ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 فروردین  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از راه رفته باید بازگشت

چگونه حمایت ملی و نه نمایشی

از سپاه میتواند ممکن می شود؟

 
 
 
 
 

 

اعلام سپاه بعنوان یک سازمان تروریستی به آمریکا بهانه لازم را خواهد که بتواند منابع و سرمایه‌ها و پول‌های سپاه و همه شرکت‌هایی را که مدعی است – درست یا نادرست- با سپاه رابطه دارند بالا بکشد. بهانه تازه‌‌ای هم از این طریق برای فشار به اروپا برای قطع ارتباط اقتصادی با ایران بدست خواهد آمد. از سوی دیگر مداخله‌های گسترده سپاه در امور اقتصادی زمینه آنکه آمریکا بتواند هر رابطه اقتصادی خارجی با ایران را بنوعی به سپاه متصل کند وجود دارد. 

آمریکا همچنین اکنون می تواند فشار به روسیه را برای بیرون کردن سپاه پاسدارن از سوریه افزایش دهد. در واقع این بنوعی پاسخ به شکستی است که به آمریکا درسوریه با نابودی داعش وارد شده است. حضور سپاه پاسداران در سوریه از این پس زمینه درگیری میان ایران و اسرائیل و بهانه‌های لازم آمریکا برای جنگ را بیشتر فراهم خواهد کرد. در عین حال برخلاف سخن آقای خامنه‌‌ای در ملاقات با نخست وزیر عراق که از مقامات عراقی خواست آمریکا را از آن کشور بیرون کنند، اکنون فشار به عراق برای بیرون کردن ایران از آن کشور افزایش خواهد یافت که زمینه‌های آن با تامین برق عراق توسط عربستان فراهم شده و در آینده نیز این فشارها بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه در داخل عراق، حتی در مناطق شیعه نشین نیز نظر خوبی نسبت به حضور و دخالت‌های ایران در آن کشور وجود ندارد.

نتیجه دیگر این تصمیم تقویت بیشتر جبهه اعراب علیه ایران است که این خود ادامه برنامه و تصمیمات کنفرانس ورشو در لهستان می تواند باشد. این در شرایطی است که سپاه و بیت رهبر و دست‌های مشکوکی در حکومت طی سالیان گذشته به هر شکل ممکن کوشیدند تلاش‌های دولت برای برقراری مناسبات مسالمت آمیز با اعراب را به بن بست بکشانند. با این تصمیم اعراب دست بالاتری در مذاکرات پیدا خواهند کرد و دستیابی به تفاهم بیش از گذشته دشوار خواهد شد.

راه حلی که حکومت فعلا برای مقابله پیش گرفته است بکارگیری زبان تهدید و جمع شدن در حول حمایت از سپاه پاسداران و در عین حال بستن بیشتر فضاست که هیچیک نه کارساز است و نه در میان مردم زمینه مساعدی دارد. هرچه فرماندهان سپاه بیشتر تهدید کنند بیشتر بسود آمریکا خواهد بود. ضمن اینکه حمایت عمومی از برجام نشان داد که مردم از زبان تهدید ناخرسندند و مایل هستند که مسائل ملی و سیاست خارجی از طریق گفتگو و راهکارهای دیپلماتیک حل و فصل شود، همانطور که در عرصه داخلی از گفتگو پشتیبانی می کنند و از کشاکش‌های پایان ناپذیر حکومت با مردم بیزار شده‌اند.

به همه اینها افزوده می شود ناخرسندی مردم از حضور سپاه در همه عرصه‌ها و تبدیل شدن به نخود هر آش تلخ و بدمزه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در کشور. امروز مردم سپاه را بانکدار، صاحب موسسه‌های اعتباری متخلف و اختلاس گر و ورشکسته، نابود کننده کارخانه‌های تولیدی، کانون رانت خواری، حامی حصر و سرکوب کننده و مخالف انتخاب مردم می دانند. با فاش شدن و بلوکه شدن حساب‌های بانکی فرماندهان سپاه وجهه آن در میان مردم فقرزده و تهیدست از گذشته نیز وخیم تر خواهد شد.

در این شرایط باید فکری برای ایجاد حمایت ملی از سپاه که بشدت ضربه دیده کرد و این راهی ندارد جز آنکه مردم برخلاف امروز احساس نکنند که فرماندهان سپاه می خواهند کشور را با خودشان به باد بدهند. اینکه در حکومت همه با سپاه نمایش همبستگی نشان دهند هیچ ارزشی ندارد تا زمانی که مردم احساس همبستگی نداشته باشند و این ممکن نیست مگر یک خانه تکانی اساسی در سپاه و تغییر مسیر آن از مسیری که تاکنون با دخالت در تمام امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور داشته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: