پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته
 

ديوار

   
آجري ديگر در ديوار


 
 
 
 
 

 

 

 
 

 

 

 


برای شنيدن موسيقی شما به برنامه
ريل پلير نياز داريد. اين برنامه را با
کليک بر روی نشان ان در زير تهيه کنيد


 


" ديوار"
اعتراض به جنگ و سانسور

                                                          بهنام زندی            

   


 

راجر واترز بنيانگذار گروه پينك فلويد آلبوم " ديوار" را در سال 1977 ساخت. اين آلبوم كه داستان زندگي شخصي او و در اعتراض به سانسور و جنگ و فجايع كره و ويتنام و ... است به همراه ديويد گيلمور، ريچارد رايت و نيك ميسون اجرا شد. در اين اجرا واترز براي اولين بار موزيك، نمايش، فيلم و كارتون را همگي با هم به روي صحنه آورد. اين كنسرت عظيم و بيادماندني اولين بار در سال 1980 در استاديوم ويمبلدون لندن اجرا شد. 2 سال بعد آلن پاركر فيلمساز و كارگردان بزرگ سينما فيلم "ديوار" را بدون كلام و تنها با اجراي آهنگ‌ها و گذاشتن تصوير ساخت. بازي بات گلدوف در اين كار از جمله نقش هاي فراموش نشدني اوست. بعدها راجر واترز از پينك فلويد جدا شد و مستقلا فعاليت كرد.

در سالروز ويران شدن ديوار برلين در 1991 واترز به همراه عده بسيار زيادي از معروفترين خوانندگان دوران از جمله بريان آدامز، جو كوكر و سيندي لوپر ... "ديوار" را در برلين به روي صحنه آورد. بعدا تلاش شد آن اهنگ "ديوار" به اين ديوار برلين وصل شود و در واقع بنوعي مصادره شود.

نابغه موسيقي پاپ راجر واترز در تمام سالهاي جدايي از پينك فلويد ساكت نماند و همچنان اعتراض به سياستهاي مداخله جويانه آمريكا و بريتانيا را ادامه داد. آلبوم هاي خدا چه مي خواهد، فينال كات ، هيچيق كينگ از اين جمله اند.

( آهنگ "ديوار" قبلا در شماره 10 پيك پخش شده كه بر روي آرشيو موجود است و مجددا مي‌توانيد دو روايت آن را در همين صحفه گوش دهيد)