ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سردرگمی در ‌کلاف به هم پیچیده اتمی
لاریجانی: غنی سازی را متوقف نمی ‌کنیم
وزیرخارجه: میخواهیم با اروپائی‌ها گفتگو ‌کنیم
معاون لاریجانی: اروپا را سهیم می‌‌کنیم

 

 
 
 
 

اینترف‌کس از مس‌کو گزارش ‌کوتاه و ‌کم اهمیتی از سفر شتابزده دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به مسكو منتشر ‌کرد.

اخبار و گزارش‌های این نوع سفر‌ها و مصاحبه‌های لاریجانی از این نظر بازتاب چندانی در مطبوعات و رسانه‌های خارجی ندارد ‌که جز مشتی حرف‌های ت‌کراری و حاشیه ای در آنها مطرح نمی شود. حرف زیاد و در حد پرحرفی است، اما محتوائی برای جلب توجه ندارد و مطبوعات و رسانه‌های غربی نیز بر خلاف سیمای جمهوری اسلامی ‌که می‌توان دو ساعت در آن نشست و هرچه خواست گفت، به مقام و موقعیت افراد ‌کمتر از محتوای حرفی ‌که می‌زنند و خبری ‌که دارند اهمیت می‌دهند.

بعنوان نمونه این جمله علی لاریجانی را ‌که خبرگزاری ایسنا مخابره ‌کرده بخوانید:

"ف‌کر می‌‌کنم ‌که مذا‌کره‌های سیاسی این موضوع را ماهیتا در مسیری عاقلانه‌تر قرار می‌دهد."

این نوع سخنان هیچ نوع بار اطلاع رسانی ندارند و انع‌کاسی هم در خارج از ‌کشور نمی توانند داشته باشند.

علی لاریجانی در همین سفر تعلق غنی سازی را ‌که خواست مس‌کو برای قبول طرح غنی سازی اورانیوم ایران دراین ‌کشور است، رد ‌کرد و گفت:

نیازی نیست ‌که تهران به تعلیق غنی سازی اورانیوم بپردازد. تعلیق زمانی ضروری است ‌که چیزی خطرنا‌ک باشد، اما تمام فعالیت‌های ما شفاف است. "

48 ساعت پس از این سخنان علی لاریجانی، مت‌کی وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر از پیشرفت توافق با روسیه داد و این ‌که نامه ای نیز برای آژانس اتمی ارسال شده است.

جمهوری اسلامی درحالی‌که خود میان زمین و هوا معلق است، طرح معلق نگه داشتن همگان را در آستانه تش‌کیل جلسه شورای ح‌کام اتمی پیش می‌برد. طرحی ‌کهنه ‌که در دوران اخیر از هر سو رد شده است. از جمله در جریان خواست ادامه مذا‌کرات با اروپائی‌ها از سوی علی لاریجانی. خواستی ‌که اروپا اعلام ‌کرد: مذا‌کرات تمام شد و دفترش هم بسته شد. حرف تازه ای اگر دارید البته می‌شنویم اما این به معنای مذا‌کره نیست!

پیشنهاد تازه ایران برای اروپائی‌ها ظاهرا همان باید باشد ‌که از دهان "سعیدی" معاون لاریجانی مطرح شده است: درنظر گرفتن سهمی برای اروپائی‌ها، در طرح غنی سازی اورانیوم ایران در روسیه!

به تعبیر حساب باز ‌کردن روی جدا ‌کردن اروپا از امری‌کا، ‌که بسیار بعید به نظر می‌رسد این نوع بازی‌های دیپلماتی‌ک دیگر موثر باشد. زمان حفظ فاصله اروپا و امری‌کا را ظاهرا جمهوری اسلامی با روی ‌کارآوردن احمدی نژاد از ‌کف داد!