ايران

پيك

                         

استمداد رئيس مجلس از خبرگان اوليه قانون اساسی:

تكليف شورای نگهبان را

با شهادت خود روشن كنيد!

جمعی از باقی ماندگان مجلس خبرگان قانون اساسی كه در قيد،

حيات اند مرجعيت و اعلميت بر 6 فقيه كنونی شورای نگهبان دارند!

 

 

حجت السلام مهدی كروبی، روزگذشته پس از دريافت استعفانامه نماينده مجلس، استعفای اصلاح طلبان مجلس را برای مسوولان و دلسوزان نظام قابل تاثر و تاسف دانست و گفت: از اعضای شورای خبرگان قانون اساسی كه در قيد حيات هستند كه جمعی از آنها در مقام مرجعيت و از چهره‌‏های روشنفكر هستند, می خواهم كه شهادت دهند آيا در تصويب قانون اساسی منظورشان از نظارت بر انتخابات دو مرحله ای شدن انتخابات بوده كه در شرايط فعلی رخ داده است.

ما از خبرگان قانون اساسی مي‌‏خواهيم تا شهادت دهند كه منظورشان از اين نظارت چه بوده, ما در روز قيامت گريبان آنها را می گيريم, اگر نگويند كه آيا اين نظارت شورای نگهبان در خصوص كانديداها به همان صورتی است كه شما تصويب كرديد.
اينكه از 7 هزار كانديدا حدود 40 درصد را رد صلاحيت كنند و به حيثيت آنها لطمه وارد كنند, اين روند مورد نظر خبرگان قانون اساسی بوده كه انتخابات دو مرحله شود.
وقتی افراد صالح نمی توانند به تشخيص شورای نگهبان به مجلس راه يابند, به معنای عبور از دو فيلتر است و آيا واقعا كانديداها بايد اول از فيلتر شورای نگهبان بگذرند و بعد مردم آنها را انتخاب كنند.

‌‏شورای نگهبان, مراجع تقليد, روحانيون, روشنفكران, اصول گرايان, محافظه كاران و اصلاح طلبان شماها بايد به اساس انقلاب به اساس كشور و به آنجا كه مانع از تشكيل يك انتخابات و مجلس آزاد می شود, بيانديشد.

اين مجلس عمرش در 6 خرداد تمام می شود و آقايان بايد به آنجا كه مجلس آزاد را به وجود می آورد, بينديشند.

اعضای خبرگان قانون اساسی بارها گفته‌‏اند, ما وقتی قانون اساسی را تصويب می كرديم برای جلوگيری از دخالت های احتمالی مسوولان آينده در تشكيل يك مجلس فرمايشی امر نظارت را درخصوص تشكيل نهاد مقدس و ارزشمند مجلس برگزيديم.
 ‌‏لذا خبرگان قانون اساسی نظارت بر انتخابات را به عهده نهادی گذاشتند كه 6 حقوقدانش از دو قوه قضاييه و مجلس عبور می كند و شش فقيه اين نهاد توسط عالی ترين مقام كشور "رهبر" منصوب می شود.

طی اين 14 و 15 سال تنش های بسياری داشتيم كه گذشته از تبعات ديني, سياسی و فرهنگی حوادث گوناگونی در حوزه نظارت بر انتخابات به وجود آورده است.
 امام راحل اعتقاد داشت كه انتخاب مجلس آزاد است و خود مردم در آن نظارت می كنند و در واقع امام خمينی سخنش اين است كه بهترين راه تعيين صلاحيت نمايندگان مجلس مردم هستند.

آقای جنتی مي‌‏گويد اگر كسی نماز خواند به حج رفت و مسلمان بود اما كلاهبرداری كرد، التزام عملی به اسلام ندارد. درست، ولی اگر كسی فرايض دينی را انجام داد و حق مردم را تضييع نكرد آيا التزام عملی به اسلام دارد؟ ( نمايندگان همگی با تشويق از صحبتهای كروبی حمايت كردند)

‌‏اگر شما نماينده 4 دوره مجلس، خانم رجايی را رد صلاحيت كرده‌‏ايد چه استقلالی و چه حرمتی مي‌‏ماند؟ ما چطور مي‌‏توانيم در مجلس بمانيم و مجلس را اداره كنيم؟ 12 سال پيش در مجلس چهارم 40 نفر را قلع و قمع كردند كه تبعاتش را ديديم و كشور تبعات آن را پس داد.

‌‏امام درصحبتهای خود فرموده‌‏اند انتخابات در زمان پهلوی طوری بود كه مي‌‏گفتند روحانيون در سياست دخالت نكنند حالا به گونه‌‏ای عمل نكنيد كه بگويند سياست در دست 500 نفر از مجتهدين است.

امام فرمودند با 500 نفر نبايد تصميم گرفت، نبايد بگويند سياست حق مجتهدين است.
 امام كجاست كه ببيند 500 نفر نيست امروز 6 نفر دخالت مي‌‏كنند و تصميم مي‌‏گيرند.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی