سرمقاله 692

عقب نشینی قطره چکانی حکومت

پاسخگوی جامعه نیازمند تحول نیست

 

ترامپ در رویای

 رهبری انرژی جهان

یونگه ولت ترجمه رضا نافعی

(پیک هفته ۱۰۹)  2 خرداد ماه  1399  برابر  23  مه  2019 

 pyknet100@gmail.com


اول خرداد

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


اول خرداد

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


اول خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


اول خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


اول خرداد

منتخب اخبار ورزشی


اول خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

 عنوان اول پیک نت 2 خرداد

رهبر و دو راهی قبول اشتباهات

 و یا انداختن آن به گردن دیگران

رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور و رهبر جمهوری اسلامی در این روزها مرتب دیدارهائی انجام میدهند که درگذاشته در این حد و اندازه و سرعت سابقه نداشته است. رئیس قوه قضائیه سعی می کند تحول دراین قوه را تبلیغ کند و از بار نارضائی وسیع مردم از قوه قضائیه و شناختی که از فساد دراین قوه وجود دارد بکاهد. روحانی سعی می کند زمینه یک گفتگوی ملی را فراهم کند و به همین دلیل با روشنفکران و هنرمندان، وکلا و... دیدار می کند و رهبر جمهوری اسلامی که بیش از همه متهم به فرار از برابر مردم و پنهان شدن در بیت رهبری و گریز از دیدار واقعی و نه سازماندهی شده با عده ای که به دیدارش می برند است نیز بدنبال آنها شب شعر می گذارد، با دانشجویان دیدار می کند و... البته در گذشته هم چنین می کرده اما بسیار کمرنگ تر و کم بازتاب یافته تر و کم تبلیغ تر.

همه اینها نشان میدهد که مسئله "بی اعتمادی مردم به حکومت" آن هم در شرایط بغرنج و الوده به خطر خارجی، به یک درک در راس حاکمیت تبدیل شده است و حالا در پی جبران آن هستند، منتهی تاتی تاتی می کنند درحالیکه باید در مسابقه صد متر سرعت شرکت کنند!

در این میان ترحم انگیز وضع رهبر است که نمیداند با حرف های گذشته اش و با تصمیماتی که بدستور او گرفته شده و کار را به بن بست کنونی کشانده چه باید بکند. برای نمونه در دیداری که روز گذشته با دانشجویان داشت، از میان همانهائی که دستچین شده و به حضور او برده شده بودند نیز کسانی دهان به اعتراض و انتقاد کشودند. از جمله یکی از آنها درباره نقش خود ایشان در مذاکرات اتمی کرد. مذاکراتی که در اواخر دوران احمدی نژاد تحت نظارت مستقیم رهبر در کشور عمان با امریکائی ها شروع شده بود. رهبر در پاسخی چند پهلو باز هم موضع اپوزیسیون گرفت و گفت:

«در صحبت هائی تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند. درباره‌ی برجام نامه ای نوشته شد و شرایطی که ذکر شد که در این صورت تصویب می شود. اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ی رهبری این نیست که وارد بشود. نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند. آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس جمهور و  وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.»

جدا از ادبیات شاهانه با افعال جمع، ایشان که در جریان جزئیات مسائل بوده و معمولا از رنگ روسری زنان تا بچه دار شدن زن و شوهر ها دخالت دارد باز هم در جلد اپوزیسیون پنهان شد و جرات نکرد از برجام دفاع کند.

سئوال دوم مهم تر از سئوال بالا بود. یکی از دانشجویان بلند شد و گفت که خصوصی سازی ها باعث بحران در تولید و در کشور شده است.

رهبر که نمی توانست دراینجا نقش خود را منکر شود زیرا نامه به خط خود به مجمع تسخیص مصلحت نوشته و از روی سر قانون اساسی اصل 44 را تغییر و دستور خصوصی سازی را داده، و حالا با یک جنبش کارگری و دانشجوئی وسیع علیه خصوصی سازی روبرو شده از خود اینگونه دفاع کرد:

خصوصی سازی نیاز مبرم اقتصاد است. البته خطاهای بزرگی صورت گرفته که باید جلوی آن را گرفت. (بازهم درجلد اپوزیسیون) بنده مکرراً تذکراتی داده‌ام. اشکالاتی در خصوصی‌سازی هست. ولی با خصوصی سازی یکی از اشکالات ساختار (قانون اساسی) اصلاح شده است.


جلوی فاجعه را باید گرفت تا به توافق برسند

سخنان دقیق  وزیر خارجه عمان

 درباره انگیزه سفرش به ایران


گفتگو با عضو رهبری  حزب کمونیست عراق در نجف

ائتلاف حزب کمونیست عراق

با مقتدا صدر بر سر اصول مشترک است!


مرور مطبوعات اول خرداد

وحشت مخالفان دولت از افتادن

توپ "همه پرسی" در بیت رهبری!


رئیس دفتر روحانی

پیشنهادهای هیات عراقی را

می شنویم و پاسخ هم میدهیم!


3 چریک محکوم به اعدام

که کشور عمان را ساختند!

مریلند. اشکبوس طالبی


راه توده 692 منتشر شد!

هفته نامه راه توده – شماره 692 (پنجشنبه 2 خرداد)- منتشر شد و مطالب آن روی فیسبوک و کانال تلگرام این نشریه نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره اختصاص به نشانه های عقب نشینی های قطره چکانی حکومت برای پذیرش برخی اصلاحات دارد. مرور رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 رسیده است به سال پر خبر 56 که شاه آخرین شانس ضعیف خود را برای عقب نشینی از برابر مردم و تن دادن به اصلاحات و حکومت قانون از کف می دهد و صاعقه انقلاب در خیابانها ظاهر می شود.

در همین شماره مطالبی می خوانید درباره: ایران درگرداب رویدادهای مهم سال 56، دلیل سست شدن تصمیم امریکا برای حمله نظامی به ایران، مصاحبه با تنها زن عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق درباره دلیل اتحاد با گروهبندی اسلامی مقتدا صدر، گفتگوهای پنهان دولت ترکیه با رهبر کردهای این کشور در آستانه تجدید انتخابات شهرداری استانبول، بیست سال پس از رهبری یلتسین در روسیه، انتخابات پارلمانی زود هنگام در ونزوئلا، حادثه فجیره تکرار بهانه های جنگی امریکا، مین های آماده انفجار در آبهای خلیج فارس، عقربه سرگردان قدرت میان شاه و مصدق (خاطرات شعبان جعفری) و بالاخره برگی از زندگی مهندس عاشور پور خواننده و محقق ترانه های گیلکی.


منتخب اخبار روزهای گذشته


مصاحبه نخست وزیر عراق

پلی بنام "میانجی" که عراق

میان واشنگتن و تهران زده است


مشاور ظریف اعلام کرد

اعلام آمادگی ایران برای

مذاکره وهمکاری با عربستان


عنوان اول پیک نت اول خرداد

پیشنهاد"همه پرسی مذاکرات"

لولوئی که روحانی ازآستین درآورد


روحانی:

شورای عالی تصمیم گیری

امام موافقت کرد، رهبر هم موافقت کند


او با چه پیامی به عمان بازگشت؟

وزیر خارجه عمان

پیام را داد و ایران را ترک کرد


گفتگو با یک بادیگارد

بادیگارها در ایران

نان هیکلشان و ژستشان را میخورند!

 

یادداشت سردبیری

موافقان ومخالفان جنگ

در داخل و خارج از کشور!


حساب بانکی

A.Khodai

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

خبر اعلام آمادگی ایران برای مذاکره و همکاری با عربستان پر خواننده ترین مطلب پیک نت روز گذشته (چهارشنبه) بود که روی فیسبوک و کانال تلگرام پیک نت جمعا 10 هزار و 390 خواننده داشت و روی 3 فیسبوک خوانندگان آن به اشتراک گذاشته شد.


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران