ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نه سیاستمدار، بلکه بندبازی بنام "اردوغان"

امریکا از افغانستان میرود

و ترکیه جای آن را میگیرد!

 
 
 
 
 

 

اردوغان رئیس جمهور ترکیه شاید سیاستمدار قابل اعتنائی نباشد، اما بی شک بندباز بسیار ماهری است. او با همین خصلت توانسته بخش هائی از خاک سوریه و عراق را تصرف کند و در بخش از خاک لیبی نیز حاکم باشد. به ظاهر و از موضع اخوان المسلمین با اسرائیل جنگ زرگری می کند و دل اعراب را بدست می آورد و با یاری رساندن به آذربایجان در جنگ ارمنستان دامنه نفوذ خود در قفقاز را گسترش داده است. نیمی از قبرس را در اختیار دارد و داعیه بخشی از یونان را نیز دارد. شم اقتصادی پر قدرتی دارد که این شم عمدتا شامل حال حساب های بانکی خودش می شود. هم عضو ناتوست و هم با روسیه همه نوع مراوده دارد و خیال دریافت سامانه اس 400 را هم دارد. در هرکجا که ترک زبان ها اقلیت و یا اکثریتی دارند او سایه خود را پهن می کند. شاید در منطقه آذربایجان ایران هنوز این سایه را پهن نکرده باشد اما در جنگ آذربایجان و ارمنستان و تظاهراتی که به حمایت از ارتش آذربایجان در شهرهای آذربایجان ایران برپا شد، آشکار شد که در میان ترک زبان های ایران نیز صاحب نفوذ است.

او حالا و بسیار چابک تر از جمهوری اسلامی روی کابل چنگ انداخته و در گام نخست کنترل و امنیت فرودگاه کابل را در غیاب امریکا می خواهد بدست بگیرد. افغانستان 15 میلیون ترک زبان  سنی و شیعه دارد و او روی این جمعیت حساب باز کرده است. ژنرال دوستم ازبک مدتها تحت حمایت او در ترکیه بود و حالا این ژنرال ازبک در افغانستان است. ارودغان هم درعراق و هم در سوریه و لیبی با داعش در ارتباط بود.

او برای کنترل فرودگاه کابل با امریکا به تفاهم رسیده و دولت مرکزی افغانستان هم بی تمایل به این نقش نیست زیرا به آینده و گریز احتمالی خود از کابل می اندیشد. طالبان نیز با این نقش فعلا موافق است و بعید است که در آینده نه تنها با این نقش، با نقش های بزرگتر ترکیه در افغانستان مخالفت کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  11 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: