اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

محمد هاشمي
اسلاميت نظام اصل زيربنايی جامعه‌ي اسلامی و حفظ آن بر ديگر اصول مقدم است


محمد هاشمي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و رييس اسبق سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بيان شيوه‌ای كه امام(ره) در امر حكومتداری به آن تكيه داشتند، گفت: ديدگاه حضرت امام تشكيل حكومت برای اجرای احكام اسلامی بود و مرتبا در بيانيه‌های خود مي‌فرمودند كه حضرت پيامبر و حضرت علی حكومت تشكيل دادند تا امكان اجرای احكام اسلامی را بدون هيچگونه مانعي فراهم نمايند
وی افزود: بنابراين هدف حضرت امام از تشكيل حكومت و دولت، اجراي احكام اسلامی بوده است، پس حكومت برای داشتن هر نوع حكومتی مورد نظر امام نبوده است، هدف ايشان صرفا اجرای احكام اسلامی در جامعه بود
هاشمی در پاسخ به سوالی در زمينه‌ي جايگاه جمهوريت اسلاميت و جمهوريت از ديدگاه امام خمينی (ره) گفت:‌ نظامی كه به وسيله‌ی امام تاسيس شد در كنار بحث اسلاميت بر جمهوريت نيز تاكيد داشت، اما جمهوريت مورد نظر امام ايشان بر ضرورت خدمتگذاری مردم تاكيد مي‌شد، ايشان مردم را ولي‌نعمت مسوولان معرفی مي‌نمودند
وی افزود: نقش مردم در حكومت مورد نظر امام بسيار برجسته بود و خدمت به مردم را از عبادات مي‌دانستند
وی ادامه داد: در قانون اساسی اصل جمهوريت و اسلاميت نظام دو اصل تفكيك ناپذير است، حضرت امام هم بر اين امر تاكيد داشتند، البته اسلام زيربنای جامعه‌ی اسلامي است
هاشمی تاكيد كرد: نمي‌توان به بهانه‌ی جمهوريت، اسلاميت نظام را خدشه‌دار نمود، امام هم بر اين امر تاكيد داشتند و بارها مي‌فرمودند مردم برای اسلام قيام كردند، اسلام مي‌خواهند و طرفدار اسلام هستند و فرزندان خود را در راه اسلام قربانی كرده‌اند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: اسلاميت نظام اصل زيربنايي جامعه‌ی اسلامی است و حفظ آن بر ديگر اصول مقدم است
وی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو در بيان ريشه‌های اختلافی بحث اسلاميت و جمهوريت، گفت: به نظر من اگر قانون محور و ملاك باشد، هيچ اختلافاتی در اين مورد وجود ندارد، اختلافات از آنجا ناشی مي‌شود كه هر گروهی يا فردی قانون اساسي را مطابق ميل خود تفسير ‌نمايد، اگر در تفسير قانون اساسی به مرجعي كه در قانون مشخص شده مراجعه شده و تفسير آنها مورد پذيرش قرار گيرد، اختلافی وجود نخواهد داشت و اختلافات در برداشت‌های مختلف از قانون اساسی است
هاشمی در پاسخ به برخی اظهارنظرها كه مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام را در برخی موارد، دخالت در امر قانون‌گذاری مي‌دانند، گفت: مجمع در حل اختلاف‌نظرهای مجلس و شوراي نگهبان قانون‌گذاری نكرده و نمي‌كند بلكه بن‌بست شكنی مي‌كند، گاهي نظر مجلس و گاهی نظر شورای نگهبان را تاييد مي‌كند و بعضا هم هيچكدام از آنها تاييد نمي‌شوند، اضافه كردن يك جمله يا يك تبصره در راستای نقش بن‌بست شكنی اين مجمع و در چهارچوب آيين‌نامه‌های آن است، در عرف جامعه هم نمي‌توان مفهومی غير از بن‌بست شكنی را برای آن لحاظ كرد، اين بن‌بست شكنی است، البته مجمع در حل معضل قانون‌گذاری مي‌نمايد، نظير قانون مبارزه با مواد مخدر و قوانين ديگر كه به تصويب مجمع رسيده است ولی در رفع اختلاف نظر بين مجلس و شورای نگهبان اضافه يا كم كردن يك جله بن‌بست شكنی است و قانون‌گذاری نيست
وی در پاسخ به سوال ديگری در بيان نوآوري‌های امام گفت: تشكيل مجمع يكی از نوآوري‌های امام است و از ديدگاه‌های بلند و آينده‌نگري ايشان نشان داشته و دارد، پيش‌بيني مجمع در قانون‌ اساسی يكی از نقاط قوت اين قانون است كه راه‌كارهايي را برای همه‌ی مسائلی كه ممكن است به مشكل تبديل شوند، پيش‌بيني كرده است
هاشمی همچنين در پاسخ به اظهار نظرهايی كه معتقدند جمهوريت بعد از دوم خرداد 76 مطرح شده است گفت: بر خلاف آنچه بعضي‌ها تصور مي‌كنند، جمهوريت نظام از ابتدای تشكيل جمهوری اسلامی بوده است و مردم در 22 سال از عمر نظام بيش از 22 بار در انتخابات شركت كردند، در واپسين انتخابات بيش از 90 درصد از واجدين شرايط شركت كردند و رای خود را به صندوق ريختند هميشه درصد شركت كنندگان بيش از 50 درصد بوده است كه نسبت به بيشتر كشورها بي‌نظير و كم سابقه است
رييس اسبق سازمان صداوسيما در پاسخ به پرسشی در خصوص عملكرد صداوسيما و رابطه‌ی امام با صدا و سيما گفت: من در سال 1360 به مديرعاملی سازمان انتخاب شدم و آن زمان از انقلاب 30 ماه مي‌گذشت، من هشتمين مديرعامل صدا و سيما بودم، يعنی به صورت متوسط هر سه ماه يك مدير انتخاب ‌شده بود، در بدو ورود من ناهماهنگي‌های وجود داشت و تمام گروه‌های سياسی مخالف آن زمان نظام در صداوسيما پايگاه داشتند، به طوری كه در راهروي صداوسيما چندين متر از اطلاعيه‌ي گروه‌های مختلف نصب شده بود و شوراهای مختلف اداری در آنجا تشكيل شده بود، در كار مديران اخلال مي‌كردند، بعد از انتصاب اينجانب از سوی شورای سرپرستی وقت اقدام به اصلاحات و ساماندهي نمودم، بسياری از امور سامان گرفت، بعد از گذشت دو سال از مديريتم در صداوسيما متاسفانه بين مديران اجرايی و شورای سرپرستي اختلافات نظر به وجود آمد، كه اين اختلافات موجب عزل مديرعامل شد، حضرت امام كه اين خبر را دريافت كردند شخصا در اين امر دخالت كردند و خواستار استعفای اعضای شوراي سرپرستی شدند، ايشان طی حكمی مرا به عنوان مديرعامل انتخاب كردند و به رؤسای قوای سه گانه و نخست‌وزيري دستور دادند كه به موضوع رسيدگي نمايد و قضاوت نهايی خود را اعلام كند، به لحاظ قانونی امام چنين مسووليتی نداشته ولی وقتی در اين موضوع احساس نياز كردند از امر ولايی و ولايت خود استفاده كردند و مديرعامل منصوب كردند اين از يكي از موضوعاتی بود كه براساس حكم حكومتی امام در يكی از سازمان‌هاي تغيير به وجود آمد، بنابراين حضرت امام آنگاه كه احساس مي‌كردند بايد از اختيارات ولايی خود استفاده كنند، استفاده مي‌نمودند
متن حكم امام به اين شرح است: بر خلاف انتظار در صداوسيما جمهوري اسلامی اختلافاتی پيش آمد كه موجب نگرانی شد كه اينجانب محمد هاشمي را به نمايندگی از جانب خودم براي به عهده گرفتن كليه‌ی مسووليت‌هاي صداوسيما معرفی نمودم كه اين دستگاه عظيم بي‌مسووليت نباشد و چون شورای سرپرستی مطالباتی دارند و بعضی از آنها را به اينجانب نوشتند و هاشمی هم مطالبی دارند، لازم است رؤسای جمهور، ديوان عالي كشور و مجلس و همچنين نخست وزير محترم مطالب طرفين را بدون كوچكترين اغماضی رسيدگی كنند و تصميم نهايی را بگيرندل ازم به ذكر است كه شنيده است بعضی در بيت اينجانب، بر خلاف ميل من كار انجام مي‌دهند، چون اين مطلب خلاف واقع است، گوينده‌ی اين مطالب به درگاه خداوند متعال توجه نمايد
هاشمی در پاسخ به اين سوال كه قسمت آخر نامه‌ی امام مربوط به چه كسي است گفت: عده‌ای در مجلس شايعه كردند كه اين امر توسط حاج سيداحمد خميني، شكل گرفته، امام مطلع نبودند ولی در اين حكم پاسخ آنها را هم دادند
هاشمی درباره‌ی ميزان نظارت امام بر صداوسيما گفت: امام دخالت نمي‌كردند، بلكه از مديران صدا وسينا و برنامه‌ها حمايت مي‌كردند و آن را هم در موارد ضروری عنوان مي‌نمودند
به عنوان نمونه در مورد موسيقی و نحوه‌ی حضور زنان در برنامه‌هاي نمايشی انتقادات زياد به صداوسيما وارد مي‌شد اما امام در سال 1366 وقتی اين نوع انتقادات به اوج خود رسيده و در سخنرانی قبل از خطبه‌هاي نماز جمعه‌ی تهران نيز انتقاد شديدی شد، خدمت ايشان رسيدم و از ايشان كسب تكليف شد، امام در پاسخ در نامه‌ای نظراتشان را اعلام كردند
وی تصريح كرد: همواره از رهنمودهاي امام ، رعايت اصول و موازين اسلامي در برنامه‌های صداوسيما بود و در برابر عدول از اين اصول بلافاصله به مسوولان سازمان به صورت مستقيم تذكر مي‌دادند و خواستار جلوگيري از تكرار مي‌شدند
هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعيت فعلی برنامه‌های صداوسيما در مقايسه با دوران مديريت خود گفت: البته به لحاظ كمی صدا و سيما توسعه‌ی زيادی داشته است اما اگر بخواهيم به لحاظ كيفی ارزيابي كنيم لازم است با ديد كارشناسانه‌ مدتی برنامه‌ها را ببنيم و نظر بدهيم، ولی تفاوت‌هايی وجود دارد، در مجموع ميزان رضايت مردم از برنامه‌ها در آن زمان بيشتر بوده ولی قابل بررسی نيست
وی در پاسخ به اين سوال كه آيا وارد ساختن اين ايراد به صداوسيما كه اين رسانه در مقطع فعلی در پخش اخبار گزينشی عمل مي‌كند، صحيح است، گفت: از آنجا كه خبر، تابلوي سياسی كشور است، پخش هر خبری از اين رسانه امكان‌پذير نيست و گزينش در امر انتخاب اخبار اجتناب‌ناپذير است
وی ادامه داد: از ايرداتی كه امام نسبت به بخش اخبار مي‌گرفتند، اولويت بندی زمان خبر بر مبناي شخصيت‌های خبرسازبود، امام بارها به مسوولان صداوسيما به عنوان نقد مي‌گفت مثلا مي‌توان فهميد كه دقيقه‌ی ششم خبر مربوط به كدام يك از مسوولان كشور است امام همواره بر اولويت‌ خبر، فارغ از شخص يا شخصيت خبرساز تاكيد داشتند، اما هيچگاه نتوانسته‌ايم اين مشكل را حل كنيم، هنوز هم اين مشكل وجود دارد، اهميت و اولويت‌بندی در پخش اخبار عموما با شخص خبرساز است و نه اهميت خود خبر
وی در پايان در پاسخ به سوالي درخصوص تحقيق و تفحص از صداوسيما گفت: تحقيق و تفحص براساس قانون حق مجلس است و تشخيص استفاده از اين حق به عهده‌ی نمايندگان مجلس

 

ی