ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  انتخابات آزاد و سازش نکردن با حکومت
سخنرانی علی افشاری و اکبر عطری
در نشست ویژه مجلس سنای امریکا
 
 
 
 

 

نشست "افق‌های دمکراسی در ایران" در مجلس سنای آمریکا ، با حضور شماری از اعضای کنگره از جمله سناتور جمهوریخواه ریک سنتروم" و با حضور تعدادی از فعالان سیاسی ایرانی برگزار شد.

علی افشاری و اکبر عطری، دو تن از رهبران سابق دفتر تحکیم وحدت دانشجوئی و جنبش دانشجویی ایران در سال‌های گذشته نیز دراین نشست حضور یافتند.

علاوه بر علی افشاری و اکبرعطری، از خانم حقيقت جو نماینده دانشجویان در مجلس ششم نیز که برای طی یک دوره تخصصی در امریکا بسر می‌برد، برای شرکت دراین نشست دعوت شده بود، که وی این دعوت را رد و در آن شرکت نکرد.

خبر این دعوت و همایش، برای اولین بار در پیک نت منتشر شد و متعاقب انتشار این خبر، رد این دعوتنامه و عدم حضور خانم حقيقت جو در همایش نیز که به نقل از پیامی که برای پیک نت ارسال شده بود در پیک هفته منتشر شد.

در این جلسه، سناتور "سنتروم" خبر از تقدیم طرح حمایت از دمکراسی در ایران به مجلس سنا داد و گفت که در حال حاضر ۴۴ نفر از لایحه یاد شده حمایت می‌کنند، درحالیکه ما نیاز به حداقل ۵۰ نفر داریم. او از شرکت کنندگان همایش خواست تا با اعضای سنا درباره این طرح  صحبت کنید.

علی افشاری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که چند ماه پیش ایران را ترک کرده، در صحبت‌های خود خواستار حمایت عملی جامعه جهانی از "مطالبات دمکراسی خواهی مردم ایران" در قالب مشی مسالمت آمیز برای برگزاری یک انتخابات آزاد شد.

افشاری گفت:جامعه بین المللی می‌تواند از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد مردم ایران را  در دستیابی به حکومتی دمکراتیک و مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر یاری کند.

افشاری به کشورهای جهان نسبت به هر گونه سازش و کسب امتیازهای مقطعی از حکومت ایران هشدار داد و گفت که چنین امری به جمهوری اسلامی امکان سرکوب بیشتر مردم را می‌دهد و در بلند مدت تهدیدهای بیشتری را متوجه جامعه جهانی می‌کند.

درعین حال حمله نظامی حتی به طور محدود آن نمی تواند پاسخگوی نگرانی جامعه جهانی از برنامه‌های اتمی ایران باشد، زیرا حکومت ایران از جنگ استقبال می‌کند و قربانی اصلی چنین حمله ای مردم ایران و جنبش دمکراسی خواهی آنها خواهد بود.

اکبر عطری، عضو دیگر و سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت نیز که سه سال پیش از ایران خارج شده دراین همایش گفت:

جنبش دانشجویی پروژه اصلاحات در درون حکومت و با استفاده از ابزارهای آن را تمام شده تلقی کرده و با تاکید بر انحراف اصلاحات از مسیر اصلی خود که محدود کردن اختیارات فرا قانونی ولایت فقیه بود با شعار دمکراسی و حقوق بشر پرچمدار طرح اصلاح ساختار و تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی شد. اروپا و آمریکا نباید به دنبال راه حلی باشند که فقط مشکل خود را با جمهوری اسلامی حل کنند.

( نخستین گزارش پیک نت درباره این همایش را اینجا ببینید! http://www.peiknet.com/1384/01esfand/061284/index06.htm )