ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مخالفت قاطع امریکا با توافق روسیه با ایران
درهیچ سطحی اجازه غنی سازی به ایران داده نمی شود
تصمیم درامریکا
جلسه اتمی در وین!

 
 
 
 

 

درحالیکه نشست حکام اتمی در وین سرگرم بررسی پرونده اتمی ایران، رهبری و هدایت این نشست عملا به واشنگتن منتقل شده است. اگر مبنای تصمیمات شورای حکام اتمی نظراتی باشد که در 24 ساعت گذشته در امریکا و یا از سوی امریکائی‌ها طرح شده، هیچ مصالحه در کار نخواهد بود و قطع هرنوع غنی سازی اورانیوم از جانب ایران و تسلیم مطلق ایران دراین زمینه شرط نرفتن پرونده به شورای امنیت است. تازه ترین و مهم ترین اظهار نظر دراین باره از جانب دیگ چینی معاون رئیس جمهور امریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان مطرح شد. گرچه در فاصله کوتاهی پیش از چینی، رئیس موسسه براندازی جمهوری اسلامی "اینترپرایز" نیز در چارچوب نظرات چینی پیرامون ایران اتمی سخن گفته بود. این نخستین بار است که بطور رسمی معاون ریاست جمهوری امریکا با نظرات و دیدگاه‌های موسسه "اینترپرایز" همسوئی کامل می‌کند.

این موضع گیری‌ها، از جانب امریکا در حالی صورت گرفت که وزیر خارجه روسیه با طرحی که ظاهرا بر سر آن رسیه با تیم مذاکره کننده ایرانی به توافق رسیده وارد امریکا شده است تا بلکه امریکا را نیز با آن همراه سازد. بموجب این طرح ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده، غنی سازی در خاک روسیه و تحت کنترل یک شرکت مختلط انجام خواهد شد، بازرسی‌های بیشتر و دقیق تری روی فعالیت‌های اتمی ایران اعمال خواهد شد و برای حفظ ظاهر و پاسخ به واکنش‌های داخلی در برابر این عقب نشینی، به جمهوری اسلامی اجازه و امکان داده می‌شود تا در سطح محدود و آزمایشگاهی به تحقیقات غنی سازی ادامه دهد.

اسکات مک‌کللان، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما این را تصریح کرده‌ایم که ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش را کاملا به حال تعلیق در آورد و نباید مجاز به دنبال کردن غنی‌سازی اورانیوم در هیچ سطح یا مقیاسی شود.

به این ترتیب، رد توافق روسیه با ایران و قبول نکردن پیشنهادهای روسیه از جانب امریکا قطعی بنظر می‌رسد. بویژه وقتی سخنگوی کاخ سفید، درحالیکه وزیرخارجه روسیه در واشنگتن و سرگرم مذاکره بود اعلام داشت: آمریکا انتظار دارد جلسه‌ شورای حکام با اعلام قطعی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل خاتمه یابد.

سفر شتابزده وزیر خارجه روسیه به واشنگتن نشان داد که دو روز جلسه حکام اتمی در پشت درهای بسته و راه نیافتن هیچ خبری به خارج از این جلسه، نه به دلیل محرمانه بودن مسائلی است که درآن طرح شده، بلکه بدلیل مقاومت قاطع امریکا با هر تصمیم دیگری از جانب این شورا جز ارجاع ایران به سازمان ملل متحد است. بمحض ورود وزیر خارجه روسیه به واشنگتن و اعلام نظرات مقامات امریکائی، سران اتحادیه اروپا نیز نظرات خود را همسو با امریکا کردند، که این خود فشار مضاعفی است به جلسه شورای حکام اتمی برای همسوئی با امریکا.

 

‌نیویورک‌تایمزنوشت: بلافاصله پس از طرح و تفاهم روسیه با ایران بر سر تحقیقات آزمایشگاهی غنی سازی اورانیوم در جلسه شورای حکام در وین کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا با محمد البرادعی  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تماس گرفت و گفت: «امریکا از این پیشنهاد حمایت نمی کند

با این مخالفت مقامات روس اعلام داشتند هیچ طرح رسمی به شورای حکام ارائه نداده اند و آنچه گفته شده یک پیشنهاد است!

به موجب این پیشنهاد ایران باید با تعلیق تولید اورانیوم غنی شده در سطح صنعتی به مدت 7 تا 9 سال موافقت کند، معیارهای بیشتری که به آژانس انرژی اتمی اجازه می‌دهد بازرسی‌های فشرده‌تری انجام دهد را تصویب کند و شرکت سهامی مشترک غنی‌سازی اورانیوم در خاک روسیه را تاسیس کند.

بدنبال علنی شدن این پیشنهاد بود که رایس به البرادعی گفت که واشنگتن می‌خواهد شاهد ارجاع ایران به شورای امنیت ظرف یک هفته پس از نشست جاری شورای حکام باشد.