ايران

پيك

                         
 

28 مرداد

سالروز کودتائی که

خجالت کشیدند از آن یاد کنند!

امروز 29 و دیروز28 مرداد بود. یعنی همان روزی که امریکا وانگلیس متحدا به یاری سلطنت مطلقه آمده و علیه دولت ملی مصدق کودتا کردند. با این کودتا استبداد سلطنتی برای نزدیک به 25 سال دیگر درایران بیمه شد و شاه توانست خودکامگی خود بصورت متمرکز ساختن تمام امور کشور در دربار و دردست نالایق و خونریز خود متمرکز سازد. انقلاب 57 بساط این دیکتاتوری و استبداد را جمع کرد، گرچه برای سالهائی کوتاه، چرا که طرفداران استبداد و غارت کشور توانستند پس از آزمایش کردن راه های مختلف، از جمله کودتاهائی که از خارج هدایت میشد( طبس، نوژه...) تحمیل جنگ به ایران( حمله ارتش صدام و توطئه خانمان برانداز ادامه جنگ) سازماندهی بزرگترین موج ترور و اعدام، جنایتکارانه ترین موج اعدام های سیاسی در زندان های ایران و سرانجام تغییر قانون اساسی و گنجاندن ولایت مطلقه درآن، عملا سیستم و نظام سلطنتی را به ایران برگردانند. این سلطنت نوین و دیکتاتوری بیرون آمده از دل آن شکل و شمایل مذهبی به خود گرفت و تمایز عمده تفاوت سلطنت و ولایت شد. از دل این سلطنت نوین سرکوب کلیه احزاب سیاسی، بی سابقه ترین فقر و فحشاء و بی قانونی در کشور بیرون آمد و تا لحظه ای که درآنیم، مجلس "آقا فرموده" ای مانند مجالس "شاه" فرموده دوران پیش از انقلاب را به مردم تحمیل کردند. آنها که ولایت مطلقه را جایگزین سلطنت مطلقه کرده اند، امروز آگاهی کامل دارند که این ولایت مطلقه هیچ چاره ای جز ادامه راه و تبدیل ایران- مانند دوران شاه-  به حیاط خلوت امریکا در منطقه نخواهد داشت و یا اگر در نیمه راه، به هر دلیل بازماند الترناتیوی جز سلطنت قبلی از خود باقی نگذاشته باشد. یعنی همان روندی که با سرکوب های سیاسی و بستن کامل فضای و دامن زدن بازهم بیشتر به خشم و نفرت مردم از حاکمیت طی می شود و ای بسا که جنگی ویرانگر را هم روی دست ملت گذاشته و سپس جای خویش را به آن سلطنت سرنگون شده بدهند.

دیروز 28 مرداد بود و مجلس و دولت جلسه مشترک داشتند. مجلسی که با کودتا علیه مردم تشکیل شده و در باره هر حادثه ای در لبنان و سودان و عراق و کابل و یا هر مرگ و تروری که به خودی های خود مربوط باشد داد سخن میدهد و از آنها یاد می کند، فراموش کرد دیروز، سالروز ننگین ترین کودتای امریکا، انگلیس و دربار شاهنشاهی علیه آزادی و اراده یک ملت برای آزاد زیستن است. همان ها که این روزها مقابل سفارت انگلیس شعبده بازی در می آورند تا به سود مقتدا صدر امتیاز بگیرند، یادشان رفت سالروز کودتای انگلیسی- امریکائی است. براستی هم باید فراموش می کردند. آنها که با کودتا علیه جنبش اصلاحات به مجلس برده شده اند و خود در خیابان ها، در دانشگاه ها، در حمله به خوابگاه دانشجویان، در مقابل سفارت انگلیس و در آدم ربائی و ترور( نگاه کنید به ربوده شدن سرتیپ افشارطوس رئیس شهربانی مصدق و کشتن او، نگاه کنید به ترور دکترفاطمی وزیر خارجه دولت مصدق توسط عبدخدائی دبیرکل کنونی فدائیان اسلام درایران و...) چگونه می توانند کودتا را محکوم کنند. آن که رطب خورده و مجلس فرمایشی را فرمان داده چگونه می توانست قربانیان، زندانیان، خانواده بازماندگان آن کودتا را در بیت خود جمع کند و در آن راجع به محکومیت کودتای 28 مرداد سخن بگوید؟ امام جمعه ای که از سازماندهندگان کودتا علیه جنبش اصلاحات است، چگونه می تواند در محکومیت کودتای 28 مرداد سخن بگوید؟ تلویزیونی که ابزار کودتا علیه آزادی و جمهوری و استقلال کشورشده، چگونه می توانست برنامه ای در محکومیت کودتا داشته باشد؟

مگر کودتا می تواند علیه کودتا سخن بگوید و آن را محکوم کند؟ حیرت آوراست که در دیدار هیات دولت با نمایندگان مجلس، وزیری هم لب به سخن نگشود و به مجلس نشینان  و هیات رئیسه کودتاچی آن یادآوری نکرد که : آقایان، امروز سالروز 28 مرداد است!

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی