ايران

پيك

                         

  پايان كار موفقيت آميز كنگره جبهه ملي

جبهه ملی خواهان همه پرسي

زيرنظرسازمان ملل درايران شد!

كنگره جبهه ملی كه بمدت سه روز در استكهلم پايتخت سوئد برپا شده بود با صدور قطعنامه ای به كار خود پايان داد. اين كنگره يك منشور سياسی – سازمانی را تصويب كرد كه در آن بر دو واحد مستقل داخل و خارج از كشور جبهه ملی اما در همسوئی با هم تاكيد كرد. اين كنگره يك شورای مركزی كه گفته ميشود شمار اعضای آن سرانجام به 31 تن رسيد انتخاب كرد كه قرار است اين شورا از بين خود يك هيات اجرائی را برای امور اجرائی تا كنگره بعدی برگزيند. كنگره بر دفاع از جمهوری در ايران، بعنوان نظام سياسی تاكيد كرد، همچنان كه بر ضرورت نفی هر گونه خودی و غير خودی پای فشرد. كنگره همچنين خواهان يك همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل متحد درايران شد تا حاكميت مورد خواست و نظر مردم قدرت اداره كشور را بدست گيرد. نفی سيستم مستبدانه ولايت فقيه و دفاع از جمهوری عام و مرسوم و شناخته شده در جهان نيز از جمله ديگر مسائل مورد تصويب كنگره بود.

در آخرين برنامه كار كنگره، بنا بر خواست شركت كنندگان در آن، دكتر دريادار احمد مدنی بعنوان آخرين سخنران كنگره برجسته ترين دستآوردهای اين كنگره را برشمرد. وی در سخنرانی خود بويژه بر ضرورت دفاع همه جانبه از سيستم جمهوری در ايران تاكيد كرد، ضمن آنكه از آزادی فعاليت سياسی در كشور تا مرز فعاليت مشروطه خواهان نيز دفاع كرد.

دراين كنگره قريب به 80 تن از فعالان جبهه ملی از امريكا و اروپا شركت كرده بودند و در تركيب جديد شورای مركزی آن نسل جديدی از مليون ايران راه يافتند كه سنين آنها در مرز 40 سال است و از نيروهای تحصيل كرده جبهه ملی در امريكا و اروپا می باشند.

قرار است هفته آينده كنگره "همبستگی ملی" در لندن برگزار شود كه از سوی جبهه ملی يك هيات مركب از اعضای هيات سياسی منتخب شورای مركزی در آن شركت كنند. گفته می شود احمد مدنی در اين هيات عازم لندن خواهد شد. كنگره همبستگی ملی، گامی است فراتر از جبهه ملی، برای ايجاد يك اتحاد وسيع سياسی با كانون ها، احزاب سياسی و تشكل های مدنی كه جبهه ملی نيز در آن حضور خواهد داشت.

دركنگره جبهه ملی در سوئد، مسائل و مشكلات امنيتی و سياسی مليون و علاقمندن و وابستگاه جبهه ملی در داخل كشور مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع و با توجه به شرايطی كه بر كشور حاكم است، بر استقلال عمل دو واحد داخل و خارج از كشور جبهه ملی تاكيد شد، به همان اندازه كه بر ضرورت همسوئی اين دو واحد تاكيد شد. هنوز و تا پايان جلسه رسمی كنگره مشخص نشد كه شورای مركزی جديد كدام يك از اعضای شورا را بعنوان سخنگو و همآهنگ كننده و يا دبير خود انتخاب كرده است و اين درحالی است كه فضای عمومی كنگره بر انتخاب احمد مدنی به اين سمت حكم می كرد.

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی