش اصلاحات در ایران، تحلیل حزب کمونیست ترکیه از حمله این کشور به سوریه، مردم بولیوی مورالس و سوسیالیسم را انتخاب کردند.


منتخب اخبار روزهای گذشته


فساد چون سرطان خون دررگهای نظام می گردد

خودی و غیر خودی ‌کردن ‌جامعه

آغاز رخنه فساد در حکومت شد


فقه نمیتواند قانون باشد

قطع دست یک سارق

سرقت را درایران کم می کند؟


عنوان اول پیک نت 6 آبان

ج. اسلامی در عراق و لبنان

عمق‌راهبردی‌را ازدست‌میدهد؟


توقف جنگ هیچ ارتباطی به اراده ترامپ نداشت

ارتش ترکیه با توافق سوچی

در خاک سوریه متوقف شد!


استدلال منطقی اکبر ترکان

مجمع مصلحت تبدیل شد

به چوب لای چرخ دنده دولت


زیر 70 سال و 50 سال

سالی 150 هزار نفر درایران

با سکته مغزی و قلبی می میرند


بیست و ششمین فستیوال تئاتر ایرانی

بیست و ششمین فستیوال تئاتر ایرانی از 27 اکتبر (یکشنبه ) در شهر کلن آغاز  شد. فستیوالی که بنیانگذار آن زنده یاد "مجید فلاح زاده" بود و پس از درگذشت ناگهانی و غافلگیر کننده وی، همسرش "بهرخ بابائی" جای خالی او را هم پر کرد و پرچم این فستیوال را برافراشته نگهداشت. کاری دشوار در مهاجرت و به دور از ایران اما همسو و گام به گام با تئاتر در ایران. برای آگاهی از برنامه های این فستیوال مراجعه کنید به جدول برنامه های آن که در همین شماره پیک نت منتشر شده است.


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

تعطیلات تقریبا به هم پیوسته طی یک هفته به پایان رسید. پر مخاطب ترین مطلب آخرین شماره پیک نت که مربوط به روز دوشنبه است، عنوان اول آن بود. این مطلب مربوط به شورش مردم در لبنان و عراق بود که روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت جمعا 15 هزار و 600 خواننده داشت و روی 6 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران