ايران

پيك

                         

 

راديو امريكا حساب خود را از بی بی سی

 و راديو فردا جدا كرد

تغيير لحن و سياست

وزارت خارجه و راديو امريكا

نسبت به مقاومت در برابرانتخابات فرمايشی درايران

جناح راست در هفته های اخير، خرسند از همسوئی راديوهای فارسی زبان امريكا، انگلستان و فردا با سيمای جمهوری اسلامی در تبليغ بی اعتنائی مردم نسبت به تحصن و نحوه انتخابات مجلس، آن را حمايت اروپا وامريكا از خود برای برپائی مجلس سلطنتی تبليغ كرده و مردم بشدت از اين امر عصبانی بودند.

سقوط شمار شنوندگان

دو راديو فارسی "بی بی سی" و "فردا"

 

سياست راديو صدای امريكا از شب گذشت (دوشنبه) نسبت به رويدادهای ايران تغيير كرد و زير فشار افكار عمومی و مقاومت مجلس در برابر انتخابات فرمايشی اين تغيير بصورت حمايت از خواست مردم برای انتخابات آزاد بروز كرد. اين درحالی است كه در هفته های اخير اين راديو همسو با راديو بی بی سی و راديو فردا پيوسته بر طبل بی اعتنائی مردم نسبت به تحصن مجلس می كوبيدند و عملا سياستی همسو با صدا و سيمای جمهوری اسلامی داشتند.

راديو امريكا در برنامه شب گذشته خود گفت:  وزارت خارجه امريكا به خواست مردم ايران برای انتخابات ازاد احترام گذاشته و بر آن تاكيد می ورزد.

راديو امريكا ادامه داد:

هرچند موضع گيری خبری دولت امريكا در مورد جريانات سياسی ايران محتاطانه می باشد ولی مقامات رسمی امريكا بادقت جريانات ايران را زير نظر دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امريكا ريچارد بوچر دريك بيان كلی در مورد حوادث اخير ايران چنين احضار نظر كرده است:

"ما هميشه پشتيبان انتخابات آزاد هستيم و مردم حق دارند خودشان دولت خود را انتخاب كنند و ما دولت ايران  را تشويق می كنيم كه به خواست مردم ايران و درخواست آنان برای يك انتخاب واقعی و آزاد احترام بگذارد"

بوچراضافه كرده است:  دولت امريكا در مورد وضعيت حقوق بشر وآزاديهای سياسی درايران را مورد توجه قرار می دهد و ناظر حوادث ايران است.

سقوط شمار شنوندگان دو

راديو فارسی "بی بی سی" و "فردا"

 

1- تحصن نمايندگان مجلس،

2- يورشی كه شورای نگهبان آورد تا زير پوشش يك انتخابات فرمايشی، سلطنت را در ايران احياء كند 

3- اخبار و مستنداتی كه پيرامون مذاكرات پنهان فرستادگان رهبر و جناح راست با امريكا و فرانسه (حتی اسرائيل از طريق تبادل زندانيان فلسطينی با اسرائيل) افشاء شد.

 

اين سه گروه خبری كه بازتاب وسيعی در جامعه ايران و  افكار عمومی جهان داشت، دركنار همه نتايجی كه تاكنون داشته، يك نتيجه جالب و قابل توجه نيز در داخل كشور داشته كه اشتباه است اگر به آن توجه نشده و بهای لازم بدان داده نشود. اين نتيجه آنست كه اعتبار دو راديوی پرشنونده در ايران، يعنی راديو بی بی سی (بخش فارسي) و راديو فردا به زبان فارسی لطمه ای جدی ديد. اخبار مربوط به سازش امريكا با جناح راست كه دراين روزها بسرعت برق و باد در سراسر كشور در جريان است، همزمان شد با همسوئی تبليغات اين دو راديو در باره بی فايده بودن تحصن، بی اعتنائی مردم به مجلس و حوادث آن و حتی تبليغ اميدواری به رفتار مناسب جناح راست با مردم پس از قبضه قدرت و مجلس!

از حسن روزگار اينكه سياست اين دو راديو بعنوان سخنگويان انگلستان وامريكا دراين هفته های اخير همسوئی كامل يافت با صدا وسيمای جمهوری اسلامی و مطالب منتشره در نشريات وابسته به جناح راست جمهوری اسلامی. اين تقارن- حتی اگر اتفاقی و از سر كم اطلاعی و كم خبری گزارشگران و تحليل كنندگان حوادث ايران در اين دو راديو بوده باشد، كه بعيد به نظر می رسد- عملا مردم را بيش از پيش به اين نتيجه رساند كه ظاهرا زير كاسه يك نيم كاسه ای بايد باشد كه اين دو راديو چنين آشكار همسو با روزنامه های جمهوری اسلامی، جام جم و حتی كيهان و از طرف ديگر با صدا و سيمای لاريجانی شده اند.

اين نيم كاسه از نظر مردم چيزی نيست جز وعده های جناح راست به امريكا و انگلستان برای جلب سكوت و موافقت آنها با برگزاری يك انتخابات فرمايشی و سلطنتی درايران. اين همان نكته ايست كه مردم نسبت به آن يقين حاصل كردند و بويژه با استعفای وسيع نمايندگان مجلس و بی پايه و اساس شدن اين شايعه كه "تحصن يك بازی حكومتی است" شك و ترديدها نسبت به برنامه های دو راديوی بی بی سی و فردا به يقين تبديل شد. اينكه آنها نيز وظيفه ايجاد ياس در مردم و جلوگيری از حمايت از تحصن نمايندگان را پی می گيرند و سبيلشان را جناح راست چرب كرده است.

افزايش آمار سايت های سياسی منتشر كننده اخبار تحصن و مجلس، گسترش بی سابقه استفاده از راديو مجلس برای آگاهی از آنچه در مجلس می گذرد و افرايش تيراژ روزنامه های طرفدار اصلاحات همگی نشان های فرو ريزی شمار شنوندگان دو راديوی مورد بحث است، اما جالب تر و قابل درنگ تر حاصل آن نظرسنجی است كه در اين روزها گفته می شود از سوی چند ارگان آمار گيری و نظرسنجی وابسته به دو جناح موافق و مخالف اصلاحات دراين زمينه صورت گرفته است. هر دو نظرسنجی و آمار گيری بر سقوط اعتبار اين دو راديو درافكار عمومی كشور حكايت دارد كه ما اميدواريم ارقام دقيق آن بزودی در روزنامه های طرفدار اصلاحات منتشر شود.

 

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی