ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

موش و گربه بازی

مذاکرات اتمی در مسکو و اروپا

آمادگی جنگی- تحریمی در داخل

درحالیکه احمد جنتی در خطبه نماز جمعه تهران فریاد کشید "ما نباید از اول علاف می شدیم. باید کار خودمان را می کردیم" خبرگزاری ها اعلام کردند وزیرخارجه دولت احمدی نژاد فردا راهی بروکسل می شود تا باب مذاکره اتمی را با وزیر خارجه اتحادیه اروپا باز کند. این سفر و مذاکره در آستانه اجلاس جدید شورای حکام انجام می شود و جلسه شورای حکام نیز خط مشی شورای امنیت سازمان ملل را در ارتباط با مسائل اتمی ایران تعیین خواهد کرد!

منوچهر متكي و خاوير سولانا روز دوشنبه در جريان ديدار وزير امور خارجه‌ي ايران با اعضاي كميته‌ي روابط خارجي پارلمان اروپا قرار است با يكديگر مذاكراه کننده و البته هنوز سولانا این مذاکرات و دیدار را در برنامه خود نگنجانده است که باحتمال زیاد تا تفاهم با انگلیس و آلمان و فرانسه نیز چنین نخواهد کرد.

از سوی دیگر علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته، شتابزده اعلام داشت نه تنها با مسکو بر سر پیشنهاد غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه حاضر به مذاکره است بلکه باب گفتگو با کشورهای اروپائی نیز در همین ارتباط باز است.

بدین ترتیب، یکبار دیگر بازار مکاره مذاکره و مناقشه اتمی در حاکمیت بالا گرفت. در همین حال وزیر خارجه روسیه گفت، که مسكو تنها در صورتي كه تهران با اعمال دوباره‌ تعليق نامحدود غني‌سازي اورانيوم در اين كشور موافقت كند، ميزبان برنامه‌ غني‌سازي ايران خواهد بود.

اظهارات وزير امور خارجه‌ روسيه در حالي مطرح شد كه قرار است روز دوشنبه مذاكرات تهران - مسكو درباره‌ طرح پيشنهادي روسيه براي انجام غني‌سازي اورانيوم ايران  درخاک روسیه برگزار شود.

وي كه براي ديدار با مقامات عالي‌رتبه‌ اتحاديه‌ اروپا در وين به سر مي‌برد، گفت: زماني كه اعتماد به برنامه‌ي هسته‌يي ايران دوباره برقرار شود، مي‌توانيم به تحقق احتمالي حقي كه ايران براي توسعه‌ تمام و كمال بخش انرژي هسته‌يي دارد باز گرديم.

اين در حالي است كه خبرگزاري اينترفكس به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه‌ روسيه اعلام كرد كه مسكو مصمم است در مذاكرات اول اسفند از ايران تعليق تمام فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را خواستار شود.

 

وزیرامور خارجه فرانسه نیز در آستانه‌ مذاكرات اتمی ایران با روسيه گفت که ایران به دنبال ‌ مخفي کردن برنامه اتمی - نظامي است. هيچ برنامه‌ صلح‌آميز هسته‌يي نمي‌تواند توجيه‌كننده‌ برنامه‌ هسته‌يي ايران باشد. بنابراين اين يك برنامه‌ نظامي هسته‌يي مخفي ايراني است.

علي لاريجاني به راديو فرانسوي «فرانس اينتر» گفت: من به آقاي دوست بلازي (وزیر امور خارجه فرانسه) توصيه مي‌كنم لحني ديپلماتيك را به كار بگيرد و از افزايش تنش پرهيز كند. لاريجاني به راديو فرانس اينتر گفت كه ايران آماده‌ مذاكره با اعضاي اتحاديه‌ اروپاست، اما نبايد زبان تهديد به كار گرفته شود.

 

جك استرا، وزير امور خارجه‌ انگليس نيز گفت كه موضعش با بلازي يكسان است، چرا كه همكاري بسيار نزديكي را با همتايان فرانسوي و آلماني‌اش بر سر اين موضوع داشته است.

ترديدهاي شديدي درباره‌ي برنامه‌ هسته‌يي ايران وجود دارد، مبني بر اين كه اين كشور ممكن است از برنامه‌ هسته‌يي‌اش براي دستيابي به توانايي تسليحاتي استفاده كند.

چين نیز گفت كه به شدت از بن‌بست به وجود آمده نگران است.

كين گانگ، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ چين اعلام كرد: اين به شدت براي جامعه‌ بين‌المللي اهميت دارد كه اجماعي را براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران از طريق ابزارهاي ديپلماتيك تقويت كند.

در بخش پاياني اين گزارش نيز آمده است: دوست بلازي هم‌چنين گفت كه شوراي امنيت درباره‌ اقدام عليه ايران پس از آن كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گزارش خود را در اسفندماه ارايه كرد، تصميم خواهد گرفت.

 

كين گانگ، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ چين روز پنجشنبه در نشست خبري هفتگي گفت: ما به شدت نسبت به موقعيت مساله‌ هسته‌يي ايران نگرانيم.

خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژنرال يوري بالويوسكي، رييس ستاد مشترك روسيه با اشاره به افزايش تنش‌ها بر سر برنامه‌ هسته‌يي ايران به آمريكا براي حمله به ايران هشدار داد و گفت بايد در برابر يك سناريو نظامي هوشيار بود. وي گفت كه گرچه نمي‌توان توان نظامي ايران و آمريكا را با يكديگر مقايسه كرد، اما «به سختي مي‌توان پيش‌بيني كرد كه جهان اسلام چه واكنشي را به استفاده‌ي زور عليه ايران نشان خواهد داد

توني بلر، نخست‌وزير انگليس نيز كه در برلين با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان گفت‌وگو کرد که از جزئیات آن اطلاعی منتشر نشده است.