با پایان تعطیلات نوروز

مردم منتظر نتیجه تحقیقات

از۱۱۸متهم مسمومیت مدارساند

 

برای حفظ سلطه اش برجهان

"رایش امریکا" میخواهد

اروپا را غرق خون کند

(پیک هفته ۱۰۹) ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ - ۳ آوریل ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۱۴ فروردین

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۱۴ فروردین

رویدادهای
منطقه و جهان


۱۴ فروردین

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۱۴ فروردین

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۱۴ فروردین

منتخب اخبار ورزشی


۱۴ فروردین

منتخب اخبار اقتصادی

نخستین عنوان اول پیک نت در سال ۱۴۰۲

محورهای راهبردی

سخنرانی نوروزی رهبرج.اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی در آغاز سال نو، ابتدا متن کوتاهی را بعنوان پیام نوروزی خواند و سپس یک سخنرانی مرتبط با همین پیام در مشهد ایراد کرد. پیام او کوتاه بود و مختصر و بنابراین، حاشیه ای نداشت که پرداختن به آن ضرورت داشته باشد. اما سخنرانی او در مشهد طولانی و پرحاشیه بود. از جمله گریزهای او به انتخابات سال ۸۸ و یا جنبش اعتراضی مردم در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱. جنبشی که زیر بنای آن اعتراض به گرانی و تبعیض و بیکاری و بی آیندگی نسل جوان کشور بود، اما با جرقه کشته شدن دختر جوانی بنام مهسا امینی در مرکز گشت ارشاد، تبدیل شد به اعتراض علیه حجاب اجباری و رفتارهای خشونت آمیزی که بنام جلوگیری از بی حجابی با زنان می شود. کنایه هائی هم داشت به برجام و دولت روحانی و عجیب است که او به همه دوره های ریاست جمهوری و ریاست جمهورهای این دوره ها انتقاد دارد اما درباره احمدی نژاد و بلائی که او بر سر ایران آورد سکوت می کند. سخنان وی در این بخش ها چنان بود که موجب شد تا نکات مهمی را که مطرح کرد در حاشیه قرار بگیرد. در حالیکه این حاشیه ها اصل بود و آن زیاده گوئی ها حاشیه! کسانی که صحنه این سخنرانی در مشهد را از طریق تلویزیون دیده اند به آسانی تائید می کنند که جمعیتی که برای این سخنرانی جمع کرده بودند اصلا توجهی به سخنان سخنران نداشت، تا آنجا که خود وی در چند نوبت مجبور شد خطاب به جمعیت بگوید ساکت باشند و گوش بدهند!

رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی جمله ای درباره جنگ اوکراین با این مضمون که "ما قاطعانه اعلام می کنیم که دراین جنگ مشارکت نداریم!" گفت که بلافاصله روسیه ستیزان و چین گریزان داخلی و خارجی آن را روی هوا "بُل" گرفته و آن را جدائی از سیاست گردش به شرق تفسیر کردند و همه نکات مثبت مورد اشاره او دراین سخنرانی تحت تاثیر همین یک جمله قرار گرفت.

ما از مجموع این سخنرانی نکاتی را مهم تشخیص داده و آنها را استخراج کرده و دراینجا مطرح می کنیم که بنظر ما باید در رسانه های داخل کشور برجسته می شدند که نشدند.

۱- درباره بحران اقتصادی کشور، بر دلار زدائی تاکید کرد و رفتن به سوی تولید داخلی برای جلوگیری از تورم و گرانی ها. او دراین بخش سه نکته مهم را مطرح کرد:

الف- صنایع کلیدی کشور باید تحت اختیار دولت باشد

ب- از ابتکارات مردم برای راه اندازی واحدهای تولیدی باید حمایت شود. اگر منظور همان تشکیل تعاونی ها باشد باید قاطعانه از آن حمایت کرد.

پ- فعالیت بخش خصوصی در زمینه بازرگانی خارجی باید با نظارت دولت هدایت شود

در واقع آنچه که در این سه اصل منعکس است، در کلیت خود روح همان اصل ۴۴ قانون اساسی که در دوران ریاست طولانی هاشمی رفسنجانی بر مجمع مصلحت نظام در همآهنگی با بیت رهبری تغییر داده شده و تبدیل شد به خصوصی سازی لجام گسیخته در کشور. حاصل این خصوصی سازی لجام گسیخته رانت خواری و چپاول کشور و بحران اقتصادی شد که همگان شاهد آن هستند.

تصور نمی کنیم هیچ نیروی ملی و میهن دوستی با  این سه اصل مخالف باشد، اما باید دید دولتی که مصدر امور اجرائی کشور شده، توان و اعتقاد به تحقق آن را دارد؟ و اگر ندارد، با این دستگاه اجرائی فلج چه باید کرد؟

در بخش سیاست خارجی این سخنرانی، نکته محوری و مهم، بر خلاف تفسیر مفسران مخالف سیاست گردش به شرق، او بی آنکه از اصطلاح "گردش به شرق" و یا "نگاه به شرق" استفاده کند، بر این گردش و نگاه و ماهیت آن تاکید کرد و گفت که سیاست راهبری جمهوری اسلامی گسترش سریع و وسیع ارتباطات با افریقا و آسیا و امریکای لاتین است و البته آن دسته از کشورهای غرب که خواهان ارتباط معمولی و غیر دشمنانه داشته باشند. او در همین بخش بی آن که نام "روسیه" را ببرد، موفقیت آن کشور در مقابله با تحریم ها گسترده غرب را ستود و این مقاومت را تقریبا یک "مدل مقاومت" در برابر امریکا و غرب اعلام کرد. تاکید بر حضور منطقه ای ایران نیز در همین بخش مطرح شد که بویژه با توجه به تهدیدهائی که امریکا، اسرائیل و جمهوری آذربایجان در مرزهای ایران و همچنین علیه حضور ایران در سوریه سرگرم آن هستند، بسیار تاکید بموقعی بود. بویژه که تاکید بر گسترش ارتباط های منطقه ای اشاره به حل مشکلات با عربستان و کشورهای کوچک خلیج فارس نیز داشت و قطعا پاکستان و افغانستان را نیز در بر می گیرد.

اما درباره جنگ اوکراین. هیچ مقام مسئول و یا رهبر، رئیس جمهور، نخست وزیر، در هیچ کشوری خود را جلو نمی اندازد و بگوید که ما داریم در فلان نقطه جهان می جنگیم. بنابراین انتظار چنین اعترافی از رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهور به دور از آگاهی از سیاست های جهانی است. اما این عدم اعتراف به معنای عدم حضور و عمل نیست! ایران قطعا به روسیه پهپاد و یا شاید موشک هم داده است. حال یا آنها را فروخته و یا در یک قرار داد نظامی دو جانبه، در ازای آن هواپیماهای نظامی و دیگر ادوات نظامی دریافت کرده و دریافت می کند. ما از حضور ایران در جنگ اوکراین تا این حد اطلاع داریم و بقیه آن جنجال هائی است که امریکا و رسانه های آن برپا می کنند. چنان که درباره جنگ یمن کرده و می کنند. در جنگ یمن هم نقش نظامی ایران درحد ارسال سلاح و احتمالا مستشاران نظامی است و نه بیشتر. این درحالی است که هم در اوکراین و هم در یمن و سوریه امریکا و متحدان اروپائی و منطقه ای آن حضور مستقیم نظامی دارند. درحالیکه سیل مدرن ترین سلاح ها را از طریق ناتو به اوکراین می رسانند و واحدهای نظامی حرفه ای آنها نیز در اوکراین حضور دارند و عمل می کنند، بر سر ارسال پهپاد به روسیه جنجال می کنند، همچنان که در ارتباط با ارسال سلاح به یمن جنجال کردند و می کنند.

ما این محورها را در سخنرانی آغاز سال ۱۴۰۲ رهبر جمهوری اسلامی اساسی  راهبردی دانستیم و برجسته ساختن آن را نیز مفید تشخیص دادیم. اما این را که این سخنان تبدیل به عمل و سیاست اجرائی کشور شود یا بدست فراموشی سپرده شود آینده نشان خواهد داد.


نقش بی بی سی در

دنبال نخود سیاه فرستادن ایرانی ها


مراسم با شکوه استقبال از

رهبران چین وروسیه درمسکو وپکن


اجلاس رهبران ۴۰ کشور افریقائی در مسکو

روسیه ۲۰ میلیارد دلار

بدهی کشورهای افریقائی را بخشید!


چند گام بزرگ دیگر برای

خلع سلاح "دلار"ی امریکا


شخصیت‌های سرشناس آلمان

خواهان صلح در اوکراین شدند!


بخش‌هایی از سخنان رهبر

حزب کمونیست فدراسیون روسیه در پارلمان

حمایت و توصیه های

حزب کمونیست روسیه به دولت

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی


در ۱۳ بند

پوتین سیاست خارجی

راهبردی روسیه را اعلام کرد!


آنچه که برژینسکی وصیت کرد

به قیمت نابودی اوکراین

باید مانع پیروزی روسیه شد!


رادیو هفته

ویژه نوروز

در ویژه برنامه "رادیو هفته" مطالبی را می شنوید با این عناوین:

۱- سالی که گذشت و سالی که می آید

۲- شادترین ترانه نوروزی ایران با صدای پوران

۳- امریکا آن نیست که در فیلم های هالیوودی نشان میدهند

۴- ایران و عربستان در پیمان بریکس با یکدیگر همسایه می شوند

۵- با آشتی ایران و عربستان توطئه ها علیه این آشتی آغاز می شود

۶- دیدار مشترک هیات دولت روسیه با هیات سیاسی حزب کمویست فدراسیون روسیه

۷- جهان آینده را با سیاست آینده بین باید نگریست

۸- سه نامه سرگشاده درباره سه مسئله مهم مربوط به ایران و جهان

۹- سیاست و سیاستمداران با هم در آلمان سقوط کرده اند

۱۰- نگاه تحلیلگر سرشناس جهان عرب به توافقنامه پکن میان ایران و عربستان

۱۱- ورشکستگی بانکها در امریکا


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


چهارشنبه 29 اسفند

رادیو هفته

ویژه نوروز

در ویژه برنامه "رادیو هفته" مطالبی را می شنوید با این عناوین:

1- سالی که گذشت و سالی که می آید

2- شادترین ترانه نوروزی ایران با صدای پوران

3- امریکا آن نیست که در فیلم های هالیوودی نشان میدهند

4- ایران و عربستان در پیمان بریکس با یکدیگر همسایه می شوند

5- با آشتی ایران و عربستان توطئه ها علیه این آشتی آغاز می شود

6- دیدار مشترک هیات دولت روسیه با هیات سیاسی حزب کمویست فدراسیون روسیه

7- جهان آینده را با سیاست آینده بین باید نگریست

8- سه نامه سرگشاده درباره سه مسئله مهم مربوط به ایران و جهان

9- سیاست و سیاستمداران با هم در آلمان سقوط کرده اند

10- نگاه تحلیلگر سرشناس جهان عرب به توافقنامه پکن میان ایران و عربستان

11- ورشکستگی بانکها در امریکا

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

طی دو هفته ای که پیک نت در تعطیلات نوروزی بود، تبریک سال نو با 8 هزار و 752 خواننده و رادیو هفته با 8123 بازدیدکننده و شنونده روی تلگرام این روزنت پر مخاطب ترین بودند. در فیسبوک پیک نت نیز تقریباً همین تناسب برقرار بود. در همینجا فرصت را مغتنم شمرده و از همه خوانندگان و بویژه آنها که زحمت منتشرکنندگان این روزنت را با پیام های نوروزی خود پاس داشته اند تشکر می کنیم.
 

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت