در زندان 66 سپاه 
چه حادثه ای روی داده است؟



آخرين گزارش پيرامون موقعيت 
رهبری دفتر تحكيم وحدت

فرشته طبری قاضی - بنيان

نظر روزنامه رسالت در باره گفتگو با آمريكا : پای ثابت حاكميت انتصابی طرف گفتگو است نه پای لرزان حاكميت انتخابی( رسالت - نوزدهم فروردين 1381 ) - گزارش " دو ديپلمات ايرانی با ماموريتی ويژه عازم آمريكا شدند" را در نخستين شماره پيك (12 اسفند هزار و سيصد و هشتاد) بخوانيد
راديوها
آزادی
صدای ايران
بي بی سی
فرانسه

نشريات

ابرار
آزاد
اطلاعات
آفتاب يزد
انتخاب
ايران
بنيان
سياست روز
جمهوری
چشم انداز
چيستا

راه توسعه

خراسان
رسالت
روز نو
عصرما
كيهان
گيلان امروز
نوروز
همشهری
ماهنامه آفتاب
يك هفتم

سايت ها

اكو نيوز
ايران امروز
ايران مانيا
ايرنا
ايسنا
بروسكا
پيك ايران
پيوند
دمكرات كردستان
راشدان
راه توده
راه كارگر
شمس
عصرنو
كار
گذرگاه
گويا
مرور
مشاركت
ملي- مذهبی
موتلفه
نامه مردم
نهضت ازادی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برنامه‌ها
 
 
 
                pyknet@perso.be  
گفتگوی گاردين با سلطانعلی كشتمند - نخست وزير دولت دمكراتيك افغانستان
حضور يك حزب چپگرا به مصالحه ملی معنا خواهد بخشيد

ايتاليا از حركت ايستاد


ديپلمات های سايه در جمهوری اسلامی

وزير خارجه بايد پاسخ بدهد ان دو ديپلماتی كه از قبرس به امريكا رفتند چه كساني بودند و از جانب چه مقامي ماموريت داشتند؟


سخنرانی محمد خاتمی در مشهد

يادبود دكتر سحابی در حسينيه ارشاد


مردم برای خصوصی سازی به خيابان نخواهند آمد

كودتا و قدرت مردم - سخن روز بيست و ششم فروردين

فلسطين

جنايت و مقاومت به روايت تصوير



بنيان

محاكمه بهزاد نبوی استخوانی كه در گلوی بسياری گير خواهد كرد

نوروز

استقبال بهزاد نبوی از رسيدگی به پرونده پتروپارس

آفتاب يزد

اسدالله بيات : عاقبت اقتدار به استبداد خواهد انجاميد

بنيان

تركيب كنونی مجمع تشخيص مصلحت به ضد مجلس است

آزاد

نود درصد نقدينگی كشور در دست سازمان اقتصاد اسلامی است

عليرضا علوی تبار - بنيان

موانع اصلاحات و ضرورت راهكاری تازه

بنيان

مسئوليت خطير محمد خاتمی در شرايط كنونی

پرويز پيران - نوروز

حوادث ونزوئلا درسی برای حكمرانان

عائفه رجايی - آفتاب يزد

برخی مصلحت بينی ها بسود مردم نبود

رسالت

حذف يارانه ها و آزاد سازی اقتصادی از راههای مبارزه با فساد است

حسين ايرانی - بنيان

وصله 

آزاد

مطبوعات توسط جناح راست جوانمرگ ميشوند

سهيلا زمانی - بنيان

چرخش اوضاع در ونزوئلا

 

فعاليت اقتصادی آستان قدس به افغانستان كشيد


 سعيد حجاريان

    محمد سلامتی

 عزت الله سحابی

 محمد علی عمويی

 حبيب الله پيمان

 ابراهيم يزدی


رهبران و روزنامه نگاران


احمد زيد آبادي

هاشم آغاجري

مسعود بهنود حسين باستاني مصطفي تاج زاده

عليرضا علوی تبار

عباص عبدي


 

از جمع فعالان و حاضران جنبش ملی دهه سی انگشت شماراني هنوز در صحنه باقی مانده‌اند. از ميان مليون و مذهبيون بيشتر و از جمع توده‌ايها، كه چپ ديگری را از آن دوران نمي‌توان شمارش كرد كمتر. اين حاصل جمع، هم ناشی از سن و سالي‌است كه بر همه گذشته و هم نتيجه تلفاتی است كه توده‌ايهای نسل دهه سی در جريان حوادث دهه شصت دادند. نام‌آوران و نام‌دارانی ديگر در صحنه نيستند و انگشت شمارانی كه باقی مانده‌اند، همچنان در محاق سانسور و كنترل امنيتی.  در اين حصار نيز، در مقايسه با مليون و مذهبيون ملی، محروميت همچنان بر توده‌ايها و چپ‌های غير مذهبی سنگينی مي‌كند.

در فراز و فرودهای شش سال گذشته، همه اين باقي‌ماندگان، هريك به فراخور اطلاع و آگاهی، حضور در حوادث و فضائی كه برايشان در مطبوعات وجود داشته حرف و سخنی گفته‌اند و منتشر كرده‌اند. گاه بعنوان خاطره و گاه بصورت گفتگو مصاحبه؛ و در سرجمع اين انتشارات و گفتگوها، نقطه پرگال تجربه و هشدارباش‌ها بر محور كودتای بيست و هشتم مرداد مي‌چرخيده‌ و بيم از تكرار دوباره آن در شكل و شمايلی ديگر.

طی نيم دهه اخير، نسل زخم خورده‌ای پا به ميدان گذاشته، كه با دهه سی و جنبش ملی ايران در آن سال‌ها يا با واسطه و يا بی واسطه آشنا شده است. از دهان آنها شنيده و يا از قلم آن‌ها حوادث را خوانده‌است.

اينها نيز با ارتجاع مذهبی درگيرند، همانگونه كه نيروهای مترقی دهه سی با آن درگير بودند؛ با توطئه‌های بيت رهبری و بخش‌هائی از نيروهای نظامی و فرماندهان آن درگيرند، همانگونه كه نسل دهه سی با توطئه‌های دربار شاهنشاهی و نيروهای نظامی وابسته با آن درگير بودند؛ مبارزان دهه سی اعم از مذهبي و ملی و غير مذهبی با مخالفان و خائنين بازمانده انقلاب مشروطيت و هموار كنندگان جاده قدرت رضاخان ميرپنج درگير بودند؛ نسل زخم خورده نيم دهه اخير نيز با ياران به ثروت و قدرت دست يافته و پشت به آرمان كرده دوران پيش و پس از انقلاب درگيرند...

مطبوعات تريبون اين نبرد است  همانگونه كه در دهه سی چنين بود. چهره‌ها و قلم‌ها در دو جبهه، اين نبرد را بازتاب مي‌دهند. همانگونه كه در دهه سی و جنبش ملی چنين بود. در آن دهه دكتر حسين فاطمی در مقابله با احمد دهقان سرمقاله‌های روزنامه “باختر امروز“ را مي‌نوشت و از جنبش ملی دفاع مي‌كرد و سيد نابكاری بنام “ميراشرافي“ در روزنامه‌“آتش“ نفت بر حريق كودتا مي‌پاشيد. در نيم دهه اخير سعيد حجاريان در كسوت روزنامه نگار به صحنه بازگشته و آب بر آتشی مي‌پاشد كه حسين شريعتمداری در روزنامه كيهان برپا مي‌كند. حيرت آور آنكه هم حسين فاطمی را به گلوله بستند و هم سعيد حجاريان را. هم او از مرگ جست و تا دم آخر متكی به عصا راه رفت و هم حجاريان نيمه فلج بر صندلی چرخدار به راهش ادامه مي‌دهد. اين مشتی از خروار است.

دو نسل از رهبران و روزنامه نگاران: مبارزان و رهبراني كه روزنامه نگار شدند و سياست و مبارزه را با قلم ادامه دادند و روزنامه‌نگاراني كه مشق سياست و مبارزه را ابتدا در روزنامه‌ها نوشتند..

سرگذشت مطبوعات يكصد سال اخير ايران، هرگز جدا از سرگذشت انقلاب مشروطه، جنبش‌‌ملی و خيزهای انقلابی نبوده‌است؛ حتی “ميرجعفرپيشه وري“ رهبری حكومت خودمختار آذربايجان نيز مديرمسئول و سرمقاله نويس خوش قلم روزنامه “آژير“ بود. همچنان كه سيدضياء انگليسی، رهبر پشت صحنه كودتای بيست و نهم اسفند و روی كار آمدن رضاخان هم مشق سياست را ابتدا از روزنامه‌ها شروع كرد. اين سيل قلمی كه اكنون و در نيم دهه اخير مطبوعات را با خود برده، سرچشمه‌‌ای خشك نشدنی دارد: قريحه سياسی و ذوق روزنامه‌نگاري مردم ايران.

اين نبرد را بازتابی هم در مهاجرت هست؟ دركي از آنچه آنجا مي‌گذرد، دراينجا وجود دارد؟

مي‌نشينند و بر مي‌خيزند، اما وقتی با خانه و زادگاه خويش بيگانه‌اند زحمت خود مي‌افزايند. كاروان در آنجا مي‌رود و در اينجا در گل مي‌نشيند. توفانی در فنجان و اقيانوسی در تلاطم.!


با پيك همكاری كنيد

  هيئت تحريريه پيك

چهارشنبه 28 فروردين /1381

سخن روز

دو توصيه 
و
يك راه حل

آقاي عسگراولادی دبير كل جمعيت موتلفه اسلامی و عضو ثابت مجمع تشخيص مصلحت نظام، در يك اظهار نظر جديد از دولت خواسته‌است تا فكری برای گرانی افسار گسيخته بكند. (عنوان بزرگ صفحه اول روزنامه رسالت 28 فروردين)

اميرمحبيان، سرمقاله نويس روزنامه رسالت هم در يك اظهار نظر اقتصادی به دولت توصيه كرد برای جلوگيري از گرانی ذخيره ارزی را وارد بازار كند تا كار توليد شود و اقتصاد رونق بگيرد!

ظاهرا، آن توصيه اميرمحبيان و اين اظهارات حاج حبيبت‌الله عسگراولادی ساز جديدی است كه مسببان واقعی گرانی و بحران اقتصادی كشور برای مقابله با برخی تصميمات دولت برای كنترل بر واردات به صدا در آورده‌اند. آن فكر و توصيه‌ای كه آقای عسگراولادی آن را به دولت توصيه مي‌كند، همان راه‌حلی است كه آقای محبيان پيشنهاد مي‌كند. اين توصيه به زبان بسيار ساده و بدون وصله‌ پينه‌های روشنفكرانه‌ ای كه آقای محبيان ضميمه سرمقاله‌هايش مي‌كند آنست كه آن 10 ميليارد ارز ذخيره‌ای كه دولت از قبل فروش نفت جمع كرده را بريزيد توی بازار آزاد تجارت و بدهيد به آقای عسگراولادی تا جنس وارد كند و دولا پهنا به مردم بفروشد و سودش را خرج توطئه عليه اصلاحات كند. آن فكری هم كه آقای عسگراولادی به دولت توصيه مي‌كند مكمل اين توصيه آقای محبيان است و آن نيست مگر رفع برخی محدوديت‌های اخير برای واردات: طبلی كه همزمان از دو طرف بر آن كوبيده مي‌شود!

نه آقای محبيان مي‌‌نويسد و نه آقای عسگراولادی توصيه مي‌كند كه با اين 10 ميليارد دلار ارز ذخيره فكري برای راه‌افتادن كارخانه‌ها و توليد داخلی بكنيد و برای مقابله با بيكاری و رونق توليدات داخلی جلوی واردات اجناس مشابه توليدات داخلی را بگيريد. اين دلسوزی برای گرانی و مردم نه از روی حُب علی، بلكه از روی بغض به معاويه‌است!


مجمع تجار و 

طرد شدگان سياسی

از درون مجمع تشخيص مصلحت نظام، هيچ مصلحتی به سود مردم بيرون نيآمده و نخواهد آمد. از آنجا كه “نظام“ در سال‌های اخير يعنی “مافيای حكومتي“، هر مصلحتی كه از درون اين مجمع بيرون بيآيد حقيقتا هم در خدمت اين نظام است!

با انتصابات اخير رهبر برای اين مجمع، اگر چند غير مصلح مثل عبدالله نوری و موسوي خوئيني‌ها هم در آن بودند حذف شده و جای خود را به مصلحان “نظام“ به تعبير بالا دادند و جمع مصلحان را يكدست و كامل كرد: «اتحاديه سرمايه‌داران، تجار و طردشدگان سياسي» هركس را مردم در اين سال‌ها طرد كردند و به آنها رای ندادند، با حكم رهبر به اين اتحاديه راه يافت و آن چند انگشت شماری كه اعتباري ميان مردم داشتند از عضويت مجمع كنار گذاشته شدند تا اگر وحدت ملی مغشوش و از هم گسيخته شده، اتحاد ياد شده در بالا يكدست و منسجم شود و جلوی خواست و اراده مردم بايستد.

اين آش آنقدر شور است، كه رئيس اين مجمع “هاشمی رفسنجاني“ هم نگران از تشنگی بعدش، اخيرا و در ديدار ناگهاني(!) با تعدادی از نمايندگان مجلس تلويحا گفته است كه در كشاكش ميان شورای نگهبان و مجلس، خود او هم با تركيب جديد اين مجمع مسئله دارد! به زبان ساده يعنی اين مجمع، عكس برگردان شورای نگهبان و خاله و خواهر زاده‌ای اند كه مجلس و اصلاحات را مثل بچه سر راهی به تن نمي‌گيرند!

از ميان آن همه آيت‌الله و كارشناس نه دگر انديش، بلكه مسلمان و نماز شب خوان- چه دليلی برای تشكيل مجمعی از شكست خوردگان و طردشدگان سياسی، تجار بزرگ، هدايت كنندگان بنيادهای عظيم مالی و اقتصادی و مخالفان جمهوريت وجود داشته‌است؟ جز پاسكاري: آنها رهبر انتخاب كردند و رهبر هم آنها را منصوب مي‌كند!


توضيح در موردبايگانی پيك

يادآور ميشويم مشكل مربوط به بايگانی پيك برطرف گرديده و اكنون همه صفحات شماره های قبل پيك از طريق بايگانی قابل مشاهده است

 

 




   



ی