جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

ابتکارونزوئلا- تقلید ایران
بورس نفتی تهران
امریکا از لولوی"یورو"می ترسد؟
سیامک- پیک نت

 
 
 
 
 

منابع مختلف اینترنتی با نزدیک شدن سال نو شمسی ( 20 مارس ) علاوه بر برنامه‌های هسته ای ایران و مشکلات و تهدید‌هایش، به بررسی راه اندازی بورس نفتی تهران در آغاز سال نو پرداخته اند.

این بازار بورس که نحوه  اقدامات و اختیاراتش در جولای 2005 به تصویب رسیده و نهایی شده است به سرمایه گذاران اجاره خواهد داد تا معاملات نفت و گاز را با یورو انجام دهند. البته این تنها تفاوت این بازار بورس نفتی با دو غول بورس نفتی لندن ( IPE) و بورس نفتی نیویورک ( NYTMEX) نیست. بورس تهران بنا دارد تا شاخص دیگری که احتمالا یکی از منابع نفتی حوزه خلیج فارس خواهد بود را جایگزین شاخص نفت خام برنت کند.

صدام حسین شاید نخستین کسی بود که ایده فروش نفت به یورو را مطرح ساخت تا شاید بتواند با ایجاد شکاف بین آمریکا و اروپا از زیر بار تحریم‌های بین المللی کمر راست نماید. ولی او فرصتی بیش از سخن سرایی در این مورد را نیافت و این طرح به اجرا در نیآمد.

دوبی نیز که بیش از این پیش رفت و توانست با تاسیس بورس معاملات نفت و گاز در آنجا اقدامات اولیه را آغاز کند، پس از مدت کوتاهی با عدم استقبال سرمایه گذاران روبرو شده و این بورس با شکست مواجه شد.

اما بورس تهران برنامه ای پنجساله است که به معامله گران اجازه می‌دهد معاملات خود را به یورو ر انجام دهند. امری که بسیاری از اروپاییان را قادر می‌سازد تا از ذخیره سازی دلار برای حفظ ثبات و امنیت نسبی در تامین انرژی‌بی‌نیاز شوند.

منابع اینترنتی از تلاش شدید تکنوکراتهای ایرانی برای جلب سرمایه گذاران نفتی به این بورس خبر میدهند و از جمله به مسافرتهای پیاپی آنها به لندن ، فرانکفورت ، پاریس و مسکو اشاره می‌کنند. این منابع به نقل از مطبوعات ایرانی نوشته اند که ایران با بسیاری از سرمایه گذاران نفتی به گفتگو پرداخته و توانسته است  سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی بانک مستقبل بحرین در این بازارنفتی و جلب سرمایه 50 میلیونی یورویی سه سرمایه گذار لبنانی را بدست آورد. در همین حال از قول مقامات ایرانی نقل شده است که یکی از اهداف تاسیس این بورس نفتی شفافیت در معاملات نفت و گاز است.

منابع اینترنتی از نشریه فایننشال تایمز خبر از احتمال سقوط ارزش دلار شاید تا 40% می‌دهند و زمان آنرا بسیار دور نمی پندارند. ولی با این همه در تحلیل‌ها آمده است که ایران برای اینکه بتواند این بازار نفتی را فعال کند بایستی بسیاری  از مشکلات خود با جامعه بین الملل را حل کند.

حال بایستی دید که آیا ایران خواهد توانست از پس این مهم برآید؟ آیا خواهد توانست سنت دیرینه استفاده از دلار در معاملات نفتی را تغییر دهد؟ آیا معامله گران نفت و گاز با خاطره ناکامی بازار سهام نفتی دوبی ریسک معامله در تهران را خواهند پذیرفت؟ آیا تهران واقعا قصد راه اندازی این بورس را دارد و یا فقط چون ونزوئلا برای کم کردن فشارهای آمریکا چنین تصمیمی اتخاذ کرده است، آنها نیز دست به تقلید زده اند؟