ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سرنوشت یکسان
 نفت ایران
پیش و پس از
انقلاب 57
سعید لیلاز

 
 
 
 
 

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کار گفت:

 با وجود در اختیار داشتن منابع نفتی متاسفانه ساختار اقتصادی ایران در تمام نیم قرن اخیر به گونه‌‏ای اداره و شکل داده شده که هیچ رژیمی اعم از شاه، جمهوری اسلامی و رژیم‌‏های قبل و بعد آن چاره‌‏ای جزء فروش و صادرات نفت خام و واردات مواد اولیه و واسطه‌‏ای نداشته و از این نظر در کارکرد نفت، هیچ تفاوتی در قبل و بعد از انقلاب ایجاد نشده است.

تا سال 76- 75 این صنعت همچنان در انحصار و اختیار شرکت‌‏های غربی، خارجی بوده و بومی کردن صنعت نفت از همین سال آغاز شده است.

در حوزه‌‏های بالادستی مثل پتروشیمی، سکوهای نفتی، عملیات فرآوری هنوز کمابیش وابستگی‌‏های مهمی به خارج وجود دارد.

آن چه شرکت‌‏های بزرگ نفتی همچون شل، پترولیوم و غیره را بزرگ می‌‏کنند, این است که علاوه بر صنایع نفت، مخازن و ذخایر نفتی را در کشورهای جهان خریداری کرده و مالک آنها می‌‏شوند که شرکت ملی نفت ایران در حال حاضر به دلیل ساختار حقوقی مالکیتی اجازه این کار را نداشته ؛ اما یکی از مالکین ذخایر نفتی, ایران است که از این نظر یکی از 10 شرکت نفتی بزرگ جهان است.

ساختار اقتصادی ایران هنوز ماهیتا نفت را طی نکرده و هر رژیمی طی 70-60 سال گذشته، در ایران مجبور به فروش نفت خام و وارد کردن مواد اولیه و واسطه‌‏ای بودند و این روند ادامه دارد.

از بابت ملی کردن صنعت نفت به دکتر محمد مصدق و تمام کسانی که در این امر مقدس کمکی کردند, تا ابد مدیونیم ؛ چرا که اقتصاد ایران چیزی جز نفت نداشته و هنوز هم ندارد.

اگر موفق به جلوگیری از کودتای 28 مرداد می‌‏شدیم, بهره‌‏بندی و اثربخشی ملی شدن صنعت نفت به مراتب بیش از این بود. ضمن آن‌‏که در صورتی که به هر طریق امکان ادامه حکومت مصدق وجود داشت و از برخی تندروی‌‏ها اشتباهات تاکتیکی جلوگیری می‌‏شد, شاید در حال حاضر سرنوشت ملت ایران متفاوت‌‏تر بود.