جهان

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
  با صدور جواز رسمی
نخستین حزب چپ افغانستان
دردولت کرزای آغاز به فعالیت کرد
گشایش دفتر نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان در کارتیه پروان
 
 
 
 

 

دولت حامدکرزای در افغانستان، سرانجام مجوز فعالیت "نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان" را که اعضای حزب و دولت دمکراتیک افغانستان آن را بنیاد نهاده اند صادر کرد. این مجوز اول سال 2006 صادر شده و سازمان یاد شده با صدور اطلاعیه ای، ضمن اعلام خبر صدور این مجوز و آغاز فعالیت رسمی و علنی در افغانستان، همه نیروهای چپ افغانستان را به شرکت در کنگره موسسان فرا خواند. بموجب برخی خبرها که از کابل دریافت شده، تشکلی که ژنرال علومی، از اعضای سابق حزب دمکراتیک خلق افغانستان در دوران اخیر و در افغانستان پایه گذاری کرده بود نیز موافقت اصولی خود را برای پیوستن به نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان اطلاع داده است. رهبری نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان را در داخل کشور " شیرمحمد برزگر" برعهده دارد که پیشتر از افسران سیاسی دولت دمکراتیک افغانستان بوده است. بنا بر همین گزارش، دفتر نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان در منطقه "کارتیه پروان" که در سالهای اخیر و با گسترش شهر کابل به سمت بلندی‌های شهر به مرکز کابل تبدیل شده گشایش یافته است. آنگونه که از کابل گزارش شده، استقبال از نهضت ترقی و دمکراسی افغانستان بسیار گسترده است و از چند ده هزار عضو و مراجعه کننده گزارش شده است. این نخستین تشکل چپ در افغانستان، پس از سرنگونی دولت دمکراتیک دکتر نجیب الله دراین کشور است و بموجب بیانیه ای که در زیر می‌خوانید، کوشش بر محور تجمع همه نیروهای چپ قرار دارد.

درحال حاضر در کشور‌های شرق و غرب همسایه ایران، یعنی افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق،   به شمول کردستان عراق و همچنین جمهوری‌های سابق شوروی احزاب چپ و مارکسیست فعالیت قانونی و علنی دارند. این درحالی است که در جمهوری اسلامی با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد با دفن اجساد روشنفکران ایران درکنار هم نیز مخالفت می‌شود و پیگرد امنیتی دانشجویان دگراندیش ( حتی مذهبی) تشدید شده است.

 

 

همرزمان ودوستان گرامی! 

     

      با مسرت اطلاع داده می‌شود که بتاریخ 10/ 10 / 1384 خورشیدی , نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان طبق قانون جوازفعالیت بدست آورد و به امید و آرزومندی بزرگ در راه خدمت به افغانستان ومردم رنجدیده این کشور درمطابقت به مرامنامه و اساسنامه خود  به فعالیت آغاز مینماید.  مجلس موسسان بدین مناسبت به همه اعضاء هواخواهان و دوستان نهضت تبریک و تهنیت میگوید .

     نهضت فراگیر خود را ادامه دهنده مبارزات وجنبش‌های استقلال طلبانه وتجددگرایانه، دموکراتیک و دادخواهانه سده پیشین کشور میداند و برای تحقق آرمان‌ها واهداف ترقی خواهانه این  جنبش‌ها و اعمارجامعه دموکراتیک ومدنی، مرفه وعادلانه می‌رزمد .

     نهضت فراگیردراوضاع وشرایطی پا به عرصه وجود می‌گذارد  که وحدت نیروهای ترقی خواه کشور به نیازاساسی،  داعیه و وظیفه مبرم ملی  مبدل شده است.  ما بر آنیم که تنها درصورت وحدت ویکپارچگی  حلقات وگرایش‌ها، سازمانها واحزاب، فعالان و شخصیت‌های سیاسی، ملی – دموکرات، تجدد طلب وپیشرو، عدالت خواه و تحول طلب می‌توان به صلح دائمی و ثبات پایدار، تامین دموکراسی و حاکمیت مردم، تحکیم وحدت ملی، بازسازی وانکشاف اقتصادی و فرهنگی وعدالت اجتماعی، در عمل نایل آمد. درست ازهمین جاست که وحدت نیروهای متذکره دریک سازمان واحد، بزرگ وسراسری، که  با پایه گذاری نهضت فراگیر گام ارزشمند درین راستا بوده میتواند، در دستور روز قرار میگیرد.

   نهضت فراگیر مبتنی براین ضرورت مبرم وتاخیر ناپذیر وبه تاسی از فراخوان مردمی خود یک باردیگر، بدون ادعای خود محوری به شما، همه شخصیت‌ها و فعالان، احزاب، سازمانهای سیاسی وطن پرست، دموکراتیک، ترقی خواه و تحول طلب مراجعه می‌نماید که بیآئید همه با هم، با مساعی مشترک از طریق تماس‌ها و مذاکرات  و به راه اندازی جنبش وسیع وحدت عمل و سرانجام  دعوت وتدویر کنگره وحدت  در زمان هرچه کوتاه تر، داعیه وحدت نیروهای مترقی  دریک سازمان واحد را تحقق بخشیم.

ترقی خواهان افغانستان و هموطنان دور از میهن!                                                           

آرمانها واهداف ما مشترک است ، ما اعضای یک خانواده واحد سیاسی هستیم  و اصولا هیچ دلیل برای نفاق وچند پارچگی ما وجود ندارد. تجارب نیز می‌آموزند که تشتت ما در تشکیلات متعدد وگروه‌های کوچک  جدا ازهم و در کشمکش  بین هم هیچگاه و در هیچ زمان نتوانسته و نمی تواند منشاء ومحرک مبارزه موثر وموفقیت آمیزشود . راز پیروزی ما دروحدت ماست .

                                 به امید وحدت وپیروزی

         مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

 

خاطره : متن بالا در شماره 392  مورخ 25 جدی 1384 خورشیدی روزنامه چراغ چاپ کابل به نشر رسیده است .