ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنرانی خاتمی در مراسم یکصدمین روز سقوط" 130C "
جرم است!
آن همه خبرنگار و سردار سپاه
 در یک هواپیما توطئه نبود؟

 
 
 
 
 

در یکصدمین روز سقوط مشکوک هواپیمان نظامی سی – 130 و کشته شدن دهها خبرنگار، فیلمبردار و گزارشگر خبری ایران که شمار آنها نزدیک به 80 تاکنون اعلام شده مراسمی برگزار شد. در این مراسم از مقامات دولت احمدی نژاد کسی شرکت نداشت اما از دولت محمد خاتمی، علاوه بر خود وی، وزیر دفاع "شمخان" نیز حضور داشت و هر دو سخنرانی کردند. در سخنرانی خاتمی اشاراتی است که باید ریشه پیگیری نکردن دلیل سقوط این هواپیما و هواپیمای دوم که در آن شماری از فرماندهان سپاه و از جمله فرمانده نیروی زمینی سپاه کشته شدند را در آن جستجو کرد. خاتمی دراین مراسم به جمع زیادی از اهل قلم و مطبوعات که در مراسم حضور داشتند گفت:

 

 قصد داشتم با حضور در این جلسه، به دوستانی که در این حادثه به شهادت رسیده بودند عرض ارادت کنم، ولی به دو دلیل بر خود لازم دیدم که خیلی کوتاه سخنانی داشته باشم؛ یکی از آن جهت که من بسیاری از این عزیزان را که در حال حاضر در بین ما نیستند، شخصا می‌شناختم و تعدادی دیگر را شخصیتا، که برای تمامی آنها احترام قائلم.

مساله‌ دیگر این است که به برکت روح بلند این عزیزان در حال حاضر حرکت ارزشمندی در حال شکل‌گیری است و آن مراسمی است که خبرنگاران و اصحاب رسانه فارغ از تشکیلات رسمی و بدون وابستگی به جا و سازمانی آن را برگزار کردند. مطمئنا ما به چنین تجمعات و گروه‌هایی نیاز داریم و چون در این جلسه دیدم خبرنگاران خود میزبان هستند، باز لازم دیدم در مورد این حادثه صحبت‌هایی داشته باشم.

خبرنگاران باید حقایق را گزارش کنند و تبیین حقایق کاری مشکل است؛ این‌که فرد تشخیص دهد چه چیزی واقعیت است، به‌ویژه در فضای رسانه‌زده‌ جهان امروز. در حالی که اطلاعات لحظه به لحظه به صورت پراکنده منتشر می‌شود، یک خبرنگار باید در لحظه تصمیم بگیرد و خبر خود را ارسال کند. خبرنگار باید از توان فکر، شجاعت، اراده و قدرت تحلیل بالایی برخوردار باشد که بتواند در این دنیای پرحجم و تو در تو آن‌طور که می‌خواهد حقیقت را ببیند و گزارش کند. در دنیای امروز نوعا خبرنگاران باید از دل مراکز قدرت خبر خود را گزارش کنند. در گذشته، قدرت برهنه بود و توقع و ابزار آن روشن‌تر، ولی در حال حاضر قدرت متمرکزتر، قوی‌تر و پرتوان‌تر شده است؛ اما ابزار و حضور آن مانند گذشته عریان نیست و دارای ساز و کارهای جنگ روانی و تشکیلات تو در تو است، هم‌چنین در مراکز خبر نفوذ دارد. در درون این ساز و کارها این خبرنگار است که باید حقیقت و واقعیت را ببیند و در این‌جاست که در برخی مواقع خبرنگاری که ترسی از بیان واقعیت ندارد، تحت تاثیر این جو و عملا در مسیری قرار می‌گیرد که خود نمی‌خواسته است. این وضعیت در کشورهایی مثل کشور ما وجود دارد؛ در واقع به خاطر استبدادزدگی، توقعات عریانی وجود دارد و در کشورهایی اگر خبرنگار مطابق میل سران قدرت حرکت نکند، به سادگی به او انواع اتهامات زده می‌شود و بی‌دفاع در معرض انواع فشارها قرار می‌گیرد.

خبرنگاران از شجاع‌ترین و پرجرأت‌ترین بخش‌های جامعه‌ ما هستند و در عین حال در معرض بزرگ‌ترین فشارهای روانی و اجتماعی . این افراد کسانی هستند که منشأ رشد در جامعه محسوب می‌شوند. این افراد به جامعه آزاداندیشی و نحوه‌ تصمیم‌گیری به صورت آزادانه و چگونگی حرکت به سمت منافع و دفاع از آنها را یاد می‌دهند. آنها پیشتازان حرکت به سمت آزادی، پیشرفت و تعالی جامعه هستند.

باید سعی کنیم از مظلومیت خبرنگاران بکاهیم و فشار بر آنها را کاهش دهیم و هرجا که نمی‌توانیم از مظلومیت آنها بکاهیم با آنها همراهی کنیم تا بتوانند بهتر حرکت کنند.

درحادثه سقوط هواپیمای سی 130 تعدادی از اصحاب رسانه را از دست دادیم. اگر در موقعیت قدرت بودم، اولین گامم پیدا کردن عاملی بود که سبب شد ده‌ها خبرنگار یکجا و در یک هواپیما قرار بگیرند؛ هواپیمایی که سقوط می‌کند و همه‌ خبرنگاران یکجا جانشان را از دست می‌دهند. البته بعد از آن نیز فرماندهان برجسته‌ دوران جهاد و عزت ما که در یک هواپیما قرار گرفته و 11 نفر آنها که سرمایه‌های عظیمی برای ما محسوب شدند، یکجا جانشان را از دست  دادند. من نیز اگر می‌خواستم اقدامی انجام دهم و اگر در عرصه بودم، بررسی می‌کردم چه عاملی باعث شده این سرمایه‌ انبوه یکجا در یک هواپیما قرار بگیرد و این هواپیما از دست برود و سقوط کند. این نشان‌دهنده‌ کم‌توجهی است؛ اگر نگوییم که نشان‌دهنده‌ یک توطئه است. اینها همگی سرمایه‌های ما بودند. این نشان‌دهنده‌ نقص است. باید بررسی کرد که چرا ما این همه سرمایه را در موقعیتی قرار می‌دهیم که در یک حادثه همگی جانشان را از دست می‌دهند و فقط به یک آه گفتن منجر می‌شود و در ادامه خلائی ایجاد می‌شود که به سادگی نمی‌توان آن را پر کرد. اگر مسوولان امور در این ارتباط تلاشی نمی‌کنند حداقل باید درس بگیریم که دیگر شاهد این فجایع در حدود یک ماه نباشیم. باید علل و عوامل این اتفاق را بررسی کرد. قطعا قصوری در این مسیر وجود داشته که باید به عنوان یک جرم حساب و با آن برخورد شود.

اگر نقاط ضعف و مشکلاتی وجود دارد باید رفع شود تا مجددا شاهد چنین فجایعی نباشیم.

 

سردارشمخانی وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم گفت:

 سابقه‌ آشنایی من با این دوستان فقط سابقه‌ قلم و ارتباط رسانه‌ای نیست. برخی از این عزیزان را در ایام دفاع مقدس و برخی دیگر از آنان از جمله مقصودی، بخشی و احمدوند را زمانی که در نیروی دریایی بودم می‌شناسم. برخی دیگر از آنان همانند افشار، نیلی و ابراهیمی نیز از دوران وزارت دفاع با ما همراه بودند.

به این دلیل وقتی خبر سقوط هواپیما و لیست افراد را شنیدم، احساس کردم مجموعه‌ای وسیع از دوستان تاریخی خود را از دست داده‌ام؛ چرا که همه‌ اینها چه در زمان دفاع مقدس و چه در زمانی که در نیروی دریایی و وزارت دفاع بودم ما را همراهی می‌کردند.

در پایان نیز برگزار کنندگان مراسم از محمدباقر قالیباف شهرداری تهران به خاطر همکاری جهت برگزاری این مراسم و در اختیار گذاشتن سالن تشکر کردند.