ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 شهریور 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 14 شهریور

آغاز نبرد بر سر قدرت

میان قبائل پشتون طالبان

 
 
 

 

اختلاف و رقابت در دولت طالبان هنوز تشکیل نشده آغاز شد و از آنجا که همه رقبا تفنگ بدست هستند، این اختلاف و رقابت با شلیک های شبانه در کابل آغاز شده است. طی دو شب پیاپی صدای شلیک های پیاپی در مرکز کابل شنیده شده که در شب اول تصور می شد این شلیک ها ادامه جشن پیروزی است و در شب دوم فکر کردند نتیجه پیروزی در پنجشیر است، اما بتدریج معلوم شد نه جشن پیروزی است و نه جشن فتح پنجشیر بلکه شلیک رقابت بر سر قدرت است.

گروه تحت رهبری حقانی که خود را فاتح کابل میداند، رهبر خود را بیش از "ملا برادر" که برگزیده "هبت الله آخوند زاده" است لایق نخست وزیری میداند و حکم "هبت‌الله‌ آخوندزاده" که خود را امیر امارات اسلامی افغانستان اعلام کرده و در قندهار مستقر است  قبول ندارد.

ریشه اختلاف فراتر نیز هست، زیرا پشتون های غلجایی‌ با پشتون های درانی ‌اختلاف تاریخی دارند.

اکنون کابل، در دست حقانی‌ها است. کادر سیاسی گروه حقانی، که بسیاری از آنها از زندان آزاد شده‌اند از پشتیبانی پاکستان برخوردارند. در تشکیلات کنونی طالبان در افغانستان "سراج‌الدین حقانی" معاون هبت‌الله شده است اما او انتظار حکم نخست وزیر را داشت.

رهبری طالبان دستخوش کشمکش‌های قومی و قبیله‌ای بین درانی‌ها و غلجایی‌هاست و همین تنش، می‌تواند گروه طالبان را چند پارچه کرده و موجب صف آرائی نظامی آنها در برابر هم شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 سپتامبر 2021

 
 

اشتراک گذاری: