با موافقت امریکا

دلارهای توقیفی ایران

دربانک تجارت عراق آزاد شد

 

اگر کارشکنی داخلی و خارجی نشود

بزودی برجام با حضور ایران

 وامریکا تشکیل جلسه میدهد

(پیک هفته ۱۰۹) 16 اسفند ماه 1399 - 6 مارس 2021

 pyknet100@gmail.com


16 - 13 اسفند

خبرهای
 سیاسی – اجتماعی


16 - 13 اسفند

منتخب رویدادهای منطقه و جهان


16 - 13 اسفند

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


16 - 13 اسفند

منتخب اخبار
شهرستان ها


16 - 13 اسفند

منتخب اخبار ورزشی


16 - 13 اسفند

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 16 اسفند

عقب نشینی گام به گام

ایران و امریکا 

برای لغو تحریم و غنی سازی

بدترین نوع خبر رسانی و یا خبر منتشر کردن، زمانی است که چند خبر حاشیه ای را در دل یک خبر اصلی بگنجانند و خواننده و شنونده سرگردان بماند که اصل خبر چیست؟ از آن بدخیم تر، روشی است که در سالهای اخیر در رسانه های فارسی  زبان داخل و خارج رواج یافته. یعنی یک یا دو و گاهی سه مفسر را اغلب بدلیل همسوئی که با سیاست های آن رسانه دارند بعنوان مهمان دعوت می کنند و آنها با نظرات خود این آش را هم می زنند. بدخیم تر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که هم خبر رسانی اش آلوده به انواع نادرستی ها و همسوئی با سیاست های حکومتی است و هم تکنیک کار خبریشان آلوده به ناآگاهی از فوت و فن حرفه خبرنگاری و گزارشگری و آلوده به صفات و گاه الفاظ توهین آمیز که این مجموعه طی 40 سال اعتباری برای این رسانه باقی نگذاشته است.

حال بازگردیم به یک خبر که در روزهای گذشته گرفتار در همین چنبره ای بوده که در بالا اشاره شد. خبر اینست که دو هفته پیش قرار بود 5 کشور از مجموع 6 کشور برجامی تشکیل جلسه بدهند و ضلع ششم که امریکا باشد هم بعنوان مهمان در این اجلاس شرکت کند. یعنی امریکا بدون لغو تحریم ها عملا به برجام باز گردد. یعنی ابتدا پایش را لای در بگذارد و سپس با فشار در را باز کرده و بار دیگر عضو برجام شود. ایران بدرستی این پیشنهاد را نپذیرفت. این به معنای ترک مذاکره نبود اما رسانه های غربی آن را ترک مذاکره و شکست سیاست مذاکره تبلیغ کردند. گام دوم در جریان اجلاس شورای حکام اتمی که قرار بود قطعنامه ای علیه فعالیت های اتمی ایران صادر کند برداشته شد. در این گام ایران و کشورهای اروپائی برجام که امریکا را هم نمایندگی می کردند به این تفاهم رسیدند که امریکا در گام اول بخشی از تحریم ها را لغو کند و سپس برای لغو بقیه تحریم ها در جلسه برجام بعنوان مهمان شرکت کند با این تعهد که مذاکرات آن جلسه به لغو همه تحریم ها بیانجامد و یا حداقل امریکا متعهد به لغو آنها طی زمان معینی –با توافق ایران و بقیه- بشود. شواهد نشان میدهد که ایران نیز کاهش بخشی از غنی سازی را همزمان با عقب نشینی محدود امریکا از تحریم ها (تا اجلاس برجام و حضور امریکا بعنوان مهمان در آن) پذیرفته است. این طرح یعنی عقب نشینی همزمان، گام به گام و مرحله ای دو طرف که خواه نا خواه راستی آزمائی دو طرفه (لغو تحریم ها و لغو غنی سازی های اخیر) نیز در آن گنجانده می شود. این همان پیشنهادی بود که نماینده روسیه در "وین" و بدنبال وی، معاون وزارت خارجه روسیه نیز طرح کرده بودند.

 تفاهم بر سر این گام دوم موجب شد تا شورای حکام قطعنامه ای علیه فعالیت های اتمی ایران صادر نکند. قطعنامه ای که در صورت تصویب آن، پرونده فعالیت اتمی ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل می رفت. یعنی بازگشت به دوران پیش از برجام. در میانه همین جلسه شورای حکام که در جریان تفاهم بدست آمده بودند، قرار شد در فروردین ماه بار دیگر مدیرکل آژانس اتمی برای راست آزمانی از فعالیت های غنی سازی راهی ایران شود. شاید برای آگاهی از چگونگی اجرای تعهدی که ایران نیز همزمان با لغو بخشی از تحریم ها پذیرفته است.

بخش مهمی از تکان خوردن بازار ایران در همین چند روز اخیر و کاهش قیمت دلار و قاطع تر شدن اظهار نظرها و سخنان روحانی در باره لغو تحریم ها و فشار برای تصویب کامل "فاتف" و امید به گشایش در بحران اقتصادی و رها شدن گلوی اکثریت مردم ایران از زیر فشار پنجه های تحریم در همین تفاهم و امید به کامل تر شدن ناشی از همین تفاهم است. رویدادی که میتواند مشوق مردم برای شرکت در انتخابات 1400 شود و شانس تائید صلاحیت فردی از میان نامزدهای 1400 که ادامه دهنده سیاست خارجی روحانی- ظریف باشد را بدنبال داشته باشد.

این فشرده و خلاصه ایست که از میان انواع خبرهائی که 3 روز اخیر در باره این مسائل منتشر شده استخراج کرده ایم. دو گزارش در این زمینه را نیز بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم.


پیام محمد خاتمی:

اسلام ظاهرگرا بر اسلام

طرفدار آزادی و عدالت پیشی گرفته


حسن خمینی:

طرفدار چند صدائی ام

با حاکمیت یکدست موافق نیستم


موسوی لاری: انتخابات1400 مانند 98 نخواهد بود

در انتخابات 1400

گشایش هائی را پیش بینی می کنم!


سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

لیست سیاه تحریم امریکائی ها

بزودی در روسیه اعلام می شود!


سرمقاله راه توده 778

انتخابات1400 گره گشای

بحران حاکم بر ایران می شود؟


از ممنوعیت سینما و تلویزیون تا اینترنت

مردم ایران همیشه روحانیت را

با ممنوعیت هایش جا گذاشتند!


عنوان اول پیک نت 13 اسفند

واکسن "اسپوتنیک وی"
دربازار سیاه چه معنائی‌دارد؟


دکتر پزشکیان:

مجلس کنونی فراکسیون ندارد

همه با هم اصولگرا هستند!


فیلترینگ از دور خارج می شود

شبح اینترنت ماهواره ای بزودی

در آسمان ایران ظاهر می شود


راه توده 778 منتشر شد!

 

هفته نامه راه توده – شماره 778 (چهارشنبه 13 اسفند 1399)- منتشر شد و مطالب آن علاوه بر سایت این نشریه، روی کانال تلگرام و فیسبوک راه توده نیز قرار گرفت. سرمقاله این شماره به انتخابات 1400 اختصاص دارد.  بخش هفتم از خاطرات محمد علی عموئی (صبر تلخ) نیز دراین شماره منتشر شده است. در همین شماره مطالبی می خوانید با عناوین زیر:

چه نتیجه ای از نوشتن نامه به رهبر جمهوری اسلامی بدست می آید؟، نایب رئیس اتاق بازرگانی نعل را وارونه زد، خانه تکانی در حکومت هیچ جایگزینی ندارد، اکثریت مردم نماینده ای درحاکمیت ندارند، ترکیه اس 1400 ها را در آذربایجان مستقر می کند؟، 8 مارس روز زن است نه روز "بانوان"، اخبار مهم چین در رسانه های روسیه غایب است، بایدن در گرداب  مانور سیاسی در خلیج فارس، زمان بسرعت از فراز سر مذاکرات اتمی عبور می کند، هیچ جنگی بدون وحدت ملی به پیروزی نرسیده، از برزخ ترامپ- بایدن امروز باید امتیاز گرفت، فردا دیر است و بالاخره چهارمین بخش از "چین نوین از دل چه اشتباهاتی بیرون آمد"!

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh


در جلسه برجام

یک گام عقب نشینی ایران

برای قبول گفتگو با امریکا


مذاکره کننده سابق اتمی ایران:

روابط ایران وامریکا

اگر تغییر نکند، جنگ میشود!


عنوان اول پیک نت 12 اسفند

احمدی نژاد چاقوی تیزی
که میخواهد دسته اش را ببرد!


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 



کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

گزارش فیلترینگ از دور خارج می‌شود که با عنوان "شبح اینترنت ماهواره‌ای بزودی در آسمان ایران ظاهر می‌شود" در شماره چهارشنبه پیک نت منتشر شد با نزدیک به 14 هزار خواننده پر مخاطب ترین مطلب این شماره روی تلگرام پیک نت بود. اما روی فیسبوک پیک نت چهارشنبه صحبت های دکتر پزشکیان درباره مجلس یازدهم بیشترین خواننده را داشت. این مطلب روی 6 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.

آدرس فیسبوک پیک نت اینجا


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران