اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

/ پارلماني- گفت‌وگو/
انصاري‌راد: اصلاحات راه خود را باز مي‌كند و موانع از پيش پاي اصلاح‌طلبان برداشته مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

رييس كميسيون اصل نود مجلس تصريح كرد:“ ترديد ندارم كه اصلاحات ادامه خواهد يافت و موانع پيش رو را پشت سر خواهد گذاشت.”
حجت‌الاسلام حسين انصاري‌راد رييس كميسيون اصل نود در مجلس درباره‌ي وضعيت اصلاح‌طلبان به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: اين تصور كه اصلاحات به كلي شكست خورده، يا حركت اصلاحات تعطيل‌بردار و قابل مهار شدن است، يا اين تفكر كه مي‌شود ملت، مجلس، دولت، نخبگان، دانشگاهيان و روحانيان را كه وسعت آنها به اندازه‌ي كل كشور است مهار كرد يا مانند گذشته و محدود اداره كرد و سياست‌هايي را براي ملت ديكته كرد يا در برابر مردم و مديريت كشور پاسخگو نبود و با شعار و تبليغات يك طرفه مسايل را تمام كرد و قدرت بحث و تحقيق و تجسس و نقد و اعتراض را از مردم گرفت، اشتباه بزرگي است.
وي تاكيد كرد كه اصلاحات به راه خود ادامه خواهد داد و موانعي كه در راه اصلاحات به وجود آمده دير يا زود در برابر نيروي عظيم ملت رفع و دفع خواهد شد.
انصاري راد خاطرنشان كرد: البته بدون شك كارشكني‌ها و موانعي كه براي اصلاحات به وجود آمده باعث تاخير و تعويض بسياري از اصلاحات و سياست‌هاي اصلاح‌طلبانه شد و شايد از اين به بعد هم كندي و تاخيري در تحرك نيروهاي اصلاح‌طلب و سياست‌هاي اصلاح‌طلبانه پديد آيد، اما اين كه اصلاحات متوقف شود يا به شكست بيانجامد به نظر من تصور نادرستي است.
وي درباره‌ي نوع موانعي كه بر سر راه اصلاحات است تصريح كرد: مهم‌ترين مانعي كه در بسياري از سياست‌هاي اصلاح‌طلبانه وجود دارد و تاكنون هم به طور مشخص به عنوان يك سد و مانع پيش روي اصلاحات قرار داشته است،‌ نيروهاي متحجر و برخي گروه‌هاي محافظه‌كار است. آنها صاحب انديشه‌ها و تفكراتي هستند كه با درك فرهنگ و شرايط زمان همخواني ندارد و از طرف مراكز قدرت و صاحبان منافع در حكومت و قدرت حمايت مي‌شوند.
نماينده‌ي نيشابور در خانه‌ي ملت يكي از شاخص‌هاي اصلاحات را آغاز يك تحرك در مطبوعات دانست كه به شكل بسيار آشكار، تبلور انديشه‌هاي روشن و نقاد و موثر در جهت روشن كردن سياست‌ها و تحليل شخصيت‌هاي سياسي و نقد سياست‌ها و دولتمردان به كار افتاده بود.
وي ادامه داد: ديديم كه به شكل بسيار غير قانوني با مطبوعات برخورد شد و در حدود 80 تا 100 روزنامه، هفته‌نامه و مطبوعه را ظرف مدت كوتاهي، گاهي به صورت فله‌اي و در جمع به صورت غير قانوني و خيلي از موارد با تكيه و استناد به ماده‌ي 12 و 13 قانون تامينات كه از نظر همه حقوقدانان ربطي به مطبوعات و كارهاي مطبوعاتي ندارد، مطبوعات را تعطيل كردند و اين صدمه‌ي بزرگي به اصلاحات بود.
وي درباره‌ي كاركرد مطبوعات در پيشبرد اصلاحات گفت: اصلاحات مي‌توانست با حركت مطبوعات، عرصه‌ي جامعه را شفاف كند، ذهن جامعه را باز كند، سياست‌هاي غير موثر و غير مفيد را برملا كند و راه را براي حركت مجلس و دولت بگشايد. اصلاحات با حركت مطبوعات مي‌توانست ذهن ملت را روشن كند و تحركي به مجموعه‌ي كشور و ملت و همه‌ي نيروها در جهت اصلاحات و تشكيل احزاب و نهادهاي مدني به تحرك بكشاند كه ما ديديم مطبوعات تعطيل شد.
رييس كميسيون اصل نود تاكيد كرد: بنابراين، مانع درجه‌ي اول در راه اصلاحات، متحجرين كوتاه‌انديش و غيرآشنا به موازين فرهنگ دنياي امروز و غير متوجه به زمان و مكان در مسايل اسلامي هستند كه متكي به مراكز خاص، مراكز قدرت سياسي و اقتصادي و گاهي به نيروهاي كور و كم سواد و چه بسا ساده‌دل متكي هستند كه اين اقدامات را انجام دادند و ما ديديم كه روزنامه‌ها را بستند و روزنامه‌نگاراني مانند گنجي، باقي، شمس و عبدالله نوري و بسياري از فعالان سياسي را زنداني كردند.
وي در ادامه افزود: اين مانع، تا حدي اصلاحات را به تاخير انداخت و ذهن اصلاح‌طلبان را مشوش كرد، اما اين به معناي آن نيست كه اصلاح طلبان ضعف ندارند، بدون شك اصلاح طلبان هم نقاط ضعفي دارند و مهم‌ترين ضعف اصلاح‌طلبان پراكندگي نيروها و ناهمخواني بخش‌هاي مختلف نيروهاي اصلاح‌طلب و عدم هدايت و رهبري اصلاحات به وسيله‌ي احزاب صاحب برنامه و روشن‌بين و پخته و يا شخصيت‌هاي سياسي موثر در جهت اصلاحات است.
وي درباره‌ي ضعف‌هاي اصلاح‌طلبان تصريح كرد: دولت اصلاحات بدون شك در سازماندهي اداري و اقتصادي كشور ضعف‌هايي از خود نشان داده است، ولي در جمع، ملت ما و قشر مختلف، نخبگان و اساتيد دانشگاه، دانشجويان، فرهنگيان و حتي طبقات مياني و پاييني ملت هم طرفدار اصلاحاتند و ما اين را به روشني در انتخابات‌ متعدد مشاهده كرديم.
نماينده‌ي مردم نيشابور تاكيد كرد كه اصلاحات راه خود را باز مي‌كند و موانع را از پيش پاي اصلاح‌طلبان برخواهد داشت و كساني كه مانع اصلاحات مي‌شوند صرف‌نظر از مسووليت‌هايي كه دارند، نمي‌توانند پاسخگو باشند و توفيقي هم به دست نخواهد آورد.
وي درباره‌ي راه حل برطرف شدن ضعف‌هاي اصلاح‌طلبان گفت: نيروهاي اصلي اصلاح‌طلب يا نيروهاي رسمي اصلاح‌طلب كه پايگاه قانوني و رسمي دارند در مجلس متمركزند و در دولت هم با حضور رييس جمهور اصلاح‌طلب و برخوردار از اعتماد عمومي - به خاطر صداقت و امانت - مي‌توانند با بازبيني و بررسي اين چند سال اخير، مشكلات را رفع كنند و زمينه را براي تحرك جديد و اميدبخش و اعتمادبخش براي ملت باز كنند.
نماينده مردم نيشابور درباره‌ي راهكار حل شكاف ميان مطالبات مردم و توان اصلاح‌طلبان تصريح كرد: مردم ما خردمند و مسالمت‌جو، قانونگرا و خشونت گريزند. مردم ما نشان داده‌اند كه طرفدار خشونت و به هم زدن اوضاع و در هم ريختن اوضاع نيستند در عين حال روشن‌بين‌اند. در انتخابات دوره دوم رياست جمهوري با همه ناكامي‌هايي كه وجود داشت و فاصله‌اي كه بين مطالبات مردم و اقدامات دولت مشاهده مي‌كردند و انتظاراتي كه برآورده نشده بود، در عين حال 22 ميليون نفر به آقاي خاتمي راي دادند و به ساير كانديداهايي كه شعارهاي آقاي خاتمي را حتي گاهي با لحن تندتري مي‌دادند، ‌راي ندادند. اين نشان مي‌دهد كه ملت ما بيدار است و در عين حال تا آن جاييكه ممكن است مسالمت را از دست نمي‌دهد و به خشونت روي نمي‌آورد.
وي افزود: با همه شكافي كه بين مطالبات مردم و اقدامات و سياست‌هاي عملي و موثر اصلاح‌طلبان وجود دارد، باز هم ملت را با رييس جمهور و اصل مجلس كه انتخاب خود مردم است همدل و همراه است و با يك اقدام جدي، مخلص، صميمي و درست از طرف دولت و مجلس، اين شكاف به دوگانگي تضاد نخواهد انجاميد و حركت اصلاحات و اصلاح‌طلبي همچنان به تحرك و راه خود ادامه خواهد داد.
انصاري راد در ادامه تصريح كرد: اصلاح‌طلبي وابسته به فرد، شخص يا گروه خاصي نيست، بلكه اين مردم بودند كه مجلس اصلاح‌طلب را برگزيدند و اين مردم بودند كه آقاي خاتمي را در دور اول و دوم به ميدان آوردند. آقاي خاتمي خود اصراري بر ورود در عرصه‌ي انتخابات نداشت. بنابراين بيشتر از اينكه ريشه‌ي اصلاحات در بين اصلاح‌طلبان، مجلس و دولت باشد، در متن جامعه اصلاحات وجود دارد، در متن جامعه تغيير سياست‌هاي گذشته وجود داشت كه منجر به انتخابات گرديد و برگزيده‌هاي جديد و سياست‌هاي جديد شد.
وي با بيان اين كه راهي جز اصلاحات وجود ندارد، افزود: چه راهي جز اصلاحات بر روي كشورمان مي‌تواند باز باشد؟ راه اصلاحات باز است؛ البته موانعي هم هست كه تا حدي باعث توقف در اصلاحات شده است. موانعي مانند توقيف مطبوعات.
رييس كميسيون اصل نود مجلس خاطرنشان كرد: البته در عين حال بايد گفت كه مطبوعات جانشين يافته‌اند. ولو قدري كمرنگ‌تر و محدودتر، يعني همه روزنامه‌هايي كه بسته شده بودند، امروز به عدد و كميت بيشتري جانشين دارند، درست است كه حركت مطبوعات كمرنگ‌تر است، اما به راه خود ادامه مي‌دهد. زنداني كردن اصحاب مطبوعات هم هيچ كس را راضي نكرد و كساني را كه چنين كارهايي كردند توفيق زيادي نيافتند، بلكه چهره‌هايي موفق شدند كه بر همان اصلاحات و ايده‌هاي درست و تمايلات و خواسته‌هاي واقعي مردم پاي فشردند، حتي با تحمل زندان و مشقت و زحمت.
وي درباره‌ي برخي اظهارات و سخنان در مطبوعات مبني بر انشعاب در جبهه دوم خرداد تاكيد كرد: اختلاف وجود دارد و شايد در مواردي، اختلاف در سهم اشخاص و موقعيت‌ها، يا پست‌ها و سمت‌ها وجود داشته باشد، ولي در بين اصلاح‌طلبان اختلاف اساسي در اصل اصلاحات و ادامه آن و حركت در جهت اصلاحات و پر كردن اين خلا بين مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان، اختلافي وجود ندارد.
انصاري راد در ادامه گفت: همه اصلاح طلبان در اين كه بايد به مطالبات مردم پاسخ گويند و اين كه اصلاح‌طلبان اقدامات جدي و سياست‌هاي مفيد و كارسازي در جهت خواست مردم بايد اعمال كنند و بتوانند مردم را قانع كنند كه حداقل اصلاح‌طلبان در راه اصلاحات و براي اصلاحات اقدام و فداكاري مي‌كند و وفادار به شعارهايشان هستند.
من به اين زودي‌ها انشعابي كه باعث تضعيف يا متلاشي شدن اصلاحات شود را پيش‌بيني نمي‌كنم.
وي درباره‌ي برخي اظهارنظرها مبني بر وجود ستاد مخالف اصلاحات يا كميته‌ي ضد اصلاح تصريح كرد: اين كه جايي يا گروه خاصي كه كميته باشد را من نمي‌شناسم. ولي اين اقداماتي كه براي كارشكني در برابر اصلاحات و اصلاح‌طلبان انجام مي‌گيرد، حملات تبليغاتي شديد و تند و يكجانبه‌اي كه انجام مي‌گيرد؛ گاهي حملات فيزيكي كه به اصلاح‌طلبان مي‌شود و هم آنچه در اراك و خرم آباد اتفاق افتاد، نمونه‌هاي آن كم و بيش در برخي مواد وجود دارد و گاهي سخنراني‌هايي كه به هم مي خورد و حملاتي كه به برخي اجتماعات مي‌شود، يا اين تبليغات شديد كه به عنوان اين كه اصلاح‌طلبان انشعاب كرده‌اند يا اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند مطالبات را كامل برآورده كنند - بالاخره نشان مي‌دهد كه مراكزي براي برخورد بااصلاح‌طلبان و سياست‌هاي اصلاح‌طلبانه وجود دارد ولي من اطلاع ندارم كه جاي خاصي باشد.
انصاري راد در توضيح مطالب منتشر شده در ايسنا از ايشان مبني بر تغيير اساسي در هيات رييسه مجلس گفت:
هيات رييسه‌ي فعلي مجلس، تغيير اساسي نخواهد كرد و اين مساله بسيار روشن است. هر كسي كه در مجلس باشد و كمي از معادلات بداند، اذعان داد كه هيات رييسه‌ي مجلس تغيير اساسي نخواهد كرد و چه بسا هيچ تغييري نكند.
بنابراين آنچه از بنده نقل شده بود كه هيات رييسه تغيير اساسي خواهد كرد، قطعا اشتباه است. من اشتباه لفظي هم نكرده‌ام و با صراحت گفته‌ام كه هيات رييسه‌ي مجلس، تغيير اساسي نخواهد كرد.
وي درباره‌ي حضور نماينده‌اي از سوي اقليت‌ در هيات رييسه گفت: اينكه نمايندگان اقليت، پست و سمت در حد خودشان داشته باشند، را به نفع وفاق ملي و كمك به وحدت ملي مي‌دانم و زمينه‌ساز همدلي و همراهي طبقات و گروه‌ها و اقليت و اكثريت در كشور مي‌دانم و از آن استقبال مي‌كنم.
انصاري‌راد در پايان ابراز اميدواري كرد كه در انتخابات آينده‌ي هيات رييسه حضور عضو اقليت انجام بگيرد و فرد يا افرادي از اقليت‌ها در پست‌ها و هيات رييسه و جاهاي ديگر مجلس صاحب سمت شوند.

 

ی