جهان و ايران

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

برخلاف پیش بینی مقامات ایران
شورای امنیت و آژانس اتمی
دست‌های خود را به هم دادند

 
 
 
 
 

پیش نویس بیانیه 15 عضو شورا امنیت سازمان ملل در ارتباط با پرونده اتمی ایران، با هشدارها و مهلتی تنظیم و مورد تائید قرار گرفته است که در مغایرت است با وعده‌ها و اشارات آصفی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی.

آصفی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود که با بد دهنی سعی کرده از پاسخ به خبرنگاران بگریزد مدعی شده بود: شورای امنیت پرونده را به آژانس انرژی اتمی باز می‌گرداند!

(این مصاحبه را درهمین شماره پیک نت می‌خوانید)

پیش نویس بیانیه شورای امنیت تاکید می‌کند:

فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی در ایران باید متوقف شود و این کشور تضمین‌های قانع کننده در باره صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود به آژانس مذکور بدهد. از جمله تعلیق کامل و دایمی  تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید قادر باشد این اقدام ایران را تائید کند.

تجدید نظر در ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین، تصویب فوری و تحقق کامل پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ ای، قبول بازرسی‌های از پیش اعلام نشده‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران.

خاتمه بخشیدن به تجهیز به ابزارهای پرتابی که تهدید کننده صلح و امنیت بین‌المللی است.

این متن از محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد ظرف 14 روز درباره‌ی پایبندی ایران به درخواست‌های مطرح شده در این بیانیه به شورای امنیت گزارش دهد.

گفته می‌شود بر سر مهلت 14 روزه هنوز بحث به نتیجه قطعی نرسیده است.