ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مذاکرات در دمشق ادامه می یابد

مصاحبه سخنگوی کردهای سوریه

درباره توافق با روسیه و سوریه

 
 
 
 
 

 

صالح مسلم سخنگوی حزب "اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه" با  "آژانس خبری فرات" (شرق سوریه) مصاحبه کرده و گفت:

 "دیدار و توافق کنونی بین دولت مرکزی  و مدیریت خودگردان دمکراتیک توافقی نظامی و گام اول است و برای تفاهم و توافق پیرامون مسائل دیگر گفتگوها ادامه خواهد یافت. اکنون امنیت مرزی و بعبارتی تمامیت ارضی کشور ما زیر پا گذاشته شده و جهت حمایت از آن دفاع مشترک از مرزها ضروری است. در این راستا نیروهای نظامی سوریه در محور بین "دریک" تا "فرات" مستقر شد و پرچم سوریه را به اهتزاز درآورد. سربازان سوریه نه در مرکز شهر "منبج" بلکه در حومه آن مستقر شده اند و دخالتی در مدیریت خودگردان دمکراتیک (پ ی د) نخواهند کرد و مجالس خودگردان به فعالیت خود ادامه خواهند داد

وی با اشاره به دیدارهای قبلی با روسیه و دولت سوریه جهت دستیابی به توافقی مشترک ضمن اشاره به "عفرین" در این توافق گفت: "پیش از تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از منطقه، روسیه و دولت مایل به قبول توافق نبودند اما اکنون برای اولین بار توافق بدست آمد. دیدار و تماس ها ادامه خواهد داشت. توافق بر سر "عفرین" یکی از نکات مهم این توافق بود. در این راستا پس از تامین امنیت منطقه مشترکا در جهت آزادسازی عفرین عمل خواهیم کرد».

صالح مسلم ضمن اشاره به مذاکراتی که بزودی در دمشق انجام خواهد شد اضافه کرد:

«پذیرش مدیریت دمکراتیک خودگردان و همچنین تضمین حقوق کردها و سایر خلق ها در قانون اساسی جدید از موارد مورد مذاکره خواهد بود. بعد از تضمین این حقوق ما نیز در چارچوب قانون اساسی عمل خواهیم کرد. این روندی است که ابعاد آن در دیدارهایمان در دمشق مشخص خواهد شد. »

صالح مسلم اضافه کرد: «تنها روسیه است که اکنون می تواند مانع ادامه تهاجمات (ترکیه) شود. آمریکا تحت عنوان اینکه اگر ترکیه را در مقابل خود قرار دهیم بعضی منافعمان را از دست می دهیم نتوانست و یا نخواست که مانع این تهاجم شود در توافق با دولت سوریه نیز روسیه توانست نقش محوری ایفاء کند. اجرای این توافق بسیار اهمیت دارد و باید منتظر بود و دید آیا در عمل از ادامه تهاجم جلوگیری خواهد کرد یا خیر.

ما در گذشته هم بارها تاکید کرده بودیم که خواستار دیدار و مذاکره با روسیه و دولت دمشق هستیم ولی پذیرفته نمی شد. تحولات کنونی، تمامی طرفین را مجبور به مرور گذشته و قبول واقعیت کرد. اکنون روس ها نیز متوجه این نکته شده اند که اگر تاخیر کنند دولت ترکیه به اشغال سرزمینی که آن را میگیرد ادامه خواهد داد. ترکیه عادتا از مناطق اشغال کرده اش خارج نمی شود. (نمونه قبرس و یونان) به هر حال توافقی که با دولت سوریه بدست آمده یک توافق کامل نیست بلکه یک پیش تفاهم است. البته جنگ و مقاومت ادامه خواهد یافت و کردها دست از مقابله نخواهند کشید. در مذاکرات دمشق به ما قول دیگری نیز داده شده که باید همینجا به آن اشاره کنم و آن اینکه برای جلوگیری از حملات هوایی ترکیه، روسیه و دولت دمشق قول ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع برای جنگنده های ترکیه در شمال شرق سوریه را داده اند که این بی شک کمک به نیروهای دمکراتیک سوریه (ق س د) در مقاومت در برابر تهاجم ارتش ترکیه خواهد بود


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: