اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

همزمان با سقوط يك هواپيماي
 جاسوسي امريكا در كردستان ايران
 
وزير دفاع امريكا و مشاورامنيتي كاخ سفيد
از حضور القاعده در ايران سخن گفتند

زلماي خليل‌زاد در افغانستان، ضمن تاكيد بر دوگانگي حاكميت در ايران، با صراحت بيشتري مسئله حضور القاعده در ايران را طرح كرد

 

لاشه يك هواپيماي نظامي-جاسوسي ايالات متحده در حوالي شهرستان قروه از  توابع سنندج  پيدا شده‌است. روزنامه‌هاي ايران در يك خبر چند خطي در صفحات داخلي خود اين خبر را منتشر كردند و وزارت خارجه نيز در اين ارتباط واكنشي از خود نشان نداد. هنوز معلوم نيست اين هواپيما چه وقت و به چه دليل سقوط كرده و چه مدت در آسمان ايران بوده‌است.

نيروهاي نظامي امريكا وانگلستان در كردستان عراق حضور دارند واين هواپيما مي‌تواند از جمله هواپيماهاي جاسوسي امريكا در منطقه كردستان عراق باشد اما بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه با توجه به تجربه  حضور چندين ساله در منطقه و تكنولوژي پيشرفته هدايت كننده اين نوع هواپيما، ورود آنها به آسمان ايران ناشي از اشتباه و يا نقص فني بوده‌باشد. همچنان كه معلوم نيست اين پروازها در گذشته انجام مي‌شده يا خير چه طي آنها چه اطلاعاتي را جمع آوري مي‌شده‌است.

خبر سقوط اين هواپيما در كردستان ايران در شرايطي منتشر مي‌شود كه عكس ماهواره‌اي نيروگاه اتمي بوشهر اخيرا  در مطبوعات آلمان منتشر شده‌است. مجله اشپيگل اين عكس را همراه با گزارشي در باره مناسبات ايران و روسيه منتشر كرده‌است

بصورت همزمان، دونالد رامسفلد در جريان ديدار سه روز پيش خود از كويت، قطر و بحرين مدعي شد كه جمهوري اسلامي به القاعده كمك مي‌كند و بقاياي طالبان و القاعده در ايران بسر مي‌برند و يا توسط جمهوري اسلامي به لبنان منتقل شده‌اند. بلافاصله پس از رامسفلد، زلماي خليل‌زاد ديپلمات افغان الاصل امريكا كه مشاور ارشد امنيت ملي در كاخ سفيد و سفير ويژه امريكا در افغانستان است، در جريان لوئي جرگه اخير افغان‌ها در يك كنفرانس مطبوعاتي سخنان رامسفلد را تكرار كرد. اين بخش از مصاحبه خليل زاد از سوي نشريه گاردين منتشر شده‌است كه خلاصه آن توسط خبرگزاري دانشجوئي ايسنا منتشر شده‌است. ترجمه اين مطلب را به نقل از ايسنا در زير مي‌خوانيد

 

 


روزنامه‌ي گاردين با انتشار مطلبی درباره‌ي سقوط يك هواپيمای جاسوسی آمريكايي در خاك ايران نوشت: « درباره‌ي سقوط اين هواپيما، اين احتمال وجود دارد كه هواپيمای يافته شده مشغول انجام پروازهای نظارتی بر فراز عراق بوده و به دلايلی در ايران، سقوط كرده است نيروهاي آمريكايی و انگليسی در شمال و جنوب عراق، مناطق پرواز ممنوع به وجود آورده‌اند كه در اين مناطق، هواپيماهای عراقي، حق پرواز ندارند و نيروهای آمريكايی و انگليسی در اين مناطق، اقدام به انجام پروازهای جاسوسی و شناسايي مي‌كنند»
به گزارش ايسنا اين روزنامه در ادامه افزوده است : « به نظر نمي‌رسد كه هيچ‌يك از همسايگان ايران، چنين هواپيماهايی را در اختيار داشته باشند و تنها آمريكا است كه انگيزه و تكنولوژی لازم برای اين اقدام را دارا است»
روزنامه‌ی گاردين همچنين نوشت :« اين احتمال نيز وجود دارد كه آمريكا قصد داشته باشد جنگ تازه‌اي در منطقه به راه اندازد دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا در هفته‌ی گذشته در دوحه‌ی قطر مجددا مدعی شد بسياری از اعضاي القاعده كه از افغانستان فرار كرده‌اند در ايران مخفی شده‌اند»
روزنامه‌ی گاردين در ادامه آورده است:« مواردی همچون پيدا شدن لاشه‌ي يك هواپيمای جاسوسی در ايران نشان‌دهنده‌ي خصومت و دشمنی آشكار جورج‌بوش رييس‌جمهور آمريكا عليه ايران است و مي‌توان آن را متعاقب اتهام اخير دولت آمريكا تفسير كرد كه ايران را جزو محور شرارت معرفي كرده بود دولت آمريكا همچنين ايران را متهم كرده است كه از تروريسم، پشتيبانی مي‌كند و قصد دارد با كمك روسيه به فن‌آوري ساخت سلاح‌های هسته‌اي، دست پيدا كنداين مواردی است كه باعث شده دولت آمريكا از ديرباز به سياست‌هاي خصمانه‌ی خود عليه ايران ادامه دهد و حاضر نشود تحريم‌های خود را عليه ايران، برخلاف متحدان اروپايی خود، متوقف سازد»

 

ی