ايران

پيك

                         

 

بنا برخواست معاون پرقدرت رياست جمهوری امريكا

سفر نخست وزير تركيه به ايران لغو شد!

 

روزنامه البيان چاپ كويت از لغو سفر نخست وزير تركيه به ايران خبرداد. اين روزنامه فاش ساخت كه ديك چينی معاون پرقدرت رياست جمهوری امريكا كه گفته می شود نقش اصلی را در كاخ سفيد او برعهده دارد، در يك تماس تلفنی با تركيه از نخست وزير اين كشور خواسته است سفر خود به ايران را لغو كند. ديگ چينی دليل اين خواست امريكا را اوضاع بحرانی و نابسامات ايران اعلام داشته، كه اين به معنای بيهوده و بی آينده بودن هر نوع توافق و قراردادی با جمهوری اسلامی است.

اين خواست ديك چينی را نخست وزير تركيه پذيرفته و بموجب گزارش البيان جمهوری اسلامی نيز در جريان آن قرار گرفته است. دولت تركيه با اعزام 10 هزار نيروی نظامی به عراق و دريافت يك وام 5ر8 ميليارد دلاری از امريكا و همچنين تصويب برخی اصلاحات سياسی در پارلمان اين كشور خود را آماده پيوستن به اتحاديه اروپا می كند. تصميم به لغو سفر به ايران از سوی نخست وزير تركيه می تواند نوعی همسوئی با كشورهای اروپائی نيز باشد كه در هفته های اخير و بر سر مسائل اتمی ايران بسرعت با سياست های امريكا عليه ايران همسو شده اند.

درعين حال خبرگزاری كار ايران "ايلنا" نيز گزارش داد كه محمد خاتمی رئيس جمهور ايران نيز در اعتراض به لغو سفر نخست وزير تركيه به ايران، به آن كشور اطلاع داده است كه دراينصور او نيز سفر خود به تركيه را لغو می كند.

نخست وزير تركيه قرار بود تا پايان اين ماه عازم ايران شود. همچنين برخی روزنامه های تركيه نيز خبر لغو سفر نخست وزير تركيه به ايران را تائيد كرده ونوشتند: "ديك چنی" معاون رييس جمهور آمريكا از طريق سفير آمريكا در آنكارا به اردوغان تاكيد كرد كه سفر وی به ايران در چنين مراحل حساسی مناسب نيست. بدنبال همين تماس، وزير خارجه تركيه اعلام داشت كه سفر نخست وزير اين كشور به ايران در حال حال مناسب نيست.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی