ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کنفرانس خبری روحانی درتهران

از داخل کشور چراغ سبز

برای لغو برجام به ترامپ دادند

 
 
 

 

 

حسن روحانی، روز گذشته - دوشنبه ۲۲ مهر - در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی شرکت کرد. در مجموع سئوال و جواب ها گزیده زیر را استخراج کرده ایم که می خوانید:

 

1- از دی ماه ٩۶ وارد شرایط جدیدی شدیم. کلید این شرایط ابتدا از داخل و بعد از خارج زده شد. من فکر نمی‌کردم در سال ۹۶ عده‌ای کم ‌خرد در ایران آنطور عمل کنند که چراغ سبز به ترامپ نشان داده شود و از برجام خارج شود و تحریم‌ها بیشتر شود. (تظاهرات مشهد و سپس یکصد شهر)

2- صدا و سیما برخی مواقع همراهی می کند برخی مواقع هم از سخنان ما خوشش نمی آید، بایستی باهم بسازیم.

3- کار هوشمندانه و عاقلانه جمهوری اسلامی این بود که از برجام خارج نشد. امروز به جز دو سه کشور کوچک هیج  دولت و کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کند.

 

4- روابط ما با روسیه و چین روابط خوبی است؛ آنها در حد خودشان تلاش های خوبی کردند، اما متاسفانه ٣کشور اروپایی پای تعهد خودشان نماندند و به قولهایشان عمل نکردند . از اردیبهشت ٩٨ کاهش تعهدات را آغاز کردیم غنی سازی ما حدود ۴.١ است که به طور متوسط به ۴.۵ میرسد.

5- برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله ایران و عربستان موضوع  مهم یمن است. اگر آتش ‌بس شود یکی از‌گره‌های‌منطقه‌ای باز می‌شود، همینطور در‌ روابط ایران و عربستان. طرح ائتلاف امید امروز برای ۸ کشور منطقه ارسال شده است.

6- هدف قرارگرفتن یک کشتی ایرانی در دریای سرخ مشکلی را به وجود آورده؛ یک رژیمی با‌ برخی‌ کمک‌ها این کار را کرده است.

7- هر زمان بدانم ملاقات و جلسه ای مشکل (رابطه با امریکا) را حل می کند من هستم و حاضرم در این راه قربانی شوم. مشکل ما گفتگو با ترامپ نیست. مساله ما این است که در یک گفتگو آیا منافع ما تامین می‌شود یا یک گفتگوی نمایشی میکنیم. برای ما فرقی نمی کند رییس جمهور آمریکا کیست. البته ایشان یک ویژگی خاصی دارد که کار را سخت کرده است. ایشان یک روز یک نفر را واسطه میکند بعد میگوید من اصلا به ایشان حرفی نزده بودم. این فقط مشکل ما نیست مشکل همه کشورهاست.8

8- شیوه دولت ترکیه را نمی‌پذیریم و شیوه‌های بهتری وجود دارد. راه حل رفع نگرانی‌های ترکیه درباره شمال سوریه حضور ارتش سوریه است. ترکیه قول داده که خاک سوریه را ترک کند و تمامیت ارضی سوریه را محترم بداند. ما نگران وضعیت کنونی هستیم؛ عده‌ای کشته شدند و عده‌ای‌ هم آواره؛ امیدواریم دولت ترکیه به این روند ادامه ندهد.

9- در مورد پرونده ترورهای هسته‌ای وزارت اطلاعات پذیرفته و قبول کرده و با من مشورت کرد که بررسی شود؛ دلایل کافی نبوده و باید به آنها خسارت پرداخت کنیم که من پذیرفتم خسارت بدهند؛ اگر ‌دستگاهی در دولت قبل هم اشتباهی کند باید‌ پذیرفت.

 

10- مردم به رییس جمهور رای نمی‌دهند که فقط رییس دستگاه اجرایی باشد. بنده اگر به مجلس یا رییس قوه قضاییه تذکر بدهم جواب می‌دهند که طبق نظر شورای نگهبان فلان! درحالیکه رییس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی باید مدام حواسش به قانون اساسی باشد؛ وقتی برخی اصول قانون را می‌گویم برخی عصبانی می‌شوند! اگر بد است حذفش کنیم و اگر خوب است چرا عصبانی می‌شوید!؟ اصل ۱۱۳ قانون اساسی با تفسیری که شورای‌نگهبان کرده، بی اثر شده.

11- دست کم دو موشک به نفتکش ایرانی خورده که فیلمش موجود است. پشت این حمله یک دولتی بوده است که عواقب آن را خواهد دید.

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: