ايران

پيك

                         

 

گزارش، گزارشگر پيك نت از كنگره جبهه ملی در سوئد

شورای مركزی 25 نفره

 با حضوردكتر احمد مدنی

كنگره سراسری جبهه ملی كه در كشور سوئد تشكيل شده، دومين روز كار خود را با بحث پيرامون ضرورت نوگرائی و حضورهرچه بيشتر نيروی جوان دراين جبهه پشت سرگذاشت. در اين جلسه، پس از بحثی مشروح پيرامون شكل سازمانی جبهه ملی، سرانجام شركت كنندگان به ساختار سازمانی و حزبی رای دادند و يك شورای مركزی برای جبهه در نظر گرفتند. در كارپايه آينده جبهه ملی، يك سازمان برون مرزی و يك سازمان درون مرزی پيش بينی شده است كه كفه ترازوی سازمانی بين اين دو، عمدتا متوجه سازمان درون مرزی است.

يك شورای 25 نفره برای جبهه ملی در نظر گرفته شد و درجريان انتخاب اعضای اين شورا، پس از پيشنهادهای متعدد، سرانجام دكتردريادار احمد مدنی كانديدائی خود برای عضويت در شورا را پذيرفت و به عضويت شورای مركزی انتخاب شد. دكتر مدنی در زمان شاه، بدليل گرايش های ملی زودتر از موعد بازنشسته شد و در دانشگاه زاهدان به تدريس مشغول شد. پس از انقلاب وزير دفاع دولت موقت مهندس بازرگان شد و در يكی از بحرانی ترين دوران های ابتدای تشكيل جمهوری اسلامی استاندار خوزستان شد، اما بعدها به مخالفت با سياست های خلاف آزادی و تقويت روحانيون در ساختار سياسی كشور در برابر مليون و ملی – مذهبی ها برخاست و از كشور خارج شد. در حاشيه جلسات كنگره، پس از قبول عضويت احمد مدنی در شورای مركزی، بحث اين است كه وی شرايط كافی و لازم را برای سخنگوئی جبهه ملی برون مرز دارا می باشد. شايد در جلسه فردا(امروز) اين مسئوليت را احمد مدنی رسما بپذيرد و اين درحالی است كه هنوز مشخص نيست برای درون مرز هم سخنگوئی رسما اعلام خواهد شد يا خير و يا اگر انتخاب شود نام وی اعلام می شود يا نه.

در تركيب شورای جديد 25 نفره جبهه ملی نيروهای جوانی كه زير 40 سال دارند و اغلب از تحصيل كردگان اروپا و امريكا هستند نيز حضور يافتند و اين درحالی بود كه شركت كنندگان در كنگره بر ضرورت وسعت بخشيدن به حضور نيروهای جوان در تركيب رهبری جبهه پافشاری داشتند. با توجه به مصوبه كنگره مبنی بر حضور دو نماينده از ايالت های امريكا و دو نماينده از كشورهای اروپائی در شورای مركزی، عملا شمار اعضای شورای مركزی از امريكا بيش از اروپا خواهد بود.

(گزارش پايان كار كنگره را در شماره فردا بخوانيد.)

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی