ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 مرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با وزیرخارجه افغانستان

طالبان اهل پیروزی جنگی است

اهل انتخابات و صندوق رای نیست

 
 
 
 

 

فتوحات جدید طالبان در افغانستان هر عیبی داشته باشد به جای خود، اما یک حسن هم دارد و آن آشکار شدن بی پایگاه بودن این تشکیلات بیشتر نظامی و کمتر سیاسی درمیان مردم افغانستان است. فرار مردم از شهرهائی که بدست طالبان سقوط می کند شاهد زنده و انکار ناپذیر این امر است. شاید بارز ترین دلیل آن که طالبان تن به مصالحه نمیدهد و سرمایه خود را روی جنگ و تسخیر شهرها با ایجاد رعب و وحشت و خون ریزی و بی رحمی گذاشته همین نکته بسیار مهم باشد. این نکته مهم است زیرا تا پیش از این تصور می شد که طالبان بدلیل ناراضی بودن مردم افغانستان از دولت مرکزی و متهم بودن سران آن به فساد مالی از حکومت طالبان حمایت می کنند. فرار از شهرهای افغانستان به سوی پایتخت و حتی فرار به سمت ایران آشکار ترین دلیل بی پایه بودن این تصور است.

طالبان اگر در مذاکرات صلح تن به سازش داده و برگزاری یک انتخابات تحت نظارت سازمان های بین المللی را قبول کند، پیشاپیش باید شکست خود را بپذیرد و متعاقب آن پاکستان زیر فشار قرار خواهد گرفت تا دست از حمایت از طالبان بردارد.

تازه ترین مصاحبه "محمد حنیف اتمر" وزیر خارجه افغانستان با روزنامه اومانیته چاپ فرانسه که خلاصه ترجمه فارسی آن را می خوانید در تائید همین نکته است. او دراین مصاحبه میگوید:

بودند کسانی که اگر نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، طالبان صلح می کنند، اما طالبان یکبار دیگر نشان داد که صلح نمی خواهد بلکه حکومت را می خواهد.

اومانیته: همه درباره صلح صحبت می کنند اما آنچه ما می بینیم جنگ است. چگونه میتوان جلوی جنگ را گرفت؟

محمد حنیف اتمر: ما متعهد به صلح هستیم و هر کاری را برای رعایت تعهدات خود انجام می دهیم. طالبان تحت توافقنامه صلح" دوحه" به تعهدات خود احترام نگذاشتند. آنها کاملا علیه تواقفنامه عمل کردند. تعهدات انها احترام به صلح ـ قطع روابط با تروریسم بین المللی ، کاهش خشونت و دستیابی به یک توافق سیاسی با دولت افغانستان بود ـ .با این وجود ما گول انها را نخوردیم. ما می دانستیم که طالبان یک استراتژی نظامی را دنبال می کند و سپس وارد مذاکرات صلح و آشتی می شود. اکنون برای افغانستان و شرکای منطقه ای و بین المللی ما مهم است که بر طالبان فشار بیاورند تا صادقانه در روند صلح شرکت کند و عملیات نظامی و خشونت خود را متوقف کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  10 آگوست 2021

 
 

اشتراک گذاری: