مطبوعات

پيك   

                pyknet@perso.be    

 
در واكنش به نامه جرج بوش
مواضع سازمان اكثريت، ديدگاه های راه توده
و سرمقاله امير محبيان در رسالت

انتشار نامه جورج بوش پيرامون دوگانگي موجود در حاكميت جمهوری اسلامي( انتخابی وانتصابي) واكنش‌هاي صريحی را چه در داخل و چه در خارج كشور در پی داشت. پس از موضع‌گيری محمد‌خاتمی كه با صراحت در اين باره گفت« همين كه امريكا بر سر راه اصلاحات مشكل تراشی نكند كافی است- نقل به مضمون-)، رهبر جمهوری اسلامي نيز، ديروز طی سخنانی منكر دوگانگی در حاكميت شد و پرخاش‌هاي تبليغاتی گذشته را تكرار كرد.

در خارج از كشور و بويژه در آن بخش‌هائي از جبهه چپ ايران كه حاكميت( اعم از موافق و مخالف اصلاحات) نسبت به موضع‌گيري‌ها و ارزيابي‌های آنها پيرامون رويدادهای ايران حساسيت و توجه بيشتری از خود نشان مي‌دهد نيز پيرامون نامه اخير جورج بوش واكنش‌هائی ابراز شد. از جمله، سازمان فدائيان اكثريت بيانيه‌اي با امضای شورای مركزی اين سازمان منتشر كرد كه درآن از سخنان جورج بوش، به آن شرط كه اين سياست جانشين سياست "محور شرارت" و "نظامي‌گري" قرار گيرد حمايت شده و مفاد آن مورد تائيد قرار گرفته‌است.

راديو صدای ايران( در لس‌آنجلس امريكا) نيز، در همين ارتباط در بخش داخل كشور خود گفتگوئی با سردبير راه‌توده انجام داد، كه در آن مفاد نامه جديد جورج بوش نيز مطرح شد. اين گفتگوي راديوئي، برای داخل كشور، يكشنبه شب ساعت هفت و نيم به وقت ايران و بمدت 45 دقيقه پخش شد. در اين گفتگو، انگيزه انتشار نامه اخير بوش، چنين بيان شد كه امريكا از يك طرف با اين ترفند جناح راست جمهوري اسلامی را بيم زده كرده و آن را عملا تشويق به يورش به اصلاح طلبان و مقاومت بيشتر در برابر اصلاحات مي‌كند و از طرف ديگر خود را به مردم ايران مدافع انتخاب مردم، مردمسالاری و آزادی معرفی مي‌كند تا زمينه مناسب برای دخالت مستقيم در امور داخلی ايران را فراهم آيد.

تئوريسين بنياد رسالت "اميرمحبيان" كه در روزنامه رسالت سرمقاله مي‌نويسد، در ادامه بررسي واكنش‌های نيروهای داخل كشور نسبت به نامه جورج بوش، در شماره امروز خود گريزی هم به خارج از كشور و جبهه چپ زده‌است و در يك تقسيم‌بندی "من‌درآوردي" كوشيده‌است بيانيه سازمان فدائيان خلق را همسان مواضع "راه‌توده" معرفی كند.

از آنجا كه مقاله امير محبيان، بدون اين مقدمه معنای كامل نمي‌يافت، پس از تماس با شورای سردبيري نشريه "راه‌توده" و پرسش پيرامون ادعای امير محبيان در روزنامه رسالت و بازخوانی دقيق بيانيه سازمان فدائيان اكثريت، مقدمه بالا تنظيم شد.

 

مقاله امير محبيان: