ايران

پيك

                         

 

در اولين نشست شورای مركزی منتخب كنگره جبهه ملي

دريادار احمد مدني

دبيركل جبهه ملی ايران شد

شورای مركزی منتخب كنگره اخير جبهه ملی در كشور استكهلم، در اولين نشست خود كه پس از اين كنگره، ضمن جمعبندی نتايج حاصل از اين اجلاس، دكتر دريادار احمد مدنی را بعنوان دبيركل اين شورا انتخاب كرد. كانديدای ديگر اين سمت دكتر اميرابراهيمی از شخصيت های قديمی و شناخته شده جبهه ملی در خارج از كشور بود كه وی نيز از پيش اعلام كرده بود در صورت قبول كانديداتوری توسط دكتر مدنی او به نفع مدنی كنار خواهد رفت. به اين ترتيب دكتر مدنی باتفاق آراء به اين سمت برگزيده شد. تشكيل دو كميسيون ويژه زنان و جوانان ايران در جبهه ملی، از ديگر تصميمات مهم كنگره اخير بود. كنگره ضرورت يك همه پرسی ملی در ايران برای شركت مستقيم مردم در تعيين نوع حكومت در ايران با نظارت مستقيم سازمان ملل متحد را نيز تصويب كرد، همچنان كه يك منشورملی را بعنوان كارپايه كار سازمانی به تصويب رساند. تقويت و گسترش سايت خبري- تفسير جبهه ملی و همسوئی با فعاليت های جبهه ملی درون مرز نيز از جمله تصميمات ديگر كنگره بود. اين كنگره بمدت سه روز ادامه يافت.

دكتر دريادار احمد مدنی، از فرماندهان نيروی دريائی ايران در زمان شاه بود كه بدليل سابقه ارتباط با جبهه ملی و مليون ايران، با آنكه هيچ ارتباط سازمانی و فعاليت تشكيلاتی نداشت بدستور شاه زودتر از موعد بازنشسته شد. در سالهای پيش از انقلاب در دانشگاه زاهدان تدريس می كرد و پس از انقلاب در كابينه مهندس بازرگان مدتی وزير دفاع و سپس با توجه به موقعيت بسيار حساس خوزستان در آن سالها، استاندارتام الاختيار خوزستان شد. در اين سمت با امام جمعه خوزستان كه در كار اداره استان دخالت می كرد درگير شد و تا زمانی كه در اين سمت بود، مانع بزرگ اين دخالت ها در كار اداره استان بود. پس از كناره گيری مهندس بازرگان و اوج گيری اختلافات ميان اعضای شورای انقلاب با مهندس بازرگان از كار كناره گرفت و از ايران خارج شد. چند سالی در اروپا بود و سپس عازم امريكا شد كه همچنان مقيم آن كشور است.

كنگره جبهه ملی در نشست اخير خود ضرورت دو واحد بودن تشكيلات جبهه ملی در داخل و خارج از كشور را پذيرفت و آن را تائيد كرد. اين تصميم با توجه به شرايط و محدوديت های سياسی داخل كشور اتخاذ شد، در حاليكه از پيش تدارك ديده شده بود تا يكی از شخصيت های ملی داخل كشور بعنوان رهبر جبهه ملی انتخاب شود و يا دبيركل در از داخل كشور انتخاب شده و سخنگوی جبهه ملی در از خارج كشور. پرويز ورجاوند و مهندس اميرانتظام دو شخصيت جبهه ملی در داخل كشور بودند كه برای دبيركلی جبهه ملی در داخل كشور مورد نظر كنگره بود.

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی