پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته

آرشيو هفتگی

در رابطه با پيک هفته


روی جلد مجله نگین
تهران - مرداد ماه 1350
در بحبوحه محاکمه آنجلا دیویس

 

جرج حکسون دوست آنجلا
که در زندان به قتل رسید

 
 
 

 

 
 

 


آنجلا دیویس
حجتیه می گفت "
فاسد" است
 

تيرماه سال 1359. عده ای كه هنوز نام انصار بر خود نگذاشته اند با قمه و چاقو و شعار "حزب فقط حزب الله " به ساختمانی مقابل دانشگاه تهران در خيابان شانزده آذر حمله كرده، در و پيكر آن را خرد می كنند. آنجا دفتر حزب توده ايران بود. از آن جز تعدادی خودكار و دفتر و ميز صندلی چوبی قديمی و نيمه شكسته غنيمتی بدست نياوردند. در عوض "سند فساد" را یافتند. پوسترهايی از يك زن سياه پوست آمريكايی با موهای وزی و پف كرده از پنجره ها برسر دست گرفته شده، بعنوان نشان بی دينی و فساد ساكنان اين خانه پاره پاره می شد و بر كف خيابان و صورت رهگذران می ريخت.
اين ساختمان اكنون دفتر بنياد قران است. صدايی اگر از آن بيرون آيد صدای سرود و آهنگ زندگی نيست، صدای نوحه و گريه و نماز جمعه و نوار درس فقه و خارج فلان يا بهمان آيت الله و حجت اسلام است. جای عكس زن جوان سياه پوست را عكسهای آيت الله مكارم شيرازی گرفته. همان آيت اللهی كه در سال 1358 برای اولين بار لقب " ديكتاتور نعلين" را به آقای خمينی داد بدين دليل كه حكومت او اموال و املاك سران رژيم گذشته را "غصب" كرده است. او الان مرجع تقليد عسگراولادی و روزنامه رسالت شده، نه نگران " ديكتاتوری نعلين" است و نه ناراحت از اينكه عكسش بر در و ديوار اين ساختمان "غصبی” است.
در پشت دیوار این بنیاد قرآن ها پس از بیست سال نسلی رشد کرد که نه توانستند آن را قرآن خوان و نوحه گو کنند و نه اجازه دادند که با مبارزه و فرهنگ زنده و مترقی ایران و جهان آشنا شود.

 

   

در سپيده دم 26 ژانويه 1944 در شهر بيرمنگام ايالت الابامای آمريكا انجلا نخستين فرزند خانواده ديويس متولد شد. پدر و مادر او هر دو آموزگار و از مبارزان حقوق مدنی سياهان بودند.
بيرمنگام شهری بود كه نژادپرستی در آن بيداد می كرد. آنجلا در پانزده سالگی بيرمنگام را ترك كرد و تحصيلاتش را در دبيرستان اليزابت ايروين نيويورك ادامه داد. دو سال بعد در رشته زبان فرانسه وارد دانشگاه شد و در سال 1963 بعنوان بخشی از دوره تحصيلات دانشگاهی خود به پاريس رفت و در آنجا با انقلابيون الجزايری كه در پاريس فعاليت ميكردند آشنا شد. در بازگشت به امريكا تحصيلات در رشته فلسفه را آغاز كرد و در كلاسهای هربرت ماركوزه فيلسوف ماركسيست شركت نمود.
با پايان تحصيلات دانشگاهی با كمك ماركوزه به آلمان غربی رفت و تحصيلات خود را در " انستيتوی پژوهشهای اجتماعی فرانكفورت" ادامه داد. در آلمان با جنبش دانشجويی چپگرای ان كشور از نزديك آشنا شد.

 

 

در سال 1967 آنجلا به آمريكا بازگشت و دوره تز دكترای خود را زير نظر ماركوزه آغاز كرد. سال بعد به حزب كمونيست آمريكا پيوست و در بخش سياهان اين حزب كه به "كلوپ چه - لومومبا" شهرت داشت به فعاليت پرداخت. وی اعتقاد پيدا كرده بود كه آزادی خلق سياه بدون برچيده شدن نظم سرمايه داری ممكن نيست.
در ايالات متحده عضويت در حزب كمونيست آمريكا ظاهرا آزاد اما بطور غيررسمی ممنوع بود. در سال 1969 آنجلا ديويس كه بعنوان دستيار در دانشگاه تدريس ميكرد بدليل عضويتش در حزب از دانشگاه اخراج می شود. اما بدليل موقعيت حرفه ای علمی و  زير فشار اساتيد و دانشجويان چندی بعد به كار باز گردانده ميشود.

 


سال بعد مجددا اما اين بار به بهانه پشتيبانی او از "برادران سولداد" كه متهم كشتن يك نگهبان زندان بودند از دانشگاه اخراج ميشود. رنالد ريگان فرماندار وقت كاليفرنيا و رييس جمهور بعدی آمريكا در همان زمان قسم ميخورد كه اجازه نخواهد داد آنجلا ديويس در هيچ دانشگاهی تدريس كند. آنجلا ديوس از نظر مقامات آمريكا چهار جرم بزرگ مرتكب شده بود: اول اينكه سياه بود، دوم زن بود، سوم عضو حزب كمونيست شده بود و چهارم اينكه يك زن سياه كمونيست توانسته به مقام استادی در دانشگاه نزديك شود. مقامات امنيتی آمريكا تصميم به حذف او می گيرند.
در همين زمان يعنی در  اوت 1970 تلاش جاناتان جكسون برای آزادی برادرش جرج جكسون كه جزو گروه برادران سولداد بود ناكام ميماند. بدنبال اين حادثه در 11 اوت پليس فدرال امريكا اف. بی . آی از اين فرصت استفاده كرده حكم بازداشت آنجلا يويس را صادر می كند و او را در فهرست ده تنی قرار ميدهد كه پليس بيش از همه در جستجوی آنان است. اف بی ای مدعی شد كه اسلحه جاناتان توسط آنجلا تهيه شده و بدين عنوان او را به قتل، آدم ربايی و شراكت در اين عمليات متهم می كند.

 

برگه جستجوی آنجلا دیویس که پلیس آمریکا

درسراسر آن کشور توزیع کرده بود


روز 13 اكتبر آنجلا ديويس در نيويورك دستگير می شود. و بدنبال آن يك موج عظيم جهانی تحت عنوان " آزادی آنجلا" به راه می افتد. در نتيجه اين موج دادگاه او به يكی از مشهورترين دادگاههای تاريخ ايالات متحده و حتی جهان تبديل می شود. در 27 فوريه 1972 زير فشار تظاهرات دانشجويی و اعتراضات روشنفكران جهان و در شرايطی كه هيچگونه مدركی عليه آنجلا ديويس وجود نداشت، وی پس از گذاراندن هيجده ماه از زندان آزاد ميشود. اما جرج جكسون نويسنده سياه پوست و عضو گروه پلنگان سياه در زندان به طرزی فجيع كشته می شود.

 

در دادگاه

 


آنجلا ديويس پس از آزادی " اتحاد ملی عليه نزادپرستی و سركوب سياسی” را پايه گذاری می كند، سازمانی كه امروز هم به فعاليت خود ادامه می دهد. ريگان نمی تواند به قسمش عمل كند و انجلا كه اكنون همه جهان او را ميشناسند مجددا در دانشگاهی در كاليفرنيا مشغول به كار ميشود و تا به امروز در همه پنجاه ايالت آمريكا و همچنين در آفريقا، اروپا، كشورهای كاراييب و اتحاد شوروی سابق تدريس كرده است. وی همچنين مولف كتاب " زندگی آنجلا" است كه به فارسی نيز ترجمه شده، اما هنوز جزو كتابهای ممنوع تلقی ميشود. " زن، نژاد و طبقه"، " زن، فرهنگ و سياست"، " اگر آنان صبح بيايند: صدای مقاومت" از آثار ديگر اوست. از آنجلا ديويس همچنين بررسی هايی در مورد موسيقی سياهان آمريكا منتشر شده است.
انجلا ديويس امروز نيز يكی از فعالترين زنان سياه پوست آمريكايی است و در همه جا برای حقوق مدنی سياهان، زنان و همه انسانها مبارزه می كند. آخرين تلاشهای او مبارزه برعليه جنگ در افغانستان و عراق است.

 

 

در تظاهرات برضد جنگ آمریکا در عراق

همراه با سوزان ساراندن بازیگر آمریکایی