ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

به استقبال تحریم جهانی

قراردادهای بلندپروازانه نفتی

میان چین و جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی با پیش بینی قطعی بودن رفتن پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحریم اقتصادی، بسرعت سرگرم یافتن جانشین مناسبات اقتصادی و تامین واردات گسترده خود از جهان خارج است. چین بزرگترین انتخاب ایران دراین عرصه است، چرا که روی آن بعنوان مخالف تحریم اقتصادی ایران در برابر امریکا در شورای امنیت سازمان ملل نیز حساب می کند. سرانجام این بازی سیاسی – اقتصادی- اتمی به کجا خواهد انجامید هنوز معلوم نیست، اما در همین شماره پیک نت گزارشی را به نقل از تلویزیون "تایوان" می خوانید.

واشنکتن پست - مجله اقتصادی "کاجینگ" گزارش داد که یک گروه بلند پایه اقتصادی چین بزودی راهی ایران خواهد شد تا درباره قرداد کمپانی "سینوپک" و سرمایه گذاری در بخش جنوبی ایران گفتگو کند.

مقامات رسمی چین و همینطور دفتر این کمپانی از هرگونه اظهارنظری دراین زمینه خودداری کردند. در این قرداد این کمپانی با سرمایه گذاری و گسترش منطقه نفتی یاداوران ، 10 میلیون تن گازطبیعی برای 25 سال دریافت خواهد کرد.

چین تاکنون در کشورهای اندونزی، استرالیا و نزوئلا و سودان و قزاقستان سرمایه گذاری کرده است و همچنین در رقابت با ژاپن برای دسترسی به منطقه عظیم نفتی روسیه است. ولی تعجیل چین در تصویب قرداد بین ایران و چین نشان ازاین دارد که امریکا ممکن است در آینده نزدیک این کشور را برای تحریم اقتصادی ایران تحت فشار قراردهد. ایران و چین نه تنها درموردمسئله نفتی درایران بلکه درمورد افزایش سرمایه گذاریهای دیگر- با پیش بینی تحریم اقتصادی ایران- درحال مذاکره اند. منطقه جنوب ایران می تواند حدود 300 هزار بشکه نفت در روز تولید کند و این بزرگترین سرمایه گذاری چین محسوب میشود.