ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 تیر 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بده بستان های محرمانه ایران و امریکا

"برجام" آش خاله ایست

که بخوری پاته، نخوری هم پاته!

 
 
 

 

 

سفر پادشاه کشور عمان که در تمام سالهای گذشته پل مذاکرات پنهان میان ایران و امریکا بوده، به بغداد و گفتگوهای محرمانه اش با نخست وزیر عراق از دیگر نشانه های بده بستان های پشت پرده ایست که ایران برای تفاهم با امریکا بدان امید بسته است. پادشاه عمان گفتگوئی هم با ملک سلمان ولیعهد قدرتمند عربستان داشته که آن هم زمینه ساز حل اختلافات میان عربستان و جمهوری اسلامی ارزیابی شده است. کم کم در یمن نیز حوثی ها زمزمه مذاکرات صلح را آغاز کرده اند. "دور" حشد الشعبی عراق هم گرفته شده است. حالا درادامه این فعل و انفعالات که جزئیات آن اعلام نمی شود، نخست وزیر عراق قرار است پیش از سفر به واشنگتن یک نوک پا به تهران سفر کند!

مجموعه این فعل و انفعالات تکلیف مذاکرات "فریز" شده وین را نهائی خواهد کرد. بر خلاف پیش بینی های منفی، برجام احیاء خواهد شد، البته با تغییراتی درباره میزان غنی سازی اورانیوم و سانترفیوژهای جدید ایران. یعنی قبول غنی سازی 60 در صدی و جمع نشدن سانترفیوژهای جدید. ایران برای گرفتن این امتیاز، امتیاز و یا امتیازهائی داده که هنوز ابعاد آن معلوم نیست، اما آنچه که در بالا و درباره بده بستان های پنهان میان ایران و امریکا به آن اشاره شد می تواند در ارتباط با همین امتیاز باشد. امتیازی که در قبال آن پولهای بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد و صادرات نفت ایران آزاد. دو رویدادی که برای بیرون آمدن از بحران اقتصادی، ایران باندازه نان شب به آن نیازمند است. به همان اندازه که به سیاست های شعاری و تهدید ایران و آن نیازمند نیست.

در همین ارتباط روز گذشته علی مطهری گفت: توافق وین توسط دولت رئیسی امضا خواهد شد. خروج از برجام فقط شعار است. آنچه که تا امروز دولت آمریکا برای توافق پذیرفته مثبت است و نباید آن را از دست بدهیم. برای حل بقیه مسائل در آینده فرصت هست. من فکر می‌کنم آقای رئیسی این هوشیاری را دارد که منافع ملت ایران را زیر پا نگذارد و اسیر شعارهای تندروها نشود.

روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت:

صاحبنظران می‌گفتند کسانی که در برابر اقدامات دولت دوازدهم برای احیاء برجام کارشکنی می‌کنند، می‌خواهند این دولت نتواند آن را به سرانجام برساند. از نظر کارشکنان، برجام باید احیاء شود ولی بگونه‌ای و در زمانی که احیاء آن به نام دولت موردنظر خودشان ثبت شود. در آن پیش‌بینی‌ها این احتمال هم در نظر گرفته شده بود که حتی اگر آمریکا تمام خواسته‌های ایران را برای بازگشت به برجام بپذیرد، باز هم این حضرات حاضر به دست برداشتن از کارشکنی‌ها نشوند و اجازه ندهند برجام در دولت دوازدهم به سرانجام برسد. اینکه اکنون شنیده می‌شود مخالفان اصلی برجام تغییر عقیده داده‌اند و می‌گویند دولت سیزدهم برای احیاء برجام اقدام خواهد کرد، هرچند بازی سیاسی آنها را افشا می‌کند ولی از این نظر که مشکلی از مشکلات مردم را حل خواهد کرد خوشحال‌کننده است.  واقعیت هم همین است که دولت سیزدهم نیز برای حل مشکلات اقتصادی راهی غیر از رفع تحریم‌ها ندارد و برای رسیدن به این هدف ناچار است به برجام روی آورد، همان سندی که مخالف‌خوانان دوآتشه آن برای ظاهرسازی آن را سوزاندند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  20 ژوییه 2021

 
 

اشتراک گذاری: