ايران

پيك

                         

 

مصاحبه آيت الله منتظری :

روحانيت بايد صحنه حكومتی را ترك كند

انقلاب برای آزادی بود

نه حكومت روحانيون

  

يك روزنامه چاپ سوئيس بنام 'بيلر تاگبلات' متن مصاحبه ای را از آيت الله منتظری و به زبان آلمانی منتشر كرد. اين مصاحبه در شهر قم انجام شده و آيت الله نتظری در آن نقطه نظرات خود پيرامون نظام جمهوری اسلامی، اهداف منحرف شده انقلاب 57 و مقابله حكومت با آزادی ها را تشريح كرده است. آيت الله منتظری در اين مصاحبه با صراحت كامل اعلام می كند كه وظيفه روحانيت، برخلاف آنچه كه اكنون انجام می شود، حكومت نيست.

آيت الله منتظری كه اكنون 82 سال دارد و به نوشته خبرنگار روزنامه مذكور كه با وی در قم ملاقات كرده از سلامت و سرزندگی كافی برخوردار است، پيرامون مسائل عراق می گويد:

«اين كه رژيم ديكتاتوری صدام حسين در عراق سرنگون شد موجب خوشحالی ماست، اما اين بدان مفهوم نيست كه ما با يك ديكتاتوری جديد در يك كشور اسلامی كه از خارج تحميل می شود موافقت داشته باشيم.»

آيت الله منتظری در پاسخ به سئوالی پيرامون دخالت ارگان های نظامی و غير نظامی جمهوری اسلامی در امور عراق می گويد:

« از نظر من ايرانی ها می توانند به برادران عراقی خود كمك كنند، اما اين كمك هزگز نبايد جنبه دخالت در امور داخلی عراق را به خود بگيرد. اين مردم عراق هستند كه بايد سرنوشت خود را بدست خويش تعيين كنند و اين تعيين سرنوشت هم در نهايت می بايست با كمك سازمان ملل متحد و زير نظر اين سازمان صورت گيرد.»

آيت الله منتظری در باره ديكتاتوری مذهبی و اهداف انقلاب 57 گفت:

« مردم ايران عليه ديكتاتوری شاه قيام كردند، ما خودمان زندانی آن ديكتاتوری بوديم و آزادی نداشتيم. انقلاب 57 عليه اين ديكتاتوری بود اما به وعده های انقلاب عمل نشد. ديكتاتوری تحت هر نام و عنوانی محكوم است. نظام و حكومتی پايدار می ماند كه به مردم متكی باشد و مردم بايد آزادانه  در انتخابات شركت كنند و حتی در صورت ضرورت نظام دلخواهشان را دوباره انتخاب كنند. آقايان الان سال هاست كه مدام از اسلام، عدالت و مردم حرف می زنند، اما شما می بينيد كه همين مردم را دستگير می كنند و می برند زندان. تاسف بار است كه اين خلافكاری ها بنام اسلام انجام می شود، درحاليكه هيچ ارتباطی با اسلام ندارد.»

آيت الله منتظری در بخش ديگری از اين مصاحبه كه نكات تازه تری از آن را پس از ترجمه منتشر خواهيم كرد، پيرامون اشغال سفارت امريكا در ابتدای پيروزی انقلاب 57 گفت:

« اشغال سفارت آمريكا و به گروگان گرفتن كاركنان آن كه متاسفانه ۴۴۴ روز هم ادامه يافت يك اشتباه بود، حتی خطائی سنگين بود. اشغال سفارت به معنای تجاوز به خاك يك كشور است. من به سهم خود به اين دليل كه از اين اقدام حمايت كردم ابراز تاسف می كنم و آن را اشتباه اعلام می كنم.»

در بخش ديگری از اين مصاحبه، آيت الله منتظری يكبار ديگر مخالفت خود را با ولايت مطلقه فقيه اعلام داشت و گفت:

« ولايت مطلقه فقيه نادرست است و ما می بينيم كه چه عوارض و عواقب سنگينی را برای جامعه ما ببار آورده، چنانچه نه تنها به تقويت اسلام نيانجاميده بلكه باعث تضعيف آن هم شده است. از نظر من كه موافق استقلال حوزه های دينی و دولتی نشدن آنها هستم، يك مرجع دينی وظيفه اش اين است كه به مسائل مذهبی و فقهی مردم بپردازد. اداره امور سياسی و اقتصادی بايد به كارشناسان واگذار شود. نقش روحانيت يك نقش نظارتی بايد باشد نه حكومتی. كارشناسان بايد تصميم بگيرند نه روحانيون حاكم.»

آيت الله منتظری در باره فعاليت های هسته ای ايران نيز گفت:

« الان خيلی از كشورها سلاح اتمی دارند، از جمله اسرائيل، آمريكا و روسيه. من معتقدم سلاح اتمی در اختيار اين كشورها نيز نادرست است. سلاح اتمی بايد در سراسر دنيا برچيده شود. در عين حال ما حق داريم از انرژی اتمی استفاده كنيم و كسی نمی تواند مانع اين استفاده شود. آنچه كه ما با آن قويا مخالف هستيم كاربرد نظامی انرژی هسته ای است.»

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی