ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  پاکسازی رد پاها
7 هزار درخت آلوده به اروانیوم
در جنگل‌های لویزان نابود شد
 
 
 
 

 

سه هفته پس از‌بی‌پاسخ ماندن سئوالات مکرر مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران پیرامون دلیل قطع شبانه و ناگهانی هزاران درخت جنگل‌های لویزان تهران روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف فاش ساخت که این درخت‌ها با هدف از میان بردن آثار غنی سازی اورانیوم قطع شده اند. آخرین اظهارات مقامات ایران درباره قطع این درختان از جانب شورای شهر تهران در مطبوعات منتشر شد که با وقاحت کامل گفت: به هیچ کس مربوط نیست و به هیچ سئوالی هم پاسخ نمی دهیم!

مشابه همین حادثه در اراک نیز اتفاق افتاد و تعداد زیادی از درختان یک منطقه را به بهانه جاده کشی قطع کردند و شهردار شهر گفت: برای ما جان مردم مهم است. به هیچکس جواب نمی دهیم!

دیلی تلگراف همزماه با آغاز جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: هزاران درخت در لویزان تهران با هدف از بین بردن آثار اورانیوم غنی شده درایران قطع شده است.

شمار این درختان تا 7 هزار برآورد شده و در یک عملیات ضربتی درختان قطع و بسرعت به نقطه نامعلومی انتقال یافته است.

مجتمع لویزان همان منطقه ای نظامی است که سازمان انرژی اتمی اعتقاد دارد عملیات مخفیانه اتمی در آن انجام شده و تا مدت‌ها درخواست‌های بازرسی از این مجتمع‌بی‌جواب مانده بود. پس از پاکسازی‌ها، اجازه این بازرسی داده شد، اما بازرسان اتمی حتی پس از پاکسازی نیز توانستند آثار اورانیوم غنی شده را دراین محل ضبط کنند و گزارش آن را در اختیار شورا بگذارند. تاریخ آن بازرسی 29 ژانویه ثبت شده است. در گزارشی که بازرسان تسلیم شورای اتمی کردند قید شده بود:  از سال 2004 تمامی ساختمان‌های این مرکز تخریب و 20 سانتیمتر از خاک منطقه نیز به نقطه دیگری منتقل شده است.