ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

ریچاردپرل، رئیس موسسه براندازی "انترپرایز"
در یک حمله حساب شده
تاسیسات اتمی شناسائی شده
 ایران، هدفمند نابود خواهد شد

قبول ایران اتمی برای امریکا ناممکن است و ایران هم دست از برنامه‌های خود بر نخواهد داشت. بنابراین آشتی بین امریکا و جمهوری اسلامی ناممکن است و اگر هیچ راه حل دیگری برای جلوگیری از تولید سلاح اتمی درایران نباشد، باید حمله هدفمند را اجرا کنیم!
وزارت خارجه و سازمان سیا مرتکب اشتباه شده و طرح وزارت دفاع امریکا برای سرنگونی صدام حسین توسط نیروهای مشترک امریکائی- عراقی را قبول نکردند. این اشتباه بزرگ امریکا در سرنگونی رژیم صدام حسین بود.
ایران هرآنچه را می‌توانست درعراق انجام داده و می‌دهد. فکر نمی کنم بیش از این کاری بتوانند بکند.

 
 
 
 

 

"ریچارد پرل" رئیس سابق شورای سیاستگزاری دفاعی وزارت دفاع آمریکا و کارشناس کنونی موسسه "آمریکن انترپرایز"، که با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی تشکیل شده در یک گفتگو ابراز عقیده کرد:

من این ایده، که ایران به خاطر سرنگونی صدام از موقعیت قویتری برخوردار شده را به هیچ وجه نمی پذیرم. من فکر می‌کنم که ایرانیان بسیار نگران ظهور یک جامعه موفق و دمکراتیک در عراق است. من معتقدم اگر هیچ راه دیگری برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی وجود نداشته باشد آنوقت باید حمله هدفمند را در نظر گرفت. اگر مجبور به این کار شویم من معتقدم که ما می‌توانیم بخش بزرگی از تاسیسات اتمی ایران را که می‌شناسیم نابود کنیم و برنامه‌های اتمی این کشور را برای سالها به تعویق بیاندازیم. ما قابلیت عظیمی برای حمله به اهداف ثابت با دقت بالا را  داریم. من اطمینان زیادی دارم که اگر کار به آنجا رسید می‌توانیم ضربه ای جدی به برنامه اتمی ایران بزنیم.

 ریچارد پرل درباره نگرانی از اقدامات تلافی جویانه ایران در عراق گفت:

من معتقدم که ایران در حال حاضر هر کاری بتواند برای دشوار کردن اوضاع در عراق انجام می‌دهد. فکر نمی کنم بیش از این قادر باشند کاری انجام دهند.

چیزی که امریکا هرگز نمی پذیرد یک ایران اتمی است. درعین حال فکر نمی کنم رهبری فعلی ایران حاضر به توقف برنامه‌های تسلیحات اتمی خود باشد. بنابراین امکانی برای یک آشتی واقعی بین دو کشور نمی بینم. من حتی معتقد نیستم که ما می‌توانیم به ایرانیان برای تشویق و یا حتی برقراری ثبات در عراق اطمینان کنیم، زیرا عراق با ثبات تهدیدی بنیادین برای آنهاست.  روحانیون ایران چگونه می‌توانند در صورت ظهور یک نیروی دمکراتیک و پیشرو در همسایگی آنها در قدرت باقی بمانند؟ آنها خیلی چیزها از دست خواهند داد. درعین حال معتقدم مرتکب اشتباهات جدی در عراق شدیم. اشتباه نه در تصمیم خود برای سرنگونی حکومت صدام، بلکه غفلت از این که ما تنها با همکاری نزدیک با خود عراقی‌ها می‌توانستیم این کار را بکنیم.  متاسفانه ما در ابتدا چنین نکردیم و اکنون متوجه شدیم که این کوتاهی بزرگی بوده است. عراقی‌ها اکنون روند مسئولیت پذیری را آغاز کرده اند و این کلید موفقیت در این کشور است. وزارت خارجه و سازمان سیا مخالف همکاری نزدیک با عراقی‌ها بودند. وزارت دفاع موافق با آن بود. من باید بگویم که از نظر بوروکراتیک وزارت خارجه و سیا دیدگاه غلطی داشتند. متاسفانه در آستانه ورود به عراق نه وزارت خارجه و نه سیا لزوم حضور عراقی‌ها را در کنار سربازان آمریکایی درک نکردند. به این ترتیب ما عملا به تنهایی وارد بغداد شدیم.