ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

توصیه مسیح مهاجری:

روحانیون و نظامی ها

نامزد انتخابات 1400 نشوند

 
 
 

 

 

مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نقطه مقابل حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان است. او دو روز پیش در مراسم رونمایی از کتاب «در جستجوی مصلحت» هاشمی رفسنجانی گفت:

اگر مُر قانون عمل شود، خیلی از داوطلبان مجلس و شوراها تائید صلاحیت می‌شوند و در مساله ریاست جمهوری با توجه به بحث رجل سیاسی و مذهبی نیز واقعا افراد نزدیک به مفهوم رجل سیاسی تایید می‌شوند. ولی اتفاق افتاده کسی که نه رجل بود، نه سیاسی و نه مذهبی تایید شده و بالعکس. به این آسانی کسی نمی‌تواند مصداق دو قید «رجال سیاسی» و «رجال مذهبی» باشد. برخی فکر می‌کنند رجال یعنی مرد بودن و جنسیت را در نظر می‌گیرند. با این تعبیر هرکس مرد است پس رجل است و سیاسی هم با این برداشت کسی است که حرف و اقدام سیاسی انجام دهد و مذهبی کسی است که بعد از هر نمازی ذکر بگوید.

رجل سیاسی بالاتر از این ساده انگاری‌ها است.

مهاجری درباره کلیپ صوتی محمدجواد ظریف گفت: به نظرم او این حرف‌ها را باید طی ۸ سال گذشته می‌زد. خیلی از چیزها را نمی شود گفت. به خاطر دارم در یکی از روزهای ماه رمضان ۱۳۹۳ خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدم، دعوت کرد که به اتاقی که کمتر استفاده می‌شد. چون نگران شنود بود، طوری نزدیک به هم نشستیم که بتوانیم در گوشی حرف بزنیم. در آن گفت‌وگو واقعه‌ تکان دهنده‌ای به من گفتند. جزییات آن واقعه را به دلیل شرایط امروز کشور در اینجا نمی‌توانم بگویم ولی در بخشی از خاطرات مرحوم هاشمی مربوط به سال ۹۳ که در آینده منتشر می‌شود خواهید خواند، فقط امیدوارم در آن سانسور اعمال نشود. آن واقعه اتفاق نیفتاد ولی به کسانی مربوط می‌شد که مرحوم هاشمی آنها را از مرگ نجات داده بود. یعنی قرار بود بلایی سر آنها بیاید، یا اعدام شوند که هم فیلم و صدای آن موجود است و هم در خاطرات هاشمی اشاراتی به آن شده است. اما هاشمی مانع آسیب رسیدن به آن افراد شد. همین افراد می‌خواستند علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اقداماتی کنند که فعلا جزییات آن را نمی‌گویم. روحیه‌اش این‌گونه بود و برای مصلحت افراد هم این کارها را نمی کرد، بلکه برای مصلحت نظام بود. مثلا در راستای همین مصلحت و حفظ نظام و آبروی امام (ره) حاضر بود همه مسئولیت و عواقب صلح با عراق را بپذیرد که شان امام حفظ شود و از این قبیل موارد در زندگی مرحوم هاشمی فراوان دیدیم و واقعا مرد مصلحت بود. با این حال،

انتقادهائی هم دارم. در خصوص مصلحت‌اندیشی او دو انتقاد داشته و دارم که به خودشان هم می‌گفتم. یکی اینکه حرف‌هایی باید می‌زد سکوت می‌کرد. امروز اگر انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف به جامعه شک ایجاد می‌شود به این دلیل است که حرف‌هایی که باید در طول ۸ سال زده می شد، یکجا در یک فایل چندساعته زده شد. کار بدی بود، نه از این جهت که نباید این حرف‌ها را می‌زد، بلکه چرا این حرف‌ها را زودتر، علنی و آشکار در طول ۸ سال گذشته نگفت.

وضعی که در کشور داریم نتیجه همین نگفتن‌ها است‌.

من با کسانی که نسبت به دخالت روحانیت در همه امور نقد دارند هم عقیده هستم‌ و چند مقاله تاکنون در این رابطه نوشتم و در مورد انتخابات پیش رو در این مقالات تاکید کردم، دو طایفه در این انتخابات نامزد نشوند، یکی روحانیت و دیگری نظامی ها. نظامی‌ها وقتی سوار قدرت شوند، پیاده نمی‌شوند و خوی نظامی‌گری را هم مسلط خواهند کرد و روحانیت هم سال‌ها در راس دولت‌ها بوده اند، مقداری هم اجازه دهیم دیگر افراد غیر روحانی خدمت کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  1 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: