اخبار

پيك   

                pyknet@persobe    


 

نامه سرگشاده سی و هفت انجمن اسلامی
در رابطه با حصر آيت الله منتظری

در نمابری با عنوان “نامه‌ی سرگشاده‌ي 37 انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر كشور در رابطه با حصر آيت‌الله منتظري“ كه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ارسال شده، خطاب به رياست جمهوری نكاتی را متذكر شده است

در اين نامه با غيرقانونی دانستن پنج سال حصر آيت‌الله منتظری آمده است: اين در حالی است كه جناب‌عالی از هنگام انتخاب توسط قاطبه‌ی ملت ايران در دوم خرداد 76 و هيجده خرداد 80 پيوسته شعار آزادي، عدالت و حقوق شهروندی ملت را داده‌ايد و در ضمن سوگند ياد كرده‌ايد كه: «... از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمايت كنم.» (اصل 121 قانون اساسي)، ولي متأسفانه در عمل هيچ تلاش محسوسی براي رفع حصر ايشان ننموده‌ايد

در ادامه امضا كنندگان اين نامه با شرح ديدگاه‌های خود آورده‌اند:

1 ـ شورای امنيت ملی كشور، در جايگاهي قرار ندارد كه حكم به حصر و بازداشت مراجع تقليد، به بهانه‌ی ابراز نظرات سياسی و اجتماعيشان بدهد، زيرا انتقاد از عملكرد برخی اشخاص و نهادها از باب امر به معروف و نهی از منكر است، كه وظيفه‌ی تمامی آحاد ملت و به‌ويژه روشنفكران دانشگاهی و مراجع تقليد مي‌باشد. بنابراين نه‌تنها شورای امنيت ملي، بلكه هيچ شخص و نهاد ديگری در هيچ حكومتی ـ مخصوصا حكومتی كه داعيه‌ي دينی بودن دارد ـ در اين جايگاه قرار نمي‌گيرد.

2 ـ در سال‌های قبل از حصر، شاهد اهانت‌ها و تعرضات به آيت‌ الله منتظری و حمله به منزل و حسينيه‌شان بوديم. اين حملات و تعرضات با سخنرانی سيزده رجب (سال 76) اوج گرفت، به طوری كه در آن سال گروه‌هاي فشار، به تخريب و شكستن درها و لوازم حسينيه و منزل ايشان مبادرت نمودند، كه سرانجام منجر به حصر وی گرديد و متأسفانه پس از اين اقدام، اهانت‌ها و تهمت‌ها به ايشان و اطرفيانشان افزايش يافت و طرفداران و شاگردان فقيه عالي‌قدر به اتهام «ترويج سياسي آيت الله منتظري» به بند كشيده شدند و از حقوق اوليه‌ی شهرندی خويش نيز محروم گشتند. اين در حالی است كه مسؤولين در برابر بي‌عدالتي‌ها و ناجوانمردي‌ها يا سكوت پيشه كردند و يا بر آتش آن افزودند.

3 ـ بهانه‌ی اصلی برای حصر ايشان، سخنرانی مشهور سيزده رجب مي‌باشد كه مباحث مطرح شده در آن، امروز و پس از گذشت چندين سال توسط نظريه‌پردازان جنبش اصلاح‌طلبی و بسياری از فعالان سياسی و حتی بعضی از مشاورين جناب‌عالي، به عنوان دغدغه‌های اصلاحات در افكار عمومی به طور مبسوط طرح و بحث مي‌شود.

4 ـ امروز برخی افراد ادعا مي‌كنند كه دليل حصر ايشان، عدم اطاعت از دستور مرحوم امام (حضرت امام خميني(ره)) است كه ايشان را از دخالت در امور سياسي منع كرده‌اند، پاسخ به اين ادعا اين است كه:

اولا) مرحوم امام (حضرت امام خميني(ره)) در تحرير‌الوسيله گفته‌اند: «هركس توهم كند كه دين از سياست جداست، او جاهل است، نه اسلام را شناخته و نه سياست را»

ثانيا) آيت الله منتظری يك مرجع تقليد مي‌باشد و بنا بر شريعت اسلام، تقليد يك مجتهد از مجتهد ديگر جايز نمي‌باشد.

ثالثا) با كدام دليل شرعی و قانوني، مي‌توان كسی را كه فرضا به دستور مرحوم امام(حضرت امام خميني(ره)) عمل نكرده است، از حقوق شهروندی محروم كرد.

در پايان ما انجمن‌های اسلامی امضا كننده‌ی نامه‌ كه در اين نشست براي دفاع از روحانيت مستقل و روشنفكران دينی گرد هم جمع شده‌ايم، به شما و ديگر مسؤولان نظام اعلام مي‌داريم كه فراموش نكنيد، نظامی كه اكنون شما در رأس آن قرار داريد، محصول تلاش‌ها و مجاهدت‌های بزرگانی چون طالقاني‌ها، منتظري‌ها و بازرگان‌هاست.

لذا در صورتی كه به رفع حصر از آيت الله منتظری كه وظيفه‌ی شرعی و قانونی شما و ديگر مسؤولان نظام مي‌باشد، اقدام نكنيد ما مجبوريم دادخواست خود را به مراجع قضايی مستقل بين‌المللی عرضه نماييم. به اميد اين كه جناب‌عالی با تلاش‌های عملی خود، اين مسأله را از دامان نظام جمهوری اسلامی پاك كنيد.

لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و كان الله سميعا عليما

در انتهای اين نمابر اسامی انجمن‌هاي اسلامی دانشجويان دانشگاه‌هاي: علم و صنعت ايران، اميركبير، شريف، الزهرا، بهشتي، تربيت مدرس، تربيت معلم تهران، علامه طباطبايي، صنعتي اصفهان، زنجان، بوعلی سينا همدان و علوم پزشكي، قم، مجتمع آموزش عالی قم، رجايي، شيراز و علوم پزشكي، عباس‌پور، علوم پزشكی ايران، علوم پزشكي لرستان، امور اقتصادي، ايلام، پست و مخابرات، گرگان، يزد (توسعه)، خليج فارس (بوشهر)، فردوسی و علوم پزشكي مشهد، اراك، شهيد چمران اهواز، رازي كرمانشاه، علوم پزشكی كرمانشاه، علوم پزشكی كرمان، شهركرد، ياسوج، زابل، اروميه، علوم پزشكی شهركرد، علوم پايه‌ی دامغان، علوم پزشكی كرمان به چشم مي‌خورد.

 

ی