ايران

پيك

                         

مصطفی تاج زاده:

هيچ دليلی برای جلوگيری از

برپائی مراسم 18 تير نمی بينم!

كسانی برای ديدن و پذيرفتن واقعيت جامعه خود را به خواب زده اند. دشمن را بزرگ نكنيد، مسئله سازی های خودتان برای مردم را بزرگ ببينيد!

آنروز كه مطبوعات معتبر و مفيد را فله ای تعطيل كردند و گفتند: ديديد اتفاقی نيفتاد! بايد به امروز كه سخنگوی مردم راديو امريكا و تلويزيون های لس آنجلس شده فكر می كردند. همچنان كه با بستن سايت های سياسی، سايت اينترنتی وزارت خارجه امريكا جايگزين آن ها شده است.

 

  

 

سيد مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مركزی جبهه مشاركت : تعطيلی روزنامه سلام و محاكمه مدير مسئول فرهيخته و بزرگوار آن حجت‌الاسلام والمسلمين موسوی خوئينی در حقيقت به جرم دفاع از قرائت مردم‌سالار از اسلام، انقلاب، امام و قانون اساسی و نيز دفاع از حقوق شهروندان، نه تنها نتايج مثبتی برای كشور و مردم نداشت، بلكه همان زمان اثبات شد كه تعطيلی فله‌ای روزنامه‌های اصلاح‌طلب به اتهام اشاعه بي‌بندوباری و بي‌دينی و ... واقعيت ندارد.

در هر حال امروز بهتر مي‌توان قضاوت كرد كه جای روزنامه‌های وزين و موثری همچون ”سلام“ و ”صبح امروز“ و ”جامعه“ را ”كيهان“ و ”رسالت“ گرفته‌اند يا رسانه‌های فارسی خارج از كشور. كسانی كه در آن روزها مي‌گفتند روزنامه‌ها را بستيم و هيچ اتفاقی نيفتاد، و غيرمستقيم سخن محمدرضا شاه را تكرار مي‌كردند كه جامعه ما ظرفيت دموكراسی ندارد، تا استبداد را توجيه كنند، ببينند كه نتيجه مقابله با دفتر تحكيم وحدت، احزاب و مطبوعات كشور چه بوده است و چه افراد، گروهها و رسانه‌هايی جايگزين آنها شده‌است.

عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در تحليلی از حادثه 18 تير 78، گفت: عده‌ای مي‌خواستند دو بال اصلی جنبش اصلاحی ملت ايران يعنی دانشگاه و مطبوعات را هم زمان قطع كنند، به اين اميد كه پرنده اصلاحات زمين‌گير شود.

اينان در كوتاه مدت و در عرصه سياسی به اهداف خود نرسيدند. مردم در 29 بهمن همان سال در انتخابات مجلس ششم حماسه ديگری خلق كردند كه هوش از سر بسياری ربود. اما در برخی زمينه‌ها كشور و مردم هزينه‌هايی پرداخت كردند. مثلا ما شاهد افزايش فرار مغزها و سرمايه‌ها، از بين رفتن صراحت‌ها و شفافيت‌ها، فاصله گرفتن نسل جوان و فرهيخته‌ از حكومت، نگاه قشرهايی به خارج، دلسردی و تضعيف روحيه مديران و راديكال شدن ادبيات و مطالبات دانشگاهی و دانشجويان و ... بوديم و بخشی از آثار آنان را در روزهای اخير مشاهده كرديم. منظورم ناآرامی های اخير در تهران و برخی شهرستانهاست.

همان تفكری كه تداوم جمهوری اسلامی را بر اساس ترس مردم ممكن مي‌داند نه برمبنای جلب رضايت و اقناع شهروندان و دفاع از انتخابات آزاد، تصور مي‌كند اگر هر چهارسال يكبار دانشجويان سركوب شوند، كشور دوران آرام‌بخشی را پشت سر خواهد گذاشت، غافل از آنكه اين روش روز به روز ميزان مشروعيت نظام را كاهش مي‌دهد و بزرگترين سرمايه انقلاب و امام، يعنی اعتماد مردم را هرز مي‌برد و كشور را در برابر تهديدات بيگانه بي‌پناه مي‌گذارد.

اصلاح‌طلبان با خشن شدن فضا و اعمال خشونت به طور كلی مخالفند، همچنان كه با سركوب دانشجويان و نيز با براندازی مخالفند. اكثريت مردم نيز ضمن اينكه خواهان اصلاحات اساسی هستند، اما با شورش و ناامنی و خشونت موافق نيستند و ترجيح مي‌دهند اصلاحات در نظام موجود و به صورت مسالمت‌آميز و قانونی صورت پذيرد.

وی با اشاره به تاثير دانشجويان در اصلاحات گفت: دانشجويان ما مي‌توانند پيشتاز اين حركت اصلاحی باشند و بسياری از آنان نيز چنين هستند. در عين حال همه بايد توجه كنيم ملت ما صغير نيست كه به قيم داخلی يا خارجی نياز داشته باشد. همچنان كه دوره ترور و خشونت ورزی را پشت‌سر گذاشته است. مردم ما عميقا اصلاح‌طلبند، با اينكه به اصلاح‌طلبان انتقادهای جدی دارند، اما آرمان و روش‌های اصلاحی را به هر بديل ديگری ترجيح مي‌دهند.

من مانند اكثر قريب به اتفاق مردم فكر مي‌كنم كه گروه های فشار از مركز خاصی فرماندهی، سازماندهی و حمايت مالی و سياسی و لجستيكی مي‌شوند. بنابراين از محاكمه و محكوميت قضايی آنان نااميدم. به علاوه بر اين باورم كه با اقدامات بي‌رحمانه اين عده كه حاضر نيستند در ميدان منطق و گفت‌وگو با منتقدان و مخالفان خود مواجه شوند، رشد هرگونه انديشه و روشی در دانشجويان و جوانان دور از انتظار نيست.

تاج‌زاده درباره نظر عده‌ای كه حوادث اخير را به خارجيان نسبت مي‌دهند، گفت: چهار سال قبل كه اين ادعا مطرح شد، چيزی اثبات نشد. تصور مي‌كنم اين بار نيز چنين باشد. در هر حال برای آگاهان، ماهيت مساله روشن بوده و هست. اما كسانی كه خود را به خواب زده‌اند،(رجوع كنيد به سخنرانی هاشمی رفسنجانی در همين شماره پيك) بدانند كه با تبليغات غلط، جز آنكه قدرت خارجيان را در كشور بزرگ جلوه مي‌دهند و همبستگی قشرهايی از مردم را با آنان برمي‌انگيزند، نتيجه ديگری نمي‌گيرند.
ما مخالفت هرگونه اقدام غيرقانونی و خشن هستيم زيرا علاوه بر تضييع حقوق عده‌ای و وارد آمدن خسارت به عده‌ای ديگر، اين روش‌ها مقدمه استقرار استبداد است.

بنابراين ضمن تاكيد برحق اعتراض قانونی آحاد مردم، عرض مي‌كنم همه شهروندان، چه دانشجو،‌ چه غير آن لازم است از هر اقدام خلاف قانون خودداری كنند؛ زيرا نتايج آنها به نفع كشور، مردم و خودشان نيست.

همه بايد به ياد داشته باشيم كه مافيای قدرت و ثروت از حركت‌های غيرقانونی ارتزاق و اقدامات خود را توجيه مي‌كند. در مقابل قادر به مقابله رفتار قانونی، ولو با شعارها و بيانيه‌ها و خواست‌های راديكال نيست.
 يك ميليون‌ونيم دانشجو داريم كه مديريت كشور در آينده به آنان واگذار خواهد شد، بي‌توجهی به مطالبات آنان مشكلات جدی برای حال و آينده جمهوری اسلامی ايجاد خواهد كرد.حتی ممكن است خدای ناكرده دانشگاهيان را از حاميان نظام به مخالفان آن تبديل كند.

اگر عده‌ای فكر مي‌كنند اعتراض اصلی آنان متوجه مجلس يا دولت است، مي‌توان از دانشجويان همه‌پرسی كرد تا اعتراض اصلی آنان روشن شود كه مثلا آيا متوجه روش‌های فاشيستی و غيرقانونی است يا به مجلس معترضند.
تاج‌زاده با بيان اين‌كه به علاوه اگر اعتراض دانشجويان متوجه دولت و مجلس باشد كه نياز به سركوب توسط گروههای فشار و بگير و ببند ندارند! تشويق هم مي‌شوند. همچنان كه برای استاد مصباح همه رقم امكانات فراهم شده است تا هر طور كه مي‌خواهد به اكثريت مردم و به منتخبان آنان و به اصلاحات بتازد، برای آنان نيز فرصت كافی فراهم مي‌كردند. باز هم تاكيد مي‌كنم راه صحيح مساله برقراری ارتباط صميمانه با دانشجويان و گفت‌وگو و همدلی با دانشگاهيان و پاسخگويی به مطالبات برحق آنان است.

عملكرد دستگاه قضايی در فاجعه تهاجم به كوی دانشگاه تهران متأسفانه به گونه‌ای بود كه اين ماجرا را به پای نظام نوشت، چون تا كنون هيچ كس را برای ارتكاب آن مجازات نكرده است. حساسيت منفی مسئولان در مورد بزرگداشت سالگرد 18 تير ماه نيز اين مساله را تشديد مي‌كند.

معاون سابق وزارت كشور در پايان تصريح كرد: در هر حال دليل نداريم مانع برپايی مراسم قانونی، آزاد و با مسئوليت‌پذيری انجمن‌های دانشجويی در اين زمينه شويم. بهتر است آن مراسم را به رسميت بشناسيم و امنيتش را تأمين كنيم. اعتماد به دانشگاهيان و تشويق آنان به حركت‌های قانونی، بسيار بهتر از بي‌پاسخ گذاشتن خواست‌هايشان يا سركوب آنان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی