جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  دلیل شکست گفتگوهای وین
ایران: تعلیق 2 ساله غنی سازی
اروپا: تعطیل 10 ساله غنی سازی
 
 
 
 

 

درباره شکست مذاکرات وین با کشورهای اروپائی که در آستانه تشکیل جلسه شورای حکام اتمی انجام شد، هیچ گزارش رسمی تاکنون منتشر نشده است. یگانه خبری که درباره این مذاکرت منتشر شده اظهارات جواد وعیدی رئیس هیات ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی است که در مصاحبه با خبرگزاری رویتر گفته است:
ایران آماده است برای ازسرگیری غنی‌‏سازی اورانیوم زمان‌‏بندی را بپذیرد و بر سر شرایط و ترتیب بازرسی‌های بین المللی به توافق برسد، اما هرگونه تعلیق کوتاه ‌‏مدت خواهد بود.

بموجب این اظهارات، هیات ایرانی با تعلیق غنی سازی و تعطیل کردن فعالیت‌های پایگاه نطنز موافقت کرده اما به شرط محدود بودن این اقدام.

اعلام شکست مذاکرات وین نشان دهنده آنست که اروپا با کوتاه مدت بودن غنی سازی موافقت نکرده است، اما هیچ یک از طرفین درباره جزئیات این "تعلیق کوتاه مدت" جزئیاتی را فاش نساخته اند.

آنگونه که در برخی محافل سیاسی داخل کشور گفته شده هیات ایرانی در همین مذاکرات توافق ایران را برای دو سال تعلیق موافقت پیشنهاد کرده، اما هیات اروپائی با کمتر از 10 سال تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران موافقت نکرده و به همین دلیل مذاکرات بدون تفاهم و توافق پایان یافته است.