دهها هزار صندوق قرض الحسنه



گفتگو

مرزبندی

با 

با

هويت 

مردم

ايرانی

 

سعيد حجاريان

  حسين باستاني

 

پشتوانه مافيای حكومتی

گزارش از بنيان

يكهزار و سيصد و هشتاد و يك

آزادی - اصلاحات - جمهوری

دوشنبه نوزدهم فروردين

راديوها
آزادی
صدای ايران
بي بی سی
فرانسه

نشريات

ابرار
آزاد
اطلاعات
آفتاب يزد
انتخاب
ايران
بنيان
سياست روز
جمهوری
چشم انداز
چيستا

راه توسعه

خراسان
رسالت
روز نو
عصرما
كيهان
گيلان امروز
نوروز
همشهری
ماهنامه آفتاب
يك هفتم

سايت ها

اكو نيوز
ايران امروز
ايران مانيا
ايرنا
ايسنا
بروسكا
پيك ايران
پيوند
دمكرات كردستان
راشدان
راه توده
راه كارگر
شمس
عصرنو
كار
گذرگاه
گويا
مرور
مشاركت
ملي- مذهبی
موتلفه
نامه مردم
نهضت ازادی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برنامه‌ها
 
 
 
                          pyknet@perso.be  

رهبر چين در آستانه سفر به آلمان

چين در تلاش برای ايجاد

جهان چند قطبی


عكسهايی از فلسطين


صهيونيسم و نازيسم


نامه رهبران و چهره‌های شناخته شده جبهه مشاركت، ملی‌-مذهبي‌ها، روزنامه نگاران طرفدار جنبش اصلاحات، روحانيون اصلاح طلب و مجاهدين انقلاب اسلامی به ياسرعرفات

آقای عرفات تا تسليم اسراييل استوار بايستيد

عرفات سمبل انقلاب فلسطين عرفات در محاصره مرگ و مقاومت
حضور اكبر گنجی و شمس الواعظين در سفارت فلسطين در تهران

ديدگاه
درباره كتاب ياس و داس نوشته فرج سركوهی
 مصاحبه عصر نو با كاظم كردوانی
من حقيقتا با اكراه درباره اين كتاب صحبت ميكنم زيرا كتابی است كه برای منظور خاصی نوشته شده است و وارد شدن در اين حيطه "خاص" كار امثال من نيست   در حوزه روشنفكران ايران تا بحال چنين نوشته ای را نديده ام كه اين همه تهمت و ناسزا و تحريف باشد و دراين ميان از سنين سيزده چهارده سالگی تا به امروز قهرمانی دارد كه قهرمان همه فصول است و آن نويسنده كتاب است


بنيان

دعوت

هوشنگ بهنامی - نوروز

لزوم دگرگونی در كاركرد گروه شانگهای

بنيان

ديدگاه های محسن آرمين در مورد روابط ايران و آمريكا

شاهين جهانگيری بلورچيان - نوروز

مردم از اصلاح طلبان اقتدار می طلبند

آزاد

نماينده زرين شهر : با واگذاری طرح های بزرگ به بخش خصوصی مخالفم

حميد ضيايی پرور - خراسان

تعطيلي مطبوعات در نوروز و مسئله اطلاع رسانی

رويا كريمی مجد - نوروز

كالبد شكافی يك پرونده

زينب رحمتی - انتخاب

سرنوشت دختران روستايی

سميه صارمی - بنيان

مشكلات زنان و وظيفه مجلس


بنيان

معاون سابق استاندار، جانباز هفتاد درصدی، منفصل از خدمت

علی مزروعی - نوروز

حاكميت دوگانه معيار دوگانه 

بهروز گرانپايه -بنيان

اصلاحات، ضعف ها و اقدام ها

لوموند ديپلماتيك- ترجمه سيدضيا مصلح -نوروز

بازگشت فاشيسم

بنيان

نقش دولت در صنعت خودروسازی چيست؟


حضور كروبی در سفارت فلسطين و حمايت از ياسر عرفات

نوروز

انصاری راد: اتهام ملی مذهبی ها سياسی است و بايد در دادگاه علنی برگزار شود

علی مزروعی - نوروز

آينده ايران را شصت و پنج ميليون ايرانی خواهند ساخت

نوروز

محكوميت سوال برانگيز زرافشان

بنيان

نيمه پنهان ماهی كه گذشت

بها الدين ادب - بنيان

آسيب شناسی وفاق ملی

افسانه سلطانی - بنيان

گفتگو با محمدهادی محمدی در باره كتاب مشتركش با زهره قايينی


علی مزروعی

نان عده ای در گرو شعار دادن عليه آمريكاست

ياسر عرفات مصاحبه خود با كريستيان امانپور را قطع كرد

بهروز گرانپايه - نوروز

جمهوريت از سوی دو گروه مورد تهديد است



مسعود بهنود

ما نيز مردمانيم


سال هشتاد سالی نقس گير بود - حجت الاسلام ابطحی

داوود محمدی- بنيان

مغلطه ای بنام حمايت آمريكا از اصلاح طلبان


مريم زمانی- بنيان

جنگ فولاد و مرغ


مريم بيژنی - نوروز

پيرزن و بهار


حسين باستانی - نوروز

رهبر منتخب خداست يا مردم؟


سعيد احتجاب - نوروز

ناطق نوری باز هم به ياد تكرار مشروطه افتاده است


داور شيخاوندی - غلامعباس توسلی

تحولات سال هشتاد و چشم انداز سال هشتاد و يك




 سعيد حجاريان

    محمد سلامتی

 عزت الله سحابی

 محمد علی عمويی

 حبيب الله پيمان

 ابراهيم يزدی


رهبران و روزنامه نگاران


 احمد زيدآبادی

 هاشم آغاجری

 مسعود بهنود

 حسين باستانی

 مصطفی تاج زاده

 عليرضا علوی تبار

عباس عبدی


 

از جمع فعالان و حاضران جنبش ملی دهه سی انگشت شماراني هنوز در صحنه باقی مانده‌اند. از ميان مليون و مذهبيون بيشتر و از جمع توده‌ايها، كه چپ ديگری را از آن دوران نمي‌توان شمارش كرد كمتر. اين حاصل جمع، هم ناشی از سن و سالي‌است كه بر همه گذشته و هم نتيجه تلفاتی است كه توده‌ايهای نسل دهه سی در جريان حوادث دهه شصت دادند. نام‌آوران و نام‌دارانی ديگر در صحنه نيستند و انگشت شمارانی كه باقی مانده‌اند، همچنان در محاق سانسور و كنترل امنيتی.  در اين حصار نيز، در مقايسه با مليون و مذهبيون ملی، محروميت همچنان بر توده‌ايها و چپ‌های غير مذهبی سنگينی مي‌كند.

در فراز و فرودهای شش سال گذشته، همه اين باقي‌ماندگان، هريك به فراخور اطلاع و آگاهی، حضور در حوادث و فضائی كه برايشان در مطبوعات وجود داشته حرف و سخنی گفته‌اند و منتشر كرده‌اند. گاه بعنوان خاطره و گاه بصورت گفتگو مصاحبه؛ و در سرجمع اين انتشارات و گفتگوها، نقطه پرگال تجربه و هشدارباش‌ها بر محور كودتای بيست و هشتم مرداد مي‌چرخيده‌ و بيم از تكرار دوباره آن در شكل و شمايلی ديگر.

طی نيم دهه اخير، نسل زخم خورده‌ای پا به ميدان گذاشته، كه با دهه سی و جنبش ملی ايران در آن سال‌ها يا با واسطه و يا بی واسطه آشنا شده است. از دهان آنها شنيده و يا از قلم آن‌ها حوادث را خوانده‌است.

اينها نيز با ارتجاع مذهبی درگيرند، همانگونه كه نيروهای مترقی دهه سی با آن درگير بودند؛ با توطئه‌های بيت رهبری و بخش‌هائی از نيروهای نظامی و فرماندهان آن درگيرند، همانگونه كه نسل دهه سی با توطئه‌های دربار شاهنشاهی و نيروهای نظامی وابسته با آن درگير بودند؛ مبارزان دهه سی اعم از مذهبي و ملی و غير مذهبی با مخالفان و خائنين بازمانده انقلاب مشروطيت و هموار كنندگان جاده قدرت رضاخان ميرپنج درگير بودند؛ نسل زخم خورده نيم دهه اخير نيز با ياران به ثروت و قدرت دست يافته و پشت به آرمان كرده دوران پيش و پس از انقلاب درگيرند...

مطبوعات تريبون اين نبرد است  همانگونه كه در دهه سی چنين بود. چهره‌ها و قلم‌ها در دو جبهه، اين نبرد را بازتاب مي‌دهند. همانگونه كه در دهه سی و جنبش ملی چنين بود. در آن دهه دكتر حسين فاطمی در مقابله با احمد دهقان سرمقاله‌های روزنامه “باختر امروز“ را مي‌نوشت و از جنبش ملی دفاع مي‌كرد و سيد نابكاری بنام “ميراشرافي“ در روزنامه‌“آتش“ نفت بر حريق كودتا مي‌پاشيد. در نيم دهه اخير سعيد حجاريان در كسوت روزنامه نگار به صحنه بازگشته و آب بر آتشی مي‌پاشد كه حسين شريعتمداری در روزنامه كيهان برپا مي‌كند. حيرت آور آنكه هم حسين فاطمی را به گلوله بستند و هم سعيد حجاريان را. هم او از مرگ جست و تا دم آخر متكی به عصا راه رفت و هم حجاريان نيمه فلج بر صندلی چرخدار به راهش ادامه مي‌دهد. اين مشتی از خروار است.

دو نسل از رهبران و روزنامه نگاران: مبارزان و رهبراني كه روزنامه نگار شدند و سياست و مبارزه را با قلم ادامه دادند و روزنامه‌نگاراني كه مشق سياست و مبارزه را ابتدا در روزنامه‌ها نوشتند..

سرگذشت مطبوعات يكصد سال اخير ايران، هرگز جدا از سرگذشت انقلاب مشروطه، جنبش‌‌ملی و خيزهای انقلابی نبوده‌است؛ حتی “ميرجعفرپيشه وري“ رهبری حكومت خودمختار آذربايجان نيز مديرمسئول و سرمقاله نويس خوش قلم روزنامه “آژير“ بود. همچنان كه سيدضياء انگليسی، رهبر پشت صحنه كودتای بيست و نهم اسفند و روی كار آمدن رضاخان هم مشق سياست را ابتدا از روزنامه‌ها شروع كرد. اين سيل قلمی كه اكنون و در نيم دهه اخير مطبوعات را با خود برده، سرچشمه‌‌ای خشك نشدنی دارد: قريحه سياسی و ذوق روزنامه‌نگاري مردم ايران.

اين نبرد را بازتابی هم در مهاجرت هست؟ دركي از آنچه آنجا مي‌گذرد، دراينجا وجود دارد؟

مي‌نشينند و بر مي‌خيزند، اما وقتی با خانه و زادگاه خويش بيگانه‌اند زحمت خود مي‌افزايند. كاروان در آنجا مي‌رود و در اينجا در گل مي‌نشيند. توفانی در فنجان و اقيانوسی در تلاطم.!


با پيك همكاری كنيد

  هيئت تحريريه پيك

رهبر چين در آستانه سفر به آلمان

چين در تلاش برای ايجاد جهان چند قطبی

همه ميخواهند عليه تروريسم مباره كنند، اما هر كشوری بر اساس تصورات خود به محور ضد تروريسم پيوسته است

برگردان - محمد شاكر

 

"يانگ زمين" رهبر چين، در آستانه سفر به آلمان و مذاكرات اقتصادي-سياسی با مقامات اين كشور، در يك مصاحبه مطبوعاتی با روزنامه DI WELT چاپ آلمان شركت كرد. اين روزنامه را، در كنار "فرانكفورتر آلگماينه" يكی از دو ناشر بزرگ نظرات و ديدگاه‌های سرمايه‌داری بزرگ آلمان مي‌شناسند و به همين دليل چاپ مصاحبه با رهبر چين در آن، بر وزن و اعتبار اين مصاحبه مي‌افزايد. برگردان خلاصه شده اين مصاحبه را مي‌خوانيد.

-          در آستانه سفر به آلمان مي‌توانيد اهميت اين سفر را بازگو كنيد؟

-           ما خواهان همكاري‌های مشترك اقتصادی و تكنيكی با آلمان هستيم. در ميان كشورهای اروپائی، آلمان بزرگترين شريك چين محسوب مي‌شود و اين روابط به سود هر دو كشور است و ما آينده خوبی برای آن مي‌بينيم. چين، همچنين خواهان رايزنی و همه نوع مشورت ميان دو كشور، د رعرصه‌های جهانی و بين‌الملی، در سازمان ملل و سازمان‌های بين‌المللی ديگر است. در عين حال، خواهان همكاری مشترك عليه تروريسم نيز هستيم. همكاري‌های دو كشور مي‌تواند شكاف بين جنوب و شمال را پر كند. البته، گسترش ارتباطات فرهنگی را هم ما در نظر داريم.

-           در مبارزه عليه تروريسم، اروپا، امريكا و روسيه به هم نزديكتر مي‌شوند. آيا اين باعث تغييراتی در توازن قوای جهاني خواهد شد؟

-           اگر عمومی به قضيه نگاه كنيد، مي‌بينيم كه همه خواهان مبارزه با تروريسم هستند، اما هر كشوری بر اساس تصورات خود به محور ضد تروريسم پيوسته‌است. ما بر اين اعتقاديم كه نبرد عليه تروريسم اهداف كاملا متفاوتی را دنبال مي‌كند.

-           وحدت اروپا برای چين دارای چه اهميتی است؟

-           وحدت اروپا يك نيروی بسيار مهم برای تضمين صلح جهانی است. عامل ديگر آن چند قطبی شدن جهان و دمكراتيزه شدن روابط بين‌الملی و ثبات آنست. ما به وحدت اروپا خير مقدم مي‌گوئيم و خواهان فعال‌تر شدن اروپای واحد در صحنه‌ بين‌المللی هستيم.

-           چين حاضر است در چارچوب سازمان ملل مسئوليت‌های بين‌المللی ديگری، از جمله شركت در نيروهای نظامی سازمان ملل براي تامين صلح را برعهده بگيرد؟

-           حفظ صلح جهانی اساس سياست چين است. ماحاضريم در عرصه‌های بين‌الملی برای يك نظم عادلانه و شرافتمندانه جهاني- چه در عرصه اقتصادی و چه عرصه سياسي- شركت فعال داشته باشيم.

-           چين يكی از پنج كشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل است كه دارای حق وتوست. شما از شركت كشور ديگری هم در اين شورا حمايت مي‌كنيد؟

-          ما خواهام رفرُمی متناسب با تغييرات جهان در شورای امنيت هستيم. در حال حاضر برنامه‌های اصلاحی زيادی وجود دارد كه بايد روی آنها كار شود. ما همچنين مي‌توانيم درك كنيم كه آلمان خواهان عضويت دائم در شورای امنيت جهانی است و به آن خيرمقدم مي‌گوئيم. ما خوشحال مي‌شويم كه شما بتوانيد در عرصه‌های بين‌المللی نقش فعالی داشته باشيد.

( بخش‌های ديگر اين مصاحبه‌ را كه عمدتا مربوط به مسائل داخلی چين و موقعيت حزب كمونيست دراين كشور است بزودی منتشر خواهد شد.)

 همچنين نگاه كنيد به "پيمان شانگهای " - نوروز


سخن روز

ريشه ای كه بايد از خاك 

بيرون كشيده شود


مردم ايران بدرستی نمي‌دانند آن قدرت مخوفی كه هدايت كننده بزرگترين رويدادها در جمهوری اسلامی است و آن مافيائی كه در شش سال گذشته در باره آن مطبوعات نوشتند و همچنان نيز- گرچه بسيار كمتر از گذشته- مي‌نويسند سرش به كجا بند است. اين اژدهای هفت سر چه مي‌خورد و از كجا مي‌خورد؟

غفلتي بزرگ و تاريخی در سال‌های اخير، برای فاش نويسی و فاش گوئی در باره پشتوانه اين قدرت مافيائی صورت گرفت. از مافيای سياسی و عاليجنابان هدايت كننده و رهبری كننده آن نوشتند، اما آن ساده دلانی كه تصور كرده بودند تنها با افشاگری سياسی خواهند توانست به مقابله با اين اژدها برخيزند اگر با شليك از پای در نيآمدند با اراده اين قدرت به بند كشيده شدند و بقول فرمانده سپاه پاسداران زبانش بريده شد و قلمشان شكسته. سرنوشتی كه مي‌خواهند برای بقيه رقم بزنند اما بدشواری بتوان تصور كرد ديگر زمان و فرصتی برای آن فراهم آيد!

اين زمان و فرصت مطمئنا بدست نخواهد آمداگر يورش افشاگرانه پيرامون ريشه‌های اقتصادی مافيای قدرت و مخالفان اصلاحات در جمهوري اسلامی بي‌وقفه و با درك عميق از ضرورت آن ادامه يابد. شواهد بسياری وجود دارد كه اين اراده هنوز قوی نيست اگر بود نبايد پس از سخنرانی رئيس مجلس در باره اسكله‌های كالای قاچاق، اظهارات محمد‌خاتمي رياست جمهوری در باره ورود سالانه 5ر2 تا 3 ميليارد دلار كالای قاچاق به ايران و حتی ادعاهای رهبر پيرامون مبارزه با فساد و تبعيض كوتاهی مي‌شد. از ضرورت حضور مردم در صحنه سياسی كشور بسيار صحبت مي‌شود حتی بموجب روندی كه طی مي‌شود اين حضور در اشكال اعتصابی و تظاهراتی آن خواهد توانست سدهای مقابل اصلاحات و نجات انقلاب را در هم بشكند. اين حضور ممكن و عملی است اما به يك شرط بزرگ و آن نيست، مگر افشاگری اقتصادی در جامعه مردم بايد بدانند و دقيقا هم بدانند برای چه به ميدان فراخوانده مي‌شوند. بسيار بيش از امروز بايد بدانند صندوق‌های قرض‌الحسنه چگونه شبكه‌ای از مردم غارت شده را در اسارت خود نگهداشته‌اند و پشتوانه تظاهرات خيابانی و فرمايشي كرده‌اند، همانگونه كه نقدينگی عظيم متمركز در همين صندوق‌ها، سيستم پولی كشور را فلج كرده است. وقتی از مافيای تجاری صحبت مي‌شود، وقتی قطعنامه‌های كنگره‌های نوبتی موتلقه اسلامی فرامين حكومتی است، وقتی رهبری جمعيت موتلفه اسلامی رئيس جمهور تعيين مي‌كند و به روحانيون حوزه‌های دينی ابلاغ مي‌كند، وقتی كميته امداد، معاونت قوه قضائيه، هيات منصفه مطبوعات، فرماندهی بسيج سپاه پاسداران، شورای نگهبان و… در اختيار و تحت رهبری اين جمعيت است، ضرورت دارد مردم بدانند اين قدرت افسانه‌اي متكی به چه شبكه مالی و اقتصادی است. وقتی 2500 عضو جامعه انجمن‌های اسلامی بازار تهران، برای 300 هزار بازاری تكليف تعين مي‌كند و زبان آنها برای صدور بيانيه‌های ضد دولتی و ضد اصلاحات مي‌شود، مردم بايد بدانند اين قدرت به چه شبكه مالی وابسته است. تا اين ريشه‌ها از خاك بيرون كشيده نشود، تحول خواب و خيال است و تا مردم برای بيرون كشيدن اين ريشه از خاك ايران بسيج نشوند، درختی كه از اين ريشه‌ها تغذيه مي‌كند تناور باقي خواهد ماند و در برابر هر تحولی خواهد ايستاد. اگر با يك گل بهار مي‌شود، با يك گزارش هم آگاهی مردم كامل! (گزارش صندوق‌های قرض‌الحسنه را به نقل از روزنامه بنيان بخوانيد)


توضيح در موردبايگانی پيك

يادآور ميشويم مشكل مربوط به بايگانی پيك برطرف گرديده و اكنون همه صفحات شماره های قبل پيك از طريق بايگانی قابل مشاهده است

 

 




   



ی